Retrostuk, caféracer...

Vilken fin hoj!
Tack! Har kört henne 6500 mil och vi är fortfarande "kära". :)

"Vilka är vi då?" Jag vet inte, åker du Roadster?

[znip!]

Grupptillhörighet är viktigt. Man ser ju folk som frågar hur de ska klä på sig när de byter från motard till sporthoj till HD till adveturetouringloksänke. "Vad säger folket?"
Ja vad är man? Och spelar det jättemycket roll? Själv är jag rena kameleonten....

- Skinnpajen passar ju fint på röda trajan och Guzzin. Fast om det regnar så bli det kanske Rukkajackan? Eller någon textiljacka.
- Rukkajackan passar bra på Tigern.
- Vespan trivs bra med den gröna "mods-jackan".
...osv!

Vad är man då? Och är det viktigt att veta - eller kan man göra som man själv tycker?
Jag lutar åt det senare! :)
 
Många starka åsikter i denna tråd...

Begreppet Caféracer används flitigt av både tillverkare och hemmabyggare. Många hojar är skitfula och motsvarar inte min bild av hur en Caféracer ska se ut, andra är hur snygga som helst och slår moderna hojar på fingrarna alla dagar i veckan.

I slutändan handlar det om egen smak och personliga referenser.

Har byggt en hoj som jag definierar som Caféracer trots att den inte är brittisk och rejsas mellan caféer.

För mig handlar det om att köra en analog muskelhoj - utan ABS, digital instrumentering, insprutning, wheelie kontroll, Bluetooth, ride by wire osv.. Det skakar, låter och luktar på ett helt annat sätt än moderna hojar. Bara en sån sak som att få vrida om bränslekranen och choka förgasarna ger mig en särskild känsla för hojen.


Rätt eller fel, ful eller snygg?
För mig är den rätt, det är huvudsaken.

Har fler hojar och kör inte flest mil med caféracern. Alla har sina fördelar, men den som ligger mig varmast om hjärtat är den jag lagt tid och möda på att bygga så som jag vill ha den.

20211227_132116.jpg
20211010_170318.jpg

20210822_130609.jpg
 
Hoppade på café trenden för några år sen efter att ha åkt sporthoj sedan 1990.
Tröttnade direkt på cykelpumsgaffel och ofrivillig ABS!
Tröttnade även på alla som hade ”byggt”en caféräser fast dom bara hade lackat framgaffeln och tagit bort luftburken
Själv såg jag tjusningen av att få knarren körbar som en modernare hoj.
Att sen bygget spårade ur direkt med turbo och Maxxecu sprut mm är ju en annan historia.
 

Bifogat

  • ED3AE4F0-70C1-418E-B23C-A457AD64D2F3.jpeg
    ED3AE4F0-70C1-418E-B23C-A457AD64D2F3.jpeg
    176.1 KB · Visningar: 44
Rätt eller fel, ful eller snygg?
För mig är den rätt, det är huvudsaken.
Du har ju byggt den som du vill ha den så då kan du förstås vara nöjd. I mina ögon ser det ut som något fattas akterut. Fast jag ska inte ha den så det är fullständigt irrelevant vad jag tycker.
 
Hoppade på café trenden för några år sen efter att ha åkt sporthoj sedan 1990.
Tröttnade direkt på cykelpumsgaffel och ofrivillig ABS!
Tröttnade även på alla som hade ”byggt”en caféräser fast dom bara hade lackat framgaffeln och tagit bort luftburken
Själv såg jag tjusningen av att få knarren körbar som en modernare hoj.
Att sen bygget spårade ur direkt med turbo och Maxxecu sprut mm är ju en annan historia.
Fin hoj, mycket jobb nedlagt på den.
Enda som stör är sidomonterad regskylt.
Det kan HD-åkare hålla på med, inte på en Japshoj.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top