RG 500 växellåda..

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Nån som är bra på växellådor? Helst RG500 med kassetlåda..
Jag har bytt till en växellåda från Maranello.Det är en ny axel, ingående, men 1an växel sen 2,3 och 6 är nya drevpar.Motorn har jag köpt halvt isär plockad.Växellådan satt i men vet ej om den funkade...
Nu till problemet, alla växlar funkar men väldigt diffus neutral.
När jag rullar hojen med friläge i och lutar den lite åt vänster går nån växel i..Lutar jag den åt höger så går friläge i igen!!
Kan inte se att jag satt ihop lådan fel,gafflarna verkar raka(svårt att mäta), axlarna är raka.
Gafflarna är några hundradelar under min mått..
Om någon kan hjälpa mig blir jag glad..Annars åker hojen in under ett skynke!!
Motorn sitter i en Aprilia RS 250 chassi(Men motorn står på bänken)
Larzon
 
Jahaja.... Då har jag varit och kollat på Larzons v-låda.
MEN inte fan hittade jag något som satt bakåfram eller upponer.......Allt helt rätt monterat. Guldstjärna till Larzon :tummenupp
Med mina växel gafflar och axlar monterade blev det samma fel....Det var en teori som sprack.
Med min kompletta reservlåda verkar det fungera så planen är att återställa Larzons låda till orginal och se vad som händer då.
Skruva på en RG500, och DET OMÖJLIGA BLI FULLT MÖJLIGT:confused:

Forts följer.....
 
Verkar ju märkligt om växel går i om man lutar. Verkar va väldigt tighta shimsningar. Ligger klockan rätt? Tänkte ev liten förskjutning och gaffeln glappar lite i klockan? Men det verkar långsökt om det ska vara så små spel.
Detta är bara vild gissning då jag inte vet hur lådan ser ut.
 
Vad menar du med klockan? Gafflarna är lite slitna,har beställt nya.Det är drev 6 som tar tag i drev 2 så att tvån går i med hjälp av tyngdkraften när jag lutar hojen.Hoppas ny gaffel tar bort delar av spelet.Växeltrumman går inte att köpa längre..
 
Är trumman jag menar. Men det bör ju inte kunna glappa så mycket till gaffeln. Tänkte närmast på om den ligger förskjuten .
Men som sagt gissning. Är ni helt hundra på rätt gaffel på rätt ställe. Har förväxlat själv, såg närmast identiska ut men icke.
Har inga andra ideer just nu. Hoppas det löser sig.
 
Gafflarna kan bara sättas dit på ett sätt.Kan inte se att trumman sitter förskjuten, men ska titta en gång till..
Väntar på ny gaffel och dess axel..
 
Tack 3cl!! Växeltrumman skulle bort i alla fall och när jag tog bort den satt det en 1 mm bricka mellan trumman och lagret.Den finns inte på sprängskiss och borde inte vara där!!!
Tog bort den och monterade allt i motorn och den funkar!!!
Hoppas på att nu är det klart men ska vänta på den växelgaffeln jag beställt.
 
En gissning som gick hem då.:tummenupp
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top