Resonemang kring lätt mc till ens barn?

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Det är ett dilemma att vara förälder, man vill inte att de ska utsätta sig för risker men man vill samtidigt att de ska utvecklas och göra goda val i livet.
Många har skrivit om att han ändå kommer göra som han vill om två år och jag kan bara hålla med.
Det är fantastiskt att kunna dela hobby med sina barn, det skapar band som man alltid har kvar. Och eftersom du också kör så antar jag att du kommer vara handledare, då har du ju världens möjlighet att inpränta ett gott riskmedvetande och ge honom tips och råd som han kommer ha nytta av genom hela livet.

Vi hade en övningskörare med när vi hyrde en bana en dag (eller egentligen två, men bara en som skulle ta kort för 125:a) och hennes mamma, som inte alls var begeistrad över idén att dottern skulle börja köra mc blev lugnad av att se hur duktig hon var på att hantera hojen och höra oss andra ge henne tips om spårval, position på hojen och liknande.
Nu när hon vet vilka hon kommer att köra med och har sett hennes kunskap och förmåga att hantera hojen så är hon mycket mer välvilligt inställd till hennes val av hobby.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
En del skriver att han gör som han vill om två år och då är myndig. Mina kids gjorde banne mig inte det så länge dom bodde hemma och åtnjöt billigt boende... :) Så kan kanske vara tänkvärt vid en sån disskusion.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Som en del sagt. Kör mycket Knix o andra kurser tillsammans. Bästa valpträningen är utav andra hundar.
Där kan man oxå gasa av sig relativt riskfritt. Och märka att man är långt ifrån världsmästare.
 

jonsal

Medlem
Gick med
22 Jun 2015
Ort
Partille
Hoj
2022 Ducati Monster
Tack för alla bra och genomtänkta svar!

Vi kan ju testa framåt våren så får vi se, vore som många påpekar kul att köra tillsammans!

Helt riktigt att visst man bestämmer själv när man är 18 men det ska ju till en del pengar osv :)

//Jonas
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Kalmar
Hoj
Bolt 950, CBR1000RR, ZX7R, 500W Bafang
Ett ord: marginaltänk.

Det är många fler x i ekvationen än föraren själv. Vilt, bilister, andra mc-förare, väderlek, vägbana osv.
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag är fruktansvärt glad att jag körde 4-taktad 125 som gick något bättre än polarnas trimmade mopeder.
Hojen är byggd för kraften istället för en trimmad moped som kanske lockas istället.
Man får hänga med i trafiken på ett bättre sätt, man får dessutom ta ett körkort så man faktiskt får en inblick i trafikregler.

Kör idag som en riktig tok ibland med 1090 adventure jag har idag men satan så glad jag är att jag började med det klenaste insteget och gick uppåt i kraft! De vurpor jag hade på 125an lärde mig en hel del, vissa gånger kunde det gå käpprätt å helvete men jag lever än idag och kan inte vara utan hoj!

Som vissa andra säger, köp en 4-takt och i min mening där jag nu vid nuvarande hoj erfarat är att se till förfan att ha en hoj med bra bromsar! :fakta

Bara kraschat en hoj ordentligt som försäkringsbolaget köpt ut och det var Tiger 800 XCXen jag lade i en rondell :smasha
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Måste nog hålla med om att det är tusen ggr. bättre än en trimmad moped, inte just av tekniska skäl utan för att han tvingas lära sig trafikregler. Har sett många mopeder som går som fan men föraren har ingen hum alls. Sedan är det ju en del som tar MC-kort utan att någon i familjen kör. Då du kör själv har du ju ett ypperligt tillfälle att påverka hans utbildning, både körtekniskt och när det gäller värdringar/omdöme.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
attachment.php



hoi copy.jpg
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Ptja, jag kör med reflexväst, du kan kolla mitt inlägg ;)
 

göstahermansson

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2021
Hoj
2021
Räkna kallt med att han kommer att vurpa förr eller senare. Det hör till. I den åldern är det egna erfarenheter som fostrar, inte andras. Ett bra skinnställ och övrig utrustning som impar både brudar och kompisar är ett måste.
Mediekulturen tillhandahåller också det material som många människor använder för att konstruera sin egen identitet. I mina egna studier försöker jag därför att placera de kulturella artefakterna ... Man bör dock inte stanna vid gränsen för intertexualitet, utan röra sig vidare. Och: "En tonåring som enligt myndigheterna sköt sig själv framför två vänner efter att ha
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Efter lite velande ska min dotter nu ta A1 kort, vad använder ni för app för självstudier?
 

Zeromannen

Guest
Härligt! Jag övar själv med min pojk men måste säga att detta med hur lång tid allting tar är ju helt åt helv-te! Vi började köra i april, han gjorde riskettan och risktvåan i maj och fick tid för teorin i slutet av AUGUSTI! Missar han den så blir det inget kort i år. Jag tycker 2-3V är okej väntetid, men 3 månader! Han hinner ju tappa intresset innan han får något hojkort!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Härligt! Jag övar själv med min pojk men måste säga att detta med hur lång tid allting tar är ju helt åt helv-te! Vi började köra i april, han gjorde riskettan och risktvåan i maj och fick tid för teorin i slutet av AUGUSTI! Missar han den så blir det inget kort i år. Jag tycker 2-3V är okej väntetid, men 3 månader! Han hinner ju tappa intresset innan han får något hojkort!
Hur ser det ut med tider för körprovet?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Bara älskar SH bladet.. Synd dom bara kommer ut varannat år?


Men kom o tänka på detta som händer då o då. Nu har det varit stimmigt i 2 dagar med nära upplevelser.. Detta är viktigt att förklara för våra ungdomar.

Även tråden med vad han nu kallade sig JJ Cbr vi manade denne unge herre till försiktighet då det var mycket moppefuckon körning med filmer.

Minns jag inte fel var väll sista inlägget strax före/efter operation efter vurpa/crach.

Mina 2 dagar med ca 80 mil.

????

Fan vad folk kör illa..

Igår blev jag prejad in mot wire räcket när en yngre herre satt med mobilen o bytte till vänsterfil utan att kolla.

När jag tutade o sparkade i dörren höll han på o köra in i höger wire räcke. Dessutom total vägrade fanskapet att stanna, tänkte slå han med hjälmen?

Idag så var det likadant.

En idiot kör från sidoväg ut på en 100km strecka 25-30 meter framför mej i 100 blås.
jaja nu vet jag att bromsarna e ok.
Idioten säger som vanligt jag såg dej inte, nä vad konstigt du tittade fan inte. Jorde jag visst det. Jorde du fan inte alls det. Jorde jag visst. ? Osv

På vägen hem dyngar en 24 meters lastbil rakt över rix45 från en tapp norr om ånimskog så jag får tvärnita till stillastående?

Vad e de för fel på folk igentligen??

Nu är jag kanske lite van o alert att saker sker plötsligt pga cross och enduro o 4hjulingar i skogen.

Men 2 gånger i dag kunde jag lika gärna varit en av dom 3 som crachade in i en bil förra veckan.. ?
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top