Restaurera Barry Sheenes RG500

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
Stark Varg EX samt en Tenere 700 Extreme
Två korta men underbara filmer från återuppbyggandet av Barry Sheenes gamla RG500 från 1976. Bra filmat och berättat!
Det här var ju state of the art på 70-talet, det värsta som fanns och ändå påminner det om en K50 moppe i alla detaljer, svetsar, fjädring och hur relativt enkelt allting är konstruerat och ihopsatt...
Med undantag för motorn som är väldigt speciell, fyra st 125 cc crossmotorer som är ihopsatta som helt separata motorer i ett och samma block...så jäääävla fränt!!!!! :)

Se och njut!!!!

Del 1

https://www.youtube.com/watch?v=C_TZA-zh6Xc

Del 2

https://www.youtube.com/watch?v=4tzwaZ6adU0

Det är superhäftigt med dessa gamla monster . Massor av effekt och ett chassie som verkar ihopsvetsat av vattenledningsrör.:yoparty:yoparty:yoparty

Supertack Niklas, jag älskar såna filmer där man får möjlighet att se in i det innersta på prototypracers :tummenupp

Det är superhäftigt med dessa gamla monster . Massor av effekt och ett chassie som verkar ihopsvetsat av vattenledningsrör.:yoparty:yoparty:yoparty

Det är min dröm att någon gång i livet få provköra en sådan hoj!!! Det var ju inte jättemycket effekt men å andra sidan så vägde de absolut noll...vilket inte är så konstigt när man ser materialet i ramen... :D
...åsså en "spännande" effektkutva på det...!!!:crash:)

Kul! Iinte sett att andra avsnittet hade kommit!

Vilket härligt projekt när man gått i pension, nu vet jag vad jag vill göra när det är dags.
Förresten har jag alltid undrat om Barry hade askkopp på hojen.

Vilket härligt projekt när man gått i pension, nu vet jag vad jag vill göra när det är dags.
Förresten har jag alltid undrat om Barry hade askkopp på hojen.

Askkopp, mugghållare för bärsen och det karaktäristiska hålet i hjälmen så att han kunde ta en cigg utan att ta av sig den... :)

Screenshot-2016-04-26-at-16.04.23-750x480.jpg

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...