Returoljepump på veven

Hokkai

Medlem
Gick med
16 Feb 2013
Ort
Göteborg
Hoj
1991 GSXR750
Hej, nybliven medlem med en rykande GSXR luft/olja turbohoj.

Får krypa till korset o inse att jag måste ha en pump som sköter turbons oljeretur.
Turbon hamnade för lågt...

Emtes pumpen o den nyare varianten verkar perfekta, men jag har inte lyckats hitta någon.
Tacksam för tips.

Variant nummer två är att hinka på något eget på veven.
Jag tänker att den inte behöver jobba så hårt, kikat på en "Honda Oil Pump 50-125cct".
Det som jag är mest orolig för är vevens höga varv, 11 500 rpm. De flesta pumpar verkar drivas med typ halva varvet.
Dock har jag läst att Gerator-pumpar funkar fint vid höga varv.
Verkar upplägget galet?

Häls Christer
 
Jo det funkar ju såklart med el-pump :)
Men de drar så mycket ström å tar mycket plats, specialbygge med ont om plats.
Gillar mekaniska varianten där man bara släpper oljan innanför kåpan. Blir bara en slang.

Borde inte behövas så mycket sug gissar jag.

C
 
Oljepump från Wv Typ 1?
 

Bifogat

  • jp115225003_0.jpg
    jp115225003_0.jpg
    20.5 KB · Visningar: 113
Tack för tipsen, jag har mailat Micke.
Hoppas, hoppas han har någon kvar.:Bugar

Quaden, skitsnyggt! Så vill jag ha det.
Vilket kul bygge, måste läsa på lite om det.

Max350, jo jag har kollat på lite andra pumpar, men det är ju ingen som varvar så mycket. Kan kanske funka ändå, men smäller den av kavitation så blir motorn full med skrot.

Häls C
 
Max350, jo jag har kollat på lite andra pumpar, men det är ju ingen som varvar så mycket. Kan kanske funka ändå, men smäller den av kavitation så blir motorn full med skrot.

Häls C

Jag byggde en egen returpump i en egenfräst tändningskåpa med gerotordrev från Mazda RX-7. Pumpar undan såinihelvete :hihi Funkar fint.
 
aha, intressant Lahi, jag har två gerator pumpar, en HD o en Suzuki. HDn har dubbla hjul, det torde ju lätt räcka med de tunnare hjulen.
Jag varvar mer än dubbla mot HDn, men Mazda pumpen lär ju inte heller varva så mycket original.
Har du diameter o tjocklek på dina hjul?
Jag har som sagt även funderat på en liten Honda 50-70cc gerator pump.$T2eC16R,!)UE9s3wCMmhBQEegcJ6)w~~60_12.JPGb05dc52b-2ba9-4fbf-8e3b-a4a3f6c3cc1e.jpg
Häls C
 
aha, intressant Lahi, jag har två gerator pumpar, en HD o en Suzuki. HDn har dubbla hjul, det torde ju lätt räcka med de tunnare hjulen.
Jag varvar mer än dubbla mot HDn, men Mazda pumpen lär ju inte heller varva så mycket original.
Har du diameter o tjocklek på dina hjul?
Jag har som sagt även funderat på en liten Honda 50-70cc gerator pump.View attachment 380176View attachment 380177
Häls C

Diameter 40 mm, tjocklek 12,5 mm. Provade med diameter 23 mm och tjocklek 8,75 mm innan och det funkade hyfsat också (drev från en kinapump. Köpte hela pumpen för 150 spänn på mopedsida ;) ), men jag ville ha lite bättre kapacitet så jag gjorde en ny.
 
Tack Lahi:tummenupp
Låter ju ungefär som mitt HD gerator hjul, det är dia ca 45 mm o 8 mm brett.
Finns även ett bredare hjul, men det känns som overkill då varvet är det dubbla mot i HDn.
Undrar hur petigt det är med utformningen av kanalerna?
Tänker att kapaciteten räcker även om jag gör det lite grovt.

Lahi, du råkar inte ha bilder på insidan av ditt egna hus?

Häls C
 
hej

jag har en emtes pump liggande om du inte får tag i lotusomega
 
Hej peterpain,
klart intressant, har inte fått kontakt med lotusomega.
Såg att du bor i götet också, kanon.

Fick tag på en liten smidig 125 cc pump hos Roland på skroten, har börjat så smått fixa dit den.
Vet snart om det är flipp eller flopp, meddelar hur det går.

xPump1.jpg

Häls C
 
xPump2.jpg

Så här blev det med 125 cc pumpen. Oljekanal borrad i kåpan, ansluts framtill. Originalhuset med yttre lagring ska ovanpå.
Pumpen går baklänges o med typ dubbla varvet:D

Måste jobba några dagar sen hoppas jag på provstart.
Håller inte för otroligt att jag hör av mig till dig sen peterpain...
Häls C
 
Hej andersson,
billet biten är 25 mm tjock, så jag har bara gjort ett uttag för kontakten.
Häls C
 
Nu small den igång.
Pumpen verkar pumpa fint, det pulsas luftfickor emellan oljan. :tummenupp
Tolkar det som att den suger tillräckligt (liten tank under turbon med luftning).
Hojen ryker mindre, men bara tomkört.
Men...
När jag tittar in i turbon så är där en hel del olja. Kan det se ut så?
Turbon kommer från skroten, en gammal Saab.
Frågan är om den är kronslut eller om oljan ligger kvar där sen tidigare rykande tester? Men innan start syntes inget.
Kanske måste jag köra en rejäl sväng för att veta?
Lite krångligt då hojen är helt utan papper än, SFRO-bygge.

Turbon ligger minst 5 cm över oljenivån, på trycksidan lite strypt, 2,5 mm hål i banjon tror jag det blev.

Sen var den svårstartad. Det enda jag ändrat är sänkt nålarna ett steg och gått upp i huvudmunstycke från 100 till 115. allt efter tidigare bänkning. Den rök men gick ok och gav 120 hk på hjulet, men fick ingen soppa på varv. Motorn hel otrimmad 750, ej kompsänkt.

Så nu lutar det mer mot att det är en ny/bättre turbo jag behöver.
Eller funkar det att renovera?
Jag vet bara att det är en äldre Garret.
Sfro besiktning den 25:e.....:Bugar

Tacksam för råd
CSucka7.jpgSucka8.jpg
 
Hej. Verkar väldigt skumt för jag har inte fått något mail? Pumpar finns för leverans om någon är intreserad. mvh Micke
 
Hej Lotusomega,
mailade via din annons här, kan ha gjort nåt fel.
Kalas att det finns pumpar.:tummenupp

Jag får börja med att renovera turbon, sedan utvärdera retursystemet och snygga till kåpan.

Tacksam för tips för att identifiera turbon.
Vet bara att den är från en Saab, ingen skylt någonstans. Kollat runt på nätet blir osäker med gissar på TB03, TB02 eller något sådant.
Kanske är det samma renoverings sats till flera modeller?
Garrett46.jpg
Det står ingjutet: BC2 M10 A/R .48, sedan som i en stämpel "90", årtal?

Gärna tips på uppgradering. Gissar att det är en stenålders snurra. Dock måste avgasdelen passa, annars får jag bygga om halva hojen...
Får göra SFRO-besiktningen om en vecka rykande, har en del el och småfix kvar....sen riva turbo.

Häls C
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top