RG500 Vs RS250 ?

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Hoj
R1-08
Om jag skall göra ännu ett idiotköp i framtiden så handlar det om en RG500. Har alltid haft en svaghet för denna udda maskin men har aldrig haft nöjet att köra en sådan.

Det närmsta jag kommer är min egen Aprilia RS250. Är tacksam om någon som kört en sådan berättar hur snabb den är, hur pass modernt chassit är samt hur den övrigt fungerar på bana och på väg. Är en original RG500 markant snabbare är min RS250 eller har tiden sprungit om den?

Tack på förhand/D.

Beror ju lite på om rgn är orginal eller inte trimmad så skuffar den på rätt så bra.Har själv inga problem med chassit i kurvorna men såklart märker man att designen är gammal när man jämnför med tx min rgv250.Allmänt e det ju en rolig å sällsynt maskin som man börjar gilla på det där speciella svåra att förklara sättet.Så har du hittat en till bra pris så varför inte köpa det kaniske inte kommer fler chanser!:)

/jonas

Jag har haft en RG som var lite småtrimmad. Jag tycker den var riktigt rolig att köra, men det är en gammal hoj och en lätt sådan. Dvs chassit är vekt, riktigt vekt och bromsarna går ju inte att jämföra med en nyare hoj. Men rolig, det var den. Riktigt rolig :tummenupp .

Jag har kört en RG 500, lätt trimmad med Jolly Moto pipor och portad med större förgasare. Ingenting, och jag menar INGENTING, har kommit i närheten av att ge mig samma skrattsalvor innanför hjälmen. Sinnesjuk effektkurva, lättade på framhjulet vid varje växling, och herregud vilket ljud... Det går inte att jämföra den med moderna sporthojar, den är inte alls lika förlåtande, undermåliga bromsar och chassi, men helvete, med den där motorn förlåter man allt sånt... har prövat de flesta nya sporthojar och inte någon av dem förmedlar samma känsla av sinnesjuk acceleration. Totalt vanvettigt köp, du skruvar 90% av tiden du har den, men jag skulel inte tveka att försöka få tag på en bums om jag hade 30-40 lakan på kontot. Det absolut roligaste jag någonsin haft nöjet att köra. Känslan av att peta i växel efter växel och allt bara fortsätter att dra, och omgivningen på sidorna blir till ett enda blurr av färger samtidigt som allt du kan tänka på är att hålla dig fast.. helt oförglömligt, jag var glad i veckor efteråt tack vare den där gamla högen. :D Jag körde den för tio år sen snart, men jag kommer ihåg varje sekund av provturen. Jag kommer alltid att sukta efter att komma över en.. Inom fem år skall jag ha en i mitt garage, kosta vad det kosta vill!

Last edited:
en annan 500cc tvåtakts maskin

kolla in http://www.rscycles.com/ de har sänkt Garys gamla racer ned till 75.000!...visst fan glömde skriva de var i dolllar, o sen blir de ju moms o tull på de också!..men va fan!..kul hade de varit..och blåsa ur den på banan!..
ps finns en kille i England som kommit över en likadan maskin-de bromsa den förra året till 140 bakhjulshästar!..., o uppgiven torrvikt var väl 109kg om jag kommer ihåg rätt!..finns en tråd på http://www.two-strokes.com/ o läsa om det projektet! :)

Last edited:
Köpte en RG 500 ny i kartong -86.
Har ångrat mig sedan 1987 att jag sålde den !

RG 500 vs RS 250

Ja rg 500 är nog något snabbare än rs 250an,tror toppfarten var
-215 km/h för rgn.Men rs är nog överlägsen på allt annat.
Men hur många köpte Ns 400 R hojar 72 hk V3?

Ja rg 500 är nog något snabbare än rs 250an,tror toppfarten var
-215 km/h för rgn.Men rs är nog överlägsen på allt annat.
Men hur många köpte Ns 400 R hojar 72 hk V3?

Överlägsen på allt annat utom acceleration och ren körglädje, RG 500:an skulle dra om RS 250 på trekvarts gas på en raksträcka. :)

Grym och för den som kan leva med den...

Portad och trimmad RG500 motor i ett RS250 eller RGV250 chassie vore grymt.
Hade en RG och ångrar precis som många andra att jag sålt den.

Det behövs andra rör, slidar, portning etc för att den ska sjunga ordentligt.
Många bitar från RGB racern passar faktiskt på RG500:an!!
Skruva och justera gör man mer än kör men när allt lirar som det ska så är det underbart.

RG 500 är den enda hoj som slagit mig i pannan med övre gaffelkronan..

Har haft en RD500 och får nostalgiska ideer ibland men förnuftet hejdar mig när jag inser att vilken som helst av dagens 600or slår den när, var och hur sm helst.

Visst gör den det, men som sagts tidigare, det finns inget som kan mäta sig med den körglädje som den totalt oanvändbara effektkurvan på 500:an ger.
Iallafall inte för en amatör.

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...