Resultatet från valet till EU-parlamentet

• Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Är stolt över att tillhöra den regionen som gav SD minst röster i hela Sverige (0,16 %) :tummenupp

Det var oväntat med så extremt stora regionala skillnader. Jämför exempelvis V vs M vid Västerbotten och Stockholm.

Var finns resultatet då?
Skandal att det var så dåligt deltagande. 37,7% eller något i de regionerna...

Goodstuff skrev:
...Skandal att det var så dåligt deltagande. 37,7% eller något i de regionerna...

Varför då?

Jag är otroligt kluven i de här frågorna då jag anser att vi har en skyldighet att rösta i en demokrati, men sen är jag aptrött på val som jag faktiskt har tillsat någon för att sköta åt mig.

Däremot öppnar valet för en intressant tanke -borde vi inte få tillgång till MOT-röster? Hade jag gått till vallokalerna i helgen för att rösta MOT SD och annat pack. Det innebär att jag måste välja någon att rösta FÖR???

Precis som EMU-valet så anser jag att jag har valt någon som ska fatta beslutet åt mig. Jag vet inte tillräckligt mycket för att göra det.

Jag gick själv och röstade eftersom jag är eu-anhängare. Men det känns som om man blir knullad i röven av politikerna. Det är ett val som inte har nån större betydelse och inte ens politikerna verkar ta det på allvar. Man kan riktigt se hur de uppbådar all kraft(i tv) för att låtsas som om det var skitviktigt med det här valet.

Chrille skrev:

Därför att man genom att gå till vallokalen och lägga sin röst - blank om man inte vet vilka man vill rösta på - ger politikerna en signal om att vi finns här och det är väljarna som är grunden i demokratin, inte politikerna. Även om det vi redan har valt en regering som borde kunna utse parlamentarikerna så är ju det låga valdeltagandet en signal om att vi inte bryr oss, att vi inte bevakar vad de gör.

Har funderar lite kring det här med hur junilistan kunde få så många röster. I början såg jag det som positivt eftersom representationen i parlamentet hade blivit mer EU-positivt än vad svenska folket står bakom, om inte partiet funnits. Nu efterhand har det slagit mig hur skrämmande det är att ett så okänt parti kan få så många röster. Junilistan hade bara funnits i 4 månader och knappt deltagit i de offentliga debatterna. De stora flertalet av väljarna hade troligtvis ingen som helst aning om vad partiet stod för annat än att de var EU-negativa.

I riksdagsvalet för två år sedan så var mitt valdistrikt 80% SD eller nått liknande...

Sedan flyttade jag! :yoparty

(Jag röstade alltså inte SD, däremot bodde jag i ett rejält problemområde där politikerna lyckats med integrering av invandrare i samhället, blanda in soclägenheter med allt annat än öppensinninga medborgare så har ni snart bilden av mord och skottlossningar i pannloben)

Goodstuff skrev:
Var finns resultatet då?
Skandal att det var så dåligt deltagande. 37,7% eller något i de regionerna...

Det är ingen skandal utan snarare en naturlig reaktion från uppgivna människor som dagligen hör om att Politiker X var på stripklubb i Bryssel för skattepengar, Tjänsteman Y flög gratis gulfstream för samma pengar.

Kort sagt folk tycker att de ändå inte kan påverka. Skurk som skurk, vad fan spelar min röst för roll...?

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo