Resväg till Göteborg, lite vägtips

Erik-Ducce

do you dream of Monsters in the Dark....
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
Ducati Monster
Hallå

Ska åka ner till Göteborg och hälsa på en kompis.
Tänkte jag skulle fråga om några schyssta vägar dit.
Jag åker ifrån Edsbyn (Hälsingland) till Karlstad och ner över Åmål och Trollhättan. Om tiden räcker till kanske jag svänger över till Biscaya i Allingås och sen in i Göteborg!

Kom gärna med förslag över nån bra hojväg som går ungefär efter samma rutt!?

Kör härskogen! Taskig asfalt men svänger fint. Du kör in vid Lerum o kommer ut vid Landvetter eller tvärtom.

Erik-Ducce skrev:
Hallå

Ska åka ner till Göteborg och hälsa på en kompis.
Tänkte jag skulle fråga om några schyssta vägar dit.
Jag åker ifrån Edsbyn (Hälsingland) till Karlstad och ner över Åmål och Trollhättan. Om tiden räcker till kanske jag svänger över till Biscaya i Allingås och sen in i Göteborg!

Kom gärna med förslag över nån bra hojväg som går ungefär efter samma rutt!?

Från trollhättan tar du mot Hjärtum sen kommer du till lilla Edet ,då har du två val.

Vänster =Backamo 1 så kommer du ut i Ljungskile.
Rakt fram= GBG via gammal vägen till Kungälv.

Och passa dig för Härskogen den är nygrusad!!!

Kolla i GBG forumet där finns en tråd om fina vägar.

När grusade de Härskogen?
Körde den i förrgår, var helt ok.
Lite grus i nån av kurvorna närmast E20, annars helsjysst!

Biscaya ligger inte riktigt _i_ Alingsås, kommer du norrifrån på E20 så ligger det väl knappt en mil norr om stan.

Finns massor av bra vägar just mellan Thn å Göteborg.
Från Alingsås kan man åka mot Borås på 180an, efter nån halvmil blir 180an riktigt krokig (om man ligger på lite) och strax är det dags att svänga in på Töllsjövägen, är skyltat Töllsjö en liten väg in till höger. Här blir det riktigt krokigt och roligt, vägen kan dock vara lurig innan man känner till den.
När du kommer till Töllsjö så glider du genom samhället i lagstadgade 30 för att återigen kunna vrida på gashandtaget och sikta in dig på Bollebygd.
Väl i Bollebygd svänger du av höger vid rondellen vid Shellmacken och kör mot Hindås där du har ett par kurvor med bra sikt och bra asfalt som är värda att köra igenom.
Efter detta kan du följa vägen ut till RV40 där du siktar in dig på Göteborg.
När du kommer till en stor cirkulationsplats som går över vägen och som det bla står Landvetter på skyltarna vid avfarten tar du av och svänger "vänster" i Rondellen så att du kommer över vägen. Nu kör du utefter Landvettersjön. Sväng vänster vid första möjlighet att svänga av från vägen du åker på.
när du kommer till Mölnlycke, kör rakt igenom båda rondellerna och fortsätt på samma väg utan att ta av, till slut är du framme i Göteborg.
Detta är en favoritväg Alingsås-Göteborg.

//A.

Tack för tipsen ska försöka åka så mycket jag kan av dessa...

Kom gärna med mer förslag

Nära Trollhättan finns ngt som heter Gärdhem, åk dit och sen till Upphärad via Slätterna. Eller så kör du till Väne-Åsaka och kör till Upphärad, det går lika bra det. Bara ngn km långt men du kan vända och köra tbax ett par gånger, det är värt det alla gånger. De som bor i Trollhättan kan säkert bättre säga vad som ska stå på de blåvita skyltarna.

Ifrån Upphärad kör du till Lödöse via Nygård, ligger å riskerar körkortet på R45 mot Ggb ngn kilometer sen svänger du in mot Skepplanda. Följ skyltning mot Alingsås.

Ifrån Alingsås kan du följa UnderDOGs spårval.

Last edited:
Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...