RG Problem....

RGmaniac

No More MR 2 Stroke
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z 550 -82,Yamaha XS 500 -79
Börgar bli riktigt less på 2-takt... :mad: ....Min RG vill inte gå,och vetefan vad det är för fel har kollat precis allt och har slut på ideér...När man ska försöka starta den så avgassmäller den som fan och samtidigt så kommer det eldlågor ur avgasporten på cyllen och ur förgasaren,Vet att det låter tändrelaterat men det går ej att ställa tändningen på den och CDI'n är ok,Avgasportarna har jag testat att ha i öppet eller stängt läge utan framgån.Kan tillägga också att den går en kort stund om man springer igång den..men går illa som faan....Nån som har nån idé??

Hur då går illa? Hackar den? Går den jämt men totalt kraftlös?
Går den på tomgång eller måste du gasa för att den ska gå överhuvudtaget?
Funkar förgasaren som den ska? För fett inställd? Slitna munstycken? mm....
Har du provat byta tändstift? Bytt luftfilter?

Jag vet inte men jag tycker att det låter som att den inte tänder som den ska (trasigt stift?) eller så får den för mycket/lite soppa.

(jag är absolut ingen expert delgav bara några av dom idéer som jag fick)

Ghost skrev:
Hur då går illa? Hackar den? Går den jämt men totalt kraftlös?
Går den på tomgång eller måste du gasa för att den ska gå överhuvudtaget?
Funkar förgasaren som den ska? För fett inställd? Slitna munstycken? mm....
Har du provat byta tändstift? Bytt luftfilter?

Jag vet inte men jag tycker att det låter som att den inte tänder som den ska (trasigt stift?) eller så får den för mycket/lite soppa.

(jag är absolut ingen expert delgav bara några av dom idéer som jag fick)

När den väl går igång så måste man gasa som faan för att hålla den vid liv och då är den helt orklös,förgasaren är det inge fel på,luftfiltret är sjyst och stiftet funkar.

Låter som om du har lite dålig komp. Ta å gör ett komp. test!

EBS skrev:
Låter som om du har lite dålig komp. Ta å gör ett komp. test!

Trodde det var för hög komp förut pga av att topen var först planad grovt mycket och snett dessutom så jag planade den rak men gick inte bättre fördet så köpte en ny top nu men problemet kvarstår,Och det är inte dålig komp,det är ny nicasilad cylle,ny kolv/ringar + nya toppen.....

RGmaniac skrev:
Trodde det var för hög komp förut pga av att topen var först planad grovt mycket och snett dessutom så jag planade den rak men gick inte bättre fördet så köpte en ny top nu men problemet kvarstår,Och det är inte dålig komp,det är ny nicasilad cylle,ny kolv/ringar + nya toppen.....

Jo men är du säker på att nya kolven och ringarna har rätt storlek? Mät upp kolv/cylinderspelet. För ditt problem låter precis som om kompet är hel kass.
Du bytte packboxarna vid ramlagerna när du renoverade motorn va?

Jag sätter en tia på att problemet sitter i tändsystemet, kolla tändspole (primär+sekundärlindning) , jordning av tändspolen , tändkabel, tändhatt. mät motståndet i alla dessa delar och jämför med verkstadshandboken.

RGmaniac skrev:
Börgar bli riktigt less på 2-takt... :mad: ....Min RG vill inte gå,och vetefan vad det är för fel har kollat precis allt och har slut på ideér...När man ska försöka starta den så avgassmäller den som fan och samtidigt så kommer det eldlågor ur avgasporten på cyllen och ur förgasaren,Vet att det låter tändrelaterat men det går ej att ställa tändningen på den och CDI'n är ok,Avgasportarna har jag testat att ha i öppet eller stängt läge utan framgån.Kan tillägga också att den går en kort stund om man springer igång den..men går illa som faan....Nån som har nån idé??

EBS skrev:
Jo men är du säker på att nya kolven och ringarna har rätt storlek? Mät upp kolv/cylinderspelet. För ditt problem låter precis som om kompet är hel kass.
Du bytte packboxarna vid ramlagerna när du renoverade motorn va?

Allt är nytt och det är rätt storlek på kolv/ringar.....Allt är fan nytt i motorn...

Re: Re: RG Problem....

Bikeboy500 skrev:
Jag sätter en tia på att problemet sitter i tändsystemet, kolla tändspole (primär+sekundärlindning) , jordning av tändspolen , tändkabel, tändhatt. mät motståndet i alla dessa delar och jämför med verkstadshandboken.

Avårt att tro det tyvär för den har perfekt gnista då kolven är i topp....Och allt är sjysst......

RGmaniac skrev:

Hur vet du att det inte är dåligt komp? Har du mätt upp det?
Om cylindern har fått ny nicasil beläggning så är väl den cylindern uppborrad?
Eller räcker det med att man honar ur cylindern när man ska lägga på nytt nicasil?
Om cylindern är uppborrad & du har köpt en kolv som inte har överdimension så borde du ha dåligt komp.

Kolla upp spelet mellan kolv & cylinder, ta ett komp prov i alla fall så du vet att det är ok.

Har du gjort hela renoveringsjobbet själv (så du vet vad som är bytt) eller har en firma gjort det?

Hade samma problem med min RG. Plockade av cylinder och kollade såg skitbra ut. plockade på det igen. och felet kvarstod. gjorde så två tre ggr. Sista gången upptäckte jag ett svagt "streck"på kolvens sida. Då var det så att kolven hade spruckit rakt över och släppte igenom mycket kompression där. OBS! Sprickan var knappt synlig. Var som en blyertsprick på undersidan där allt kompet tryckts igenom.

JOBBIGT fel!

Ghost skrev:
Hur vet du att det inte är dåligt komp? Har du mätt upp det?
Om cylindern har fått ny nicasil beläggning så är väl den cylindern uppborrad?
Eller räcker det med att man honar ur cylindern när man ska lägga på nytt nicasil?
Om cylindern är uppborrad & du har köpt en kolv som inte har överdimension så borde du ha dåligt komp.

Kolla upp spelet mellan kolv & cylinder, ta ett komp prov i alla fall så du vet att det är ok.

Har du gjort hela renoveringsjobbet själv (så du vet vad som är bytt) eller har en firma gjort det?

När man omnicasilar så blir det standard diameter på loppet plus att det inte finns varken kolv/ringar i överdimension,SÅ det är rätt.....För den har gått efter det också,Precis när jag plocka ihop hojjen med nya lager,packboxar,cylle,kolv/ringar,packningar och massa annat nytt.Så gick den,men toppen var sne planad av ägarna innan mig så den läckte kylar vatten där,Så jag beställde ny topp packning och så planade jag toppen rak på planskiva,men den teorin jag fick after det är för hög komp pga att den var bra mycket planad innan jag plana den rak så en var säkert planad 1-2mm efter detta....Jag har gjort renoveringen själv och väldigt seriöst,hållt på med många hojjar innan dess.

NO_FEAR skrev:
Hade samma problem med min RG. Plockade av cylinder och kollade såg skitbra ut. plockade på det igen. och felet kvarstod. gjorde så två tre ggr. Sista gången upptäckte jag ett svagt "streck"på kolvens sida. Då var det så att kolven hade spruckit rakt över och släppte igenom mycket kompression där. OBS! Sprickan var knappt synlig. Var som en blyertsprick på undersidan där allt kompet tryckts igenom.

JOBBIGT fel!

Fan låter inge kul....Men allt är ju nytt så det känns jävligt otroligt....Men blir väl att göra komptest...OCh kolla cylle och allt igen..

1) Har du kollat m stroboskop att den tänder vid rätt tillfälle ? (Finns väl ett märke el två på svänghjulet f tändläge v tomgång resp på halvvarv antar jag)
2) Har du mätt kompen ? M kompmätare alltså.
/u

RGmaniac skrev:
Fan låter inge kul....Men allt är ju nytt så det känns jävligt otroligt....Men blir väl att göra komptest...OCh kolla cylle och allt igen..

Det är ju inte omöjligt att du har fabrikationsfel på kolven.

Re: Re: Re: RG Problem....

RGmaniac skrev:
Avårt att tro det tyvär för den har perfekt gnista då kolven är i topp....Och allt är sjysst......
Kan du se hur gnistan ser ut när du har kompression, hög temperatur och luft/olje/bränsleblandning i förbränningsrummet, och ser du även att den inte missar var tredje gnista eller så vid 7000 rpm ?

ulf_lundin skrev:
1) Har du kollat m stroboskop att den tänder vid rätt tillfälle ? (Finns väl ett märke el två på svänghjulet f tändläge v tomgång resp på halvvarv antar jag)
2) Har du mätt kompen ? M kompmätare alltså.
/u

Går ej att kolla med strob...tyvär....ska kolla med kompmätare,ska införskaffa en ny imorrn...då den gammla e lite väl kajko....

Re: Re: Re: Re: RG Problem....

Bikeboy500 skrev:
Kan du se hur gnistan ser ut när du har kompression, hög temperatur och luft/olje/bränsleblandning i förbränningsrummet, och ser du även att den inte missar var tredje gnista eller så vid 7000 rpm ?

Den missar inte gnista vid något tillfälle.........

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back