Resultat av runtringning: XT600E

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Ringde runt och jagade bästa priset på halvförsäkring/helår på en XT600E årsmodell 2000. Är 22 år, haft körkort sedan 1999... resultaten:

Länsförsäkringar : 4098 kr. Använde mig av formulär på hemsida.

IF : 4453 kr. Ringde. 3 min kö. Tog rätt lång tid då jag väl kom fram också. Damen jag pratade med var rätt seg på inmatningarna verkade det som. "Det var väl billigt?", sade hon till slut då hon fick fram premien på 4453 kr.

Trygg Hansa : 5685 kr. Använde deras formulär på hemsidan.

Folksam : 3708 kr. Mailade dem med förfrågan. Första gången jag fick svar från dem fick jag ett mail med ämnesrad som löd : "motorcykelofferttung", och i mailet stod följande att läsa :
"Hejsan!
Är det rätt reg nummer? Jag får fram en mc?!"
...goddag, yxskaft.

Bilsport&MC : 1634 kr. Ringde. Ingen telefonkö, det gick snabbt och smidigt att få fram premien. Tecknade den på en gång.

Alltså, billigast till dyrast, halvförsäkring Yamha XT600E'00:
1 Bilsport&MC : 1634 kr
2 Folksam : 3708 kr
3 Länsförsäkringar : 4098 kr
4 IF : 4453 kr
5 Trygg Hansa : 5685 kr

Last edited:
Jag betalar 8500 Sek helår fullförsäkrad för min XT600E '02

men jag hade bara 3 försäkringsbolag att välja på iom att jag bor i Dublin, de andra ville inte försäkra om jag skulle vara utomlands.

Men jag har bara haft mitt mckort i 2 år, vanligt körkort sen 97 och är 25 år.

Är det några speciella kriterier som måste uppfyllas för att man ska få försäkra hojen hos Bilsport&MC ?

Bilsport&MC erbjuder såklart trafikförsäkring till alla motorcyklar (vilket de enligt lag måste göra), men helförsäkring erbjuder de bara till hojar i försäkringsklass 1-6, samt vissa klass-7-hojar av snällare kaliber (Honda VFR exempelvis). Riktiga sporthojar som R1/R6, Fireblade, GSXR etc hamnar i fk 7, och får därför bara trafikförsäkring från bilsport&mc... antar att det är därför de kan ha så billiga premier på andra hojar, de slipper kunderna som kostar mycket pengar...

Man skall ha garage till hojen, men det kanske bara gäller offroad? Jag har det kravet hos dem i alla fall...

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026