RGB - Färgblandning

pogo

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
ER-6n -09
Hej!

Jag har lite funderingar kring färblandning!
RGB är ju som ni vet det man använder i alla möjliga displayer!
Läs: http://sv.wikipedia.org/wiki/RGB-lysdioder

Men hur blir det i verkligheten...?
Om du har en burk med Röd, Grön och Blå färg.. Kan man få ut alla färger med hjälp av dessa tre?
Det låter konstigt, men om det nu går att blanda färgerna i en display och få ut Alla kombinationer borde det gå i verkligheten också? Men hur får man fram tex. gul i verkligheten?

Rätta mig gärna...! Hur fungerar det? Vilka är grundfärgerna man använder för att få fram Alla färger?

Mvh // Peter

Last edited:
Ett färgpigment i en färg kan ju aldrig ändra sig i grunden som en diod kan.

Grönt är grönt(eller vilken färg som helst) oavsett,dock kan man späda det gröna eller "ta ut det" med en motsattsfärg (rött i förhållande till det gröna),dock blir svärtan(mörkheten) mer/kraftigare när du blandar med motsattskulörer.

Du kan inte blanda alla färger utan att ha tillgång till gult,grönt,blått,rött,svart och vitt.

Last edited:
Långa farbron skrev:
Antar att vi snackar färg typ målarfärg/lack osv nu eller har jag missuppfattat?

Eller menar du skillnaden mellan dioder och vanlig färg ?
Jo, vad jag undrar är Om det är någon skillnad mellan RGB i en display och i verkligheten. Lackfärg tex?
Hur får man ut gult genom att blanda Röd, Grön å Blå lackfärg?
Är det verkligen samma med vanlig färg?

pogo skrev:
Jo, vad jag undrar är Om det är någon skillnad mellan RGB i en display och i verkligheten. Lackfärg tex?
Hur får man ut gult genom att blanda Röd, Grön å Blå lackfärg?
Är det verkligen samma med vanlig färg?

Lurade lite och ändrade mitt inlägg,det borde ge dig ett svar :)

Vill du veta mer om just färgblandning så fråga på.

Edit:

Vill du veta mer om Dioder/färger ljus kolla med bagerah på forumet,han lattjar med Göteborgs operans ljus hela dagarna,dessutom har jag för mig att han byggde scen-kantsljus med RGB dioder för ett tag sedan.

Last edited:
RGB: Red Green Blue. Är en Additiv färgblandning – man adderar ljus. Lägger man ihop RGB får man vitt (man bygger upp kulörer med hjälp av ljuskällor). Additiv färgblandning sker med hjälp av en ljuskälla – dvs även om det är kolsvart i ett rum, kan du se färgerna på en skärm, medan du i samma förhållanden inte skulle se några subtraktiva färger alls eftersom det inte finns något ljus att reflekter. Används på bildskärmar, scanners, osv. Blandar man dem två och två får man sekundärfärgerna C (cyan), M (magenta), Y (gul).

NCS: Natural Color System – är kanske det du tänker på - ett svenskt kulörsystem, används inom textil och måleribranschen.

Annars finns det även följande kulörsystem: CMYK, CIE LAB (störst färgrymd, en enhetsoberoende färgrymd)) och PMS.

CMYK används vid utskrift/tryckeri använder man sig av färgrymden (Cyan, Magenta, Yellow och Key color, dvs Svart). Detta är en subtraktiv färgblandning (man tar bort färg). RGB är större än CMYK. Denna subtraktiva färgblandning innebär att ju mer av varje delfärg av CMYK du blandar, dessto mörkare kulör får du – dessto mer ljus absorberas alltså av den tryckta färgen och mindre reflekteras

Last edited:
fart freak: Ah, tack ska du ha! Det var givande läsning...
CMYK har jag ju i skrivarn..! :)

Men alltså, om vi tar några lackfärger (röd, grön, blå och vit brytfärg), kan man Omöjligt få fram alla färger? Eller skulle det gå? (Jag är nog trög...? :D)

Långa farbron: Du ska med ha ett stort tack för infon! :)

Jag antar att du nu menar lackfärger som man målar med pensel (på trä och metal)... en färgtillverkare bör kunna hjälpa dig.. lycka till!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg