RF600 svarar dåligt på gas vid låga varv.

grållen

Ny medlem
Gick med
24 May 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Suzuki RF900R
Undrar om någon vet vad det är för fel på en Suzuki RF600 -96 när den inte svarar på gasen riktigt på låga varv 1000-4000rpm.
Den vill liksom halvdö innan den kommer igen. :mad:
5000-13500rpm svarar den bra på.
Tror den får för lite bränsle eller för mycket luft.
När jag täcker för insuget till luftburken med ca 1/4 av diametern så svarar den på gasen direkt på låg-mellanvarv, men vill då inte varva ur riktigt på högvarv utan bluddrar då istället. :(

Förgasarna är Mikuni 36.

Har testat med delar från RF900, bl a tändstift, bränslepump, bensinkran (samma delar som RF600). Detta ger ingen som helst skillnad.

Kan man justera lite på förgasarnas bränsle/luft skruvar? :confused:
Kan det vara membranen som är dåliga? :confused:
Hjälper synkning av förgasarna? :confused:

Det borde väl inte vara något med det elektriska, typ styrboxen?

Alla svar mottages tacksamt! :tummenupp

Mvh
 
Låter ju som om nålen står fel eller att det sitter fel lågfartsmunstycke i den. Hur som helst går den för snålt på låga varv iallafall. När uppstod problemet?
 
grållen skrev:
Undrar om någon vet vad det är för fel på en Suzuki RF600 -96 när den inte svarar på gasen riktigt på låga varv 1000-4000rpm.
Den vill liksom halvdö innan den kommer igen. :mad:
5000-13500rpm svarar den bra på.
Tror den får för lite bränsle eller för mycket luft.

Dom är snålt ställda från fabrik för att klara miljökraven.

Kolla flottörhöjden, ca 14.5 mm (eller vad din manual säger).

Om dina trottelnålar är justerbara, höj dom ett eller två steg. Om de är fasta, höj nålarna med hjälp av 2 st små M3-brickor.

Skruva ut luftskruvarna 1/2 varv år gången.

Kolla in http://www.factorypro.com/tech/carbtune,CV,high_rpm_engines.html för mer info. Dvs du ska börja på "Step 3".
 
Tack för snabba svar! :bow

Till EBS: Problemet fanns till viss del när jag köpte den förra våren i Tyskland. Men det var betydligt mindre än nu. Jag satte dit ett nytt originalluftfilter, tänkte att det var igensatt, men problemet kvarstod, tror t o m att det blev lite sämre. Blev väl för bra andning i förhållande till bränslemängden.

Till andersbrink: det ante mig att det var en aning snålhet med i bilden oxå. Ska läsa igenom länken jag fick av dig.
Sedan ska jag ut och rota lite i förgasarna och mäta oxå. Kanske skulle testa att justera luftskruven lite grann innan man börjar plocka i molekylerna.

Tänkte se om jag hittar någon sprängskiss på Mikuni 36 på nätet.
Kanske någon som redan vet var det finns? :confused:

Fler får gärna ha synpunkter. :tummenupp
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top