Returfjädrar?

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
Tjena!

Har ett problem med bågen! När man startar den från kallt läge och har kört den varm med choke och så... Om man sedan gasar så kan gasen "hänga" sig vid lite högre varvtal och man måste då gasa till lite så sjunker varvet igen.
Det e även svårt att ställa in tomgången till ett vettigt varvtal. Kommer ihåg att jag hade ett liknande problem med min gamla 125'a på den tiden! Bytte då returfjädern i förgasaren och problemet var löst! Finns det liknande fjädrar i lite större hojar? Har en Suzuki GSX750F -95.

Tack på förhand!!!

Martin

luka skrev:
Tjena!

Har ett problem med bågen! När man startar den från kallt läge och har kört den varm med choke och så... Om man sedan gasar så kan gasen "hänga" sig vid lite högre varvtal och man måste då gasa till lite så sjunker varvet igen.
Det e även svårt att ställa in tomgången till ett vettigt varvtal. Kommer ihåg att jag hade ett liknande problem med min gamla 125'a på den tiden! Bytte då returfjädern i förgasaren och problemet var löst! Finns det liknande fjädrar i lite större hojar? Har en Suzuki GSX750F -95.

Tack på förhand!!!

Martin

Jadå, det gör det. Men du har rimligtvis en returvajer också (två vajrar från gasrullen alltså) så om du vrider av gasen så tvingas den tillbaka.
Smörj vajrarna med lämpligt fett, kolla så de är dragna vettigt utan några skarpa böjar och att fjädrarna är som de ska Och se för fasen till att inte köra med det felet, jag kraschade ganska hårt i somras på grund av gashäng (enkelvajer, mummel mummel).

jag kraschade oxå för ett par år sen pga att gasvajern hängde sig.. gjorde ont...
hade oxå en kawa då..

URRninja skrev:
Jadå, det gör det. Men du har rimligtvis en returvajer också (två vajrar från gasrullen alltså) så om du vrider av gasen så tvingas den tillbaka.
Smörj vajrarna med lämpligt fett, kolla så de är dragna vettigt utan några skarpa böjar och att fjädrarna är som de ska Och se för fasen till att inte köra med det felet, jag kraschade ganska hårt i somras på grund av gashäng (enkelvajer, mummel mummel).

Svårt smörja vajrar med fett. Olja eller vajersmorning bättre. Har iofs sett påståenden att olja kan få glidhöljet (?) på innervajern att svälla och fastna, men motorolja har alltid funkat för mig.
/u

När andan faller på och jag behöver smörja wire så trär jag wire och hölje genom en lagom stor tratt, tejpar tätt mellan tratt och hölje.
Wiren syns nu i "trattskålen", då hänger jag wiren med tratt så den hänger fritt ställer en balja under.
Häller avfettning i tratten och drar innerwiren ett par tag upp och ner tills avfettningen som droppar ur wiren är hyffsat ren.
Häller därefter i motorolja i tratten och låter det stå och rinna igenom hela wiren.
Jag låter wiren hänga i ett dygn med olja i tratten, för oftast när man pulat väck wiren så har man annat att pyssla med på hojen med.
Detta är kanske inte det mest smidiga och snabba sättet, med detta har jag gjort många gånger och inte har jag förstört ngn wire.
Det finns juh wiresmörjare att koppla på wiren med som man kan spola igenom spray i wiren med.
( oj oj vilken avhandling detta blev :banana )
//Tobbe

ulf_lundin skrev:
Kör oxå Tobbes variant, fast med platspåse.
/u
Cool, engångs asså :D

Men som ngn tidigare sa så beror nog orolig tomgång och hänggas förmodligen på junk i förknasarna eller tjuvluft.
spraya startgas kring förgasarna höjs tomgånge då har du probs med otäta insugsgummin eller liknande.
Förgasarrengöring är heller ingen dum ide, passa på att göra ren dom när du hängt wiren på smörjning :tummenupp
//Tobbe

ulf_lundin skrev:
Svårt smörja vajrar med fett. Olja eller vajersmorning bättre. Har iofs sett påståenden att olja kan få glidhöljet (?) på innervajern att svälla och fastna, men motorolja har alltid funkat för mig.
/u

Finns ju till exempel litiumfett på sprayburk, det kombinerat med vajersmörjare fungerar alldeles utmärkt.

URRninja skrev:
Finns ju till exempel litiumfett på sprayburk, det kombinerat med vajersmörjare fungerar alldeles utmärkt.
Nja, kan man verkligen ha det i tratten? :D (kunde inte låta bli )
Men ärligt talat så är det inte så dumt att få wiren ren ngn gång mellan smörjningarna, avfetta föst sedan litiumfett på spray kan nog vara en kanonlösning.
//Tobbe

Hade liknande problem med enduro-enstånkan, det berodde på att den gick magert. Åtgärdades genom att skruva på luft/blandningsskruven.
Har upplevt liknande tendenser på landsvägcykeln på senare tid vid körning på kvällen (svalare luft?) skall kola på det vid tillfälle, någon som vet nåt om att justera blandningen på en fyrcylindrig maskin, hur får man det lika på alla cylindrar?

tobbeviking skrev:
Nja, kan man verkligen ha det i tratten? :D (kunde inte låta bli )
Men ärligt talat så är det inte så dumt att få wiren ren ngn gång mellan smörjningarna, avfetta föst sedan litiumfett på spray kan nog vara en kanonlösning.
//Tobbe

Jag har aldrig sett att vajern blivit särskilt smutsig, det skulle i så fall vara om något lyckas ta sig in nere vid förgasaränden av vajern men det känns inte så troligt, inte på min hoj i alla fall. Och dessutom pressas fettet ju igenom hela höjet så eventuell skit kanske följer med där, vad vet jag..

För övrigt har jag också läst det där om att höljet kan svälla vid användning av olja, men det gäller kanske bara äldre material.

Och helt plötsligt vet man vad man gör i helgen! Som om man inte redan visste det... :D Det får nog bli en rivning av förknasarna och lite smörjning! Kan ju vara kul att slakta sin första förgasare sedan moppetiden, eller 125 tiden i alla fall! Ni kan ju hålla utkik i helgen efter trådar i stil med "vad fan e denna vajerhelvetesmanicken till för!?" :va Tack för tipsen!!

luka skrev:
Och helt plötsligt vet man vad man gör i helgen! Som om man inte redan visste det... :D Det får nog bli en rivning av förknasarna och lite smörjning! Kan ju vara kul att slakta sin första förgasare sedan moppetiden, eller 125 tiden i alla fall! Ni kan ju hålla utkik i helgen efter trådar i stil med "vad fan e denna vajerhelvetesmanicken till för!?" :va Tack för tipsen!!
Lycka till :tummenupp
//Tobbe

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...