Retro-trajja med lite mos?

Last edited:
Och allt som är påhängt finns att beställa hos Triumph, vet inte effekt upg på den, dock stod den på mässan och var äckligt läcker.

Nu vet jag inte vart du fått uppgifterna att delarna går att beställa hos Triumph, men så har säger en representant från Triumph om deras konceptbygge som visades på mässan.

Taget från..
http://www.newsdesk.se/view/pressre...aan-triumph-paa-mc-maessan-i-goeteborg-190432

"Triumph Thruxton är en oblyg flirt med 60-talets café racer kultur. I ´´Milano-specialen´´ har man sedan moderniserat denna retro-dröm med modernast tänkbara teknik. Resultatet blir en sorts rundgång i nostalgi... Avgassystemet är Arrows nya 2-1 system som passar både Bonneville och Thruxton. Vidare har man försett denna Thruxton med Öhlins dämpare och upside-down gaffel. Bromsarna är Brembo 320 mm skivor med radiella dubbelkolvsok fram och Talon skiva bak. Lägg till LED instrument, hasplåt, och svart mockasadel så är bilden komplett, och ha-begäret fullständigt...

- Det här hojarna är inget man bygger på en eftermiddag, säger Krister Åkerblom.

- Men de är fullt möjliga för vem som helst att skapa.

Nu var det väl mest öhlins porriga prylar man hängt på så att kitta sin egen truxton borde inte vara nåt problem.

Läcker som få retrohojar var den iaf, drägglade länge på mässan.

Nu vet jag inte vart du fått uppgifterna att delarna går att beställa hos Triumph, men så har säger en representant från Triumph om deras konceptbygge som visades på mässan.

Taget från..
http://www.newsdesk.se/view/pressre...aan-triumph-paa-mc-maessan-i-goeteborg-190432

"Triumph Thruxton är en oblyg flirt med 60-talets café racer kultur. I ´´Milano-specialen´´ har man sedan moderniserat denna retro-dröm med modernast tänkbara teknik. Resultatet blir en sorts rundgång i nostalgi... Avgassystemet är Arrows nya 2-1 system som passar både Bonneville och Thruxton. Vidare har man försett denna Thruxton med Öhlins dämpare och upside-down gaffel. Bromsarna är Brembo 320 mm skivor med radiella dubbelkolvsok fram och Talon skiva bak. Lägg till LED instrument, hasplåt, och svart mockasadel så är bilden komplett, och ha-begäret fullständigt...

- Det här hojarna är inget man bygger på en eftermiddag, säger Krister Åkerblom.

- Men de är fullt möjliga för vem som helst att skapa.

Nu var det väl mest öhlins porriga prylar man hängt på så att kitta sin egen truxton borde inte vara nåt problem.

Läcker som få retrohojar var den iaf, drägglade länge på mässan.

Nog är den snygg alltid men den tappar en hel del "retrostuk" med alla moderna prylar och sen blir det ju sanslöst dyrt eftersom nästan allt är bytt,
hjul fram o bak, fjädring fram o bak plus gaffelkrona och bromsar, avg.system.
För att matcha det utseendet måste man ha 1100cc strokerkitet med dubbla
mikuni Hsr 42, och då har man dubblerat "värdet" på hojen. Jag kör ju en själv så man kanske skulle........
Erich

Från senaste numret av Bike, finns en liten artikel om just den hojen och texten du har saxat är även den med plus att delarna går att köpa, jag fick iallfall uppfattningen att Triumph sålde prylarna, kanske feltolkat av mig, hursomhelst, den som vill ha prylarna kan ju köpa dem hos respektive handlare för produkterna.

Dock kan jag tillägga att Triumph har mycket mer tillbehör en de grejjer som svenska återförsäljare säljer/marknadsför till tex Daytona 675, så att så skulle vara fallet ser inte jag som omöjligt även till Thruxston mfl.
Till Daytonan finns rena trimprylar, tex kammar m.m

Nog är den snygg alltid men den tappar en hel del "retrostuk" med alla moderna prylar och sen blir det ju sanslöst dyrt eftersom nästan allt är bytt,
hjul fram o bak, fjädring fram o bak plus gaffelkrona och bromsar, avg.system.
För att matcha det utseendet måste man ha 1100cc strokerkitet med dubbla
mikuni Hsr 42, och då har man dubblerat "värdet" på hojen. Jag kör ju en själv så man kanske skulle........
Erich

Just det "man kanske skulle.............":)

Har för avsikt att utöka mitt Triumph innehav med just en Thruxa, bestämde mig på mässan, gissa varför
:kär

Last edited:
Norton var bra fräck! Hemsidan verkar dock inte allt för uppdaterad så de kanske har lagt av? :(

Jag tycker allt att scramblern är den läckraste Triumphen!!

Speciellt den mattsvarta med laseravgas som stod efter väggen på mässan!
Var nära att ringa och fråga vad de skulle ha för den efter mässan:yoparty

Fast av någon otrolig anledning lyckas de bara plocka ut 55 pållar ur den, en 875cc, hur bär de sig åt?:va Min gamla BMW 650 stånka var ju på 52!

Det var inte Ducatis Sport Classic-hojar du tittade på? De ligger runt 100 hk och Sport 1000 (både med och utan kåpa) är i min mening ännu snyggare än Trajjorna.

Fast av någon otrolig anledning lyckas de bara plocka ut 55 pållar ur den, en 875cc, hur bär de sig åt?:va Min gamla BMW 650 stånka var ju på 52!

Vridet, kära du. VRIIIDET!
Ca 70 Nm i vrid är väl inte så pjåkigt? Stirra dig inte blind på antalet hästar, kolla på vridet istället. :)

Vridet, kära du. VRIIIDET!
Ca 70 Nm i vrid är väl inte så pjåkigt? Stirra dig inte blind på antalet hästar, kolla på vridet istället. :)
Du har helt rätt!! Vridet är viktigt!!

Men det skiljer bara några få Nm där också! Tycker de borde vara kapabla att plocka ut lite mer ur en splitter ny 865cc Twin än så!

Men självklart är det en cruiser, och motorgången och känslan är viktigare än effekten... Men de tappade iallafall en kund pga det:(
Har aldrig sett en fräckare hoj en den, förutom min Rockster, en 1130cc med 98 Nm och 85 Hk ur en stenåldersboxer:yoparty

Hade ingen aning att någon byggde en så snygg och aggressiv retrohoj som Norton 951SS!
VILL HA! Det blir ju inte mindre coolt av detta;
"Available colour: Black....."

Ännu ballare blir det ju att det faktiskt är en hederlig 2ventilare.

Last edited:
Kanske veven är rullagrad också :yoparty Eller är den det på några nyare hojar också ?

Nortonen i länken är säkert rullagrad som sina förgångare. Bland dagens hojar är det väl mest stånkor, tvåtaktare samt luftkylda HD som är rulllagrade.

Du har helt rätt!! Vridet är viktigt!!

Men det skiljer bara några få Nm där också! Tycker de borde vara kapabla att plocka ut lite mer ur en splitter ny 865cc Twin än så!
He he, det finns nog godis man kan stoppa i dom så de blir lite roligare.
Min ena roliga hoj är just en Scrambler. Skitpoppis, speciellt när en tjej kliver av flockas folk runt den. :tummenupp

Hmmm, är inte sämre människa än att jag kan erkänna att jag inte har en aning vad som ligger till grund för detta bygget. :D
Men..den är rätt läcker.

DSCN0979.jpg

Några bilder till

Hmmm, är inte sämre människa än att jag kan erkänna att jag inte har en aning vad som ligger till grund för detta bygget. :D
Men..den är rätt läcker.

Ser ut att vara en Speed Triple från 94-96, med bakdel och lyse från Kawasaki Z750/1000 och förstärkt sving. Sen dryga 25kg lull-lull.

Läcker var kanske fel ordval, fulsnygg/speciell kanske funkar bättre. Den skiljer sig iaf från mängden :)

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026