Restaurangtips Malmö/stadsteatern?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hej.

Imorgon ska vi leka kulturella och gå på stadsteatern ("Malmö Opera och Musikteater AB") i den stora staden. Efter det skulle vi behöva få i oss lite mat vilket ställer till det lite då ingen av oss kan restaurangvärlden i stan särskilt bra och vi i gänget på åtta personer har:

1 st med skadad nacke => restaurangen ska helst ligga nära (~500 m). Visst kan vi kränga in gänget i några taxibilar men helst inte.

1 st vegetarian => dom får gärna ha schysst sådant käk, inte mikrade veg vårrullar för 150 spänn eller tro att man blir mätt på bara sallad eller rätter där man plockar bort kött utan att ersätta med annat och mer än ett alternativ av dylik kost. (riktig vegetarian = äter inte heller fisk, kött, vilt, skaldjur, göteborgare m.m. men ej vegan så ost, ägg, mjölkprodukter etc går bra).

1 st som inte äter kinesiskt, thai etc. Indiskt går dock bra och är många i gruppen som gillar skarpt men jag hittar ingen i närheten på Eniro.

Vilka restauranger omkring rekommenderas då? Dom jag kan ligger antingen vid möllan eller gamla stan (vilket är för långt bort), omkring finns en st Mexikansk (Los Arcos) som dock folk i gruppen har dålig erfarenhet av, jag vet att det finns ett gäng vid triangeln och gågatan men kan dom inte. Någon hygglig själ som kan ge ett bra tips? Hört om någon Italienare som fått bra omdömen som ska ligga väldigt nära teatern men hittar inte när jag söker...

Då vi får äta efter föreställningen så bör den ha öppet hyggligt sent (vi kommer nog inte loss innan halv-tio - tio men det borde väl inte vara ett problem en fredag? ) och det ska gå att boka bord.

Last edited:
Ni har ju restaurang Ankara mitt emot Trangeln, på Södra förstadsgatan, granne med Burger King, ca 3-400 m från operan. Restaurangen fins en trappa upp och det är lätt att missa den. De har en stor buffé med många och goda vegetariska rätter. Det finns även kött, fisk och kycklingrätter i buffén. Fräscht och trevligt, även om lokalen ser ut som en gammal danslokal från 70-talet (vilket jag tror att det är). Många rätter att välja på. Tror att kvällsbuffén kostar runt 90 spänn. Gott och prisvärt. Bra för hungriga för det är bara att äta tills man är mätt.

Los Arcos är ingen höjdare, nej... Bra italienskt kan jag inte erinra mig skall finnas i närheten. Det finns en på Davidshallsgatan, som jag inte minns vad den heter, men den ser trevligare ut än vad maten smakar. Trevlig lokal men riktigt trist käk om du frågar mig. Hittar du något bättre italienskt i krokarna så låt mig veta. Bra italienska restauranger är en akut bristvara i Malmö. Ni kan iofs knalla bort till Casa Mia på gågatan men då handlar det om en längre promenad på uppåt en km. Casa Mia håller annars alltid stilen. Gott, trevligt ställe, alltid proffsig personal och prisvärt.

Den bästa indiska maten i Malmö finns på Indian Haweli i hörnet Smedjegatan/Södra förstadsgatan, uppe vid möllevången alltså. Men dit är det mer än 500 m. Det finns många andra andra indiska restauranger på Bergsgatan men ingen av dem är något att ha.

Sen har ni Atmosfär i hörnet Pildamsvägen/Storgatan. Den är riktigt bra men rätt dyr. Det är också ett sånt ställe där man gärna sitter några timmar och äter och dricker gott. Räkna med minst dryga tusenlappen per skalle om ni skall sitta och ha trevligt en stund. Dit har ni typ 300 m.

Edit: restaurang Ankara är alltså turkisk mat. Turkisk mat på riktigt. Kebab är deras motsvarighet till vår korv med bröd, typ.

Last edited:
Ey fan, jag glömde ju gourmetkrogen framför andra, Stippes :D

Ligger på Davidshallsgatan och dit har ni bara 200 meter. Där kan ni frottera er med folk som syns mycket i vimmlet på stan, mest uteliggare. Maten är salt så det svider i käften när man käkar. En institution, en klassiker, ett måste när man är i Malmö!

Restaurang Davidshall, bra spansk inspirerad restaurang som serverar tapas o vanliga rätter, ligger som sagt vid davidshalls torg.
Mrs Brown är också en trevlig restaurang med duktiga kockar, finns oxå på davidshalls torg.

Mrs Brown är som sagt bra.
Moccasin är också riktigt bra numera.

Italienaren du söker är Di Penco, de har dock inte öppet kvällstid, stänger 17.
Likaså är Konst & Køkken samt Smak mycket bra, ligger nära, men stänger 18.

Bäst indiskt är Indian Express på bergsgatan, kanske för långt?

Samtliga av dessa har gott om vegetariska alternativ.

/M.atglad vegetarian.

Edit: Adresserna hittar du på Eniro, om inte, säg till! Likaså om du vill ha fler tips...

Last edited:
Det blev Ankara, mest för att vi blev nyfikna på det turkiska köket.

Tack för alla tips, får pröva på resterande vid kommande tillfällen.:tummenupp

Nej, det tycker jag inte.
Jämfört med Agra, Curry Hut, Sapla etc så är de överlägset trevligasts, är snabbare och har, i mitt tycke, godast jalfrezi, sizzlars och ponir-rätter. Finns fräschare ställen inne i stan, jobbar t.ex. nära Masala House, men det är tyvärr inge vidare.

Bumpar tre år gammal tråd.

Ungefär samma sällskap ska i morgon lördag på liknande evenemang på samma plats igen, dock ej längre någon med nackskada så det är inga problem att gå lite längre typ mot möllan.

Indiskt älskas av flera deltagare (denna gång två vegetarianer) så det är nog förstahandsvalet, frågan är om Indian Express på bergsgatan ännu är bra (om den nu någonsin var det) eller om det finns någon annan närmare operan som man kanske ska ta istället? Närmare operan är självfallet bättre men bättre mat är värt att gå några hundra meter extra för...

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra