Returdämpning?

Özen

Ny medlem
Gick med
11 May 2006
Hoj
tdm 850
Hej!

Bakdämparen på min TDM har jag trott varit helt slut, den har varit väldigt svajig och fortsatt gunga upp och ner ett par tre ggr efter varje ojämnhet.
Nu provade jag att vrida returdämpningen till MAX, och den kändes genast "lagom" hård och slutade upp med svajet. Jag inser att detta troligen är långt ifrån optimalt. Så nu undrar jag, vad är det för hakar med den inställning jag gjort? Vad ska jag göra istället??

Tacksam för all hjälp!

Özen skrev:
2305007 Hej!

Bakdämparen på min TDM har jag trott varit helt slut, den har varit väldigt svajig och fortsatt gunga upp och ner ett par tre ggr efter varje ojämnhet.
Nu provade jag att vrida returdämpningen till MAX, och den kändes genast "lagom" hård och slutade upp med svajet. Jag inser att detta troligen är långt ifrån optimalt. Så nu undrar jag, vad är det för hakar med den inställning jag gjort? Vad ska jag göra istället??

Tacksam för all hjälp!
Du har väl en förspänning samt komp också på den där mojängen. Börja med förspänningen för att säkerställa "lagom" hårdhet på dmparen, sen leker du med kompen o returen!

Dark_Messenger skrev:
2305016 Du har väl en förspänning samt komp också på den där mojängen. Börja med förspänningen för att säkerställa "lagom" hårdhet på dmparen, sen leker du med kompen o returen!

Ok, jag tar och spänner fjäderförspänningen till max i stället (den var VÄLDIGT mjuk, och jag kör ju bara på asfalt) och sen ställer komp och returdämpning så att den känns stabil.
Är föresten komp samma som dämpningsgrad neråt så att säga, typ motsatsen till returdämpning (uppåt)?
Finns det något knep för att få till en grov grundinställning, typ; gunga si och så, så ska den skjunka ihop si och så...?

Efter att ha kikat lite till på returdämpningen kan jag konstatera att den stod på minsta möjliga innan jag började skruva. Någon kompinställning hittar jag inte, finns det på TDM 850 -92??

Özen skrev:
2305252 Ok, jag tar och spänner fjäderförspänningen till max i stället (den var VÄLDIGT mjuk, och jag kör ju bara på asfalt) och sen ställer komp och returdämpning så att den känns stabil.
Är föresten komp samma som dämpningsgrad neråt så att säga, typ motsatsen till returdämpning (uppåt)?
Finns det något knep för att få till en grov grundinställning, typ; gunga si och så, så ska den skjunka ihop si och så...?
Just din hoj kan jag inte. Men en förspänning ska du i alla fall ha. Brukar vara en "bricka" med hack i som du kan vrida till olika lägen. Börja med att ställa den någonstans i mitten och känn efter hur det känns. Beror på hur mycket du väger samt packning, passagerare osv var du ska ställa den. Har du en manual till hojen så brukar rekommenderade värden för olika viktklasser finnas där.

När du är nöjd med förspänningen så får du leta upp kompressionsskruven och returskruven. Alla hojar har inte dessa och med din vet jag inte hur det är med. Moderna sporthojar har alltid dessa inställningar. Komp = hur fort/hårt dämparen drar ihop sig. Retur = hur fort/hårt dämparen går ut till neutral igen.

Förspänning är lätt att justera. Komp o retur är trixigare. Man brukar utgå från ett rekommenderat standardvärde och skruva lite i taget på dessa två för att hitta det optimala för just dig.

Edit:
När du letat upp respektive inställning (förspänning, komp, retur) eller vilka du nu har på din hoj. Börja med att ställa dem nånstans i mitten av sina min/max-lägen. Sen utgår du därifrån och justerar lite i taget.

Last edited:
Nu har jag skruvat och läst lite! Först och främst verkar det som om det sitter -96 års och framåts bakdämp på den?! För det andra så var förspänningen redan på max, returdämpningen stod på minsta. Tror inte det är någon vidare kombination.... Dämpningen nedåt (komp?) finns det inga justermöjligheter till.
Förspänningen lät jag vara kvar på max, och returdämpningen som går mellan 0-20 klick där 10 är grund och 0 är hårdast står nu på 2. Det var det mjukaste jag kunde ha utan att få returgung när polaren satt och hoppade på den.
Är detta helt åt h-vete tro???

Känns det ok så är det ok. Man kan möjligen misstänka att dämparen behöver ses över, iaf m ny fräsch olja.
Alt. renoveras eller bytas ut. Att du måste skruva returen så hårt talar för att den icke-justerbarar kompdämpningen
oxå är väl låg.

Btw, förspänningen gör varken dämparen hårdare el. mjukare, ändrar bara höjden på hojen och fördelningen av
fjädringssvägen mellan utdrag (gropar) och hoptryck (bulor).
/u

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...