Resmål Stockholms skärgård?

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2017 Vespa GTS300, 2018 Honda SH300i, 2015 BMW RnineT
Jag sitter och funderar på en liten dagsutflykt i nästa vecka eller veckan efter. Utgår från Kolmården och har tänkt följa östkusten norrut så nära vattnet som möjligt. Finns det något trevligt ställe i Stockholms skärgård som man skulle kunna sätta som resmål? 7-8 timmars körtid kan väl vara rätt lagom för en dag, och grusvägar är inga problem, snarare tvärtom :)

Vaxholm.
Lite linfärjor förbi Adelsö, Nacka osv.
Bogesund.

Något i denna stilen, ~4h.

https://www.google.com/maps/dir/Han...d1e291856146c!2m2!1d17.625689!2d59.195363!3e0

Vaxholm är fint. Där kan man äta en bit mat och glo på folk och hojjar intill kajen.

Vid drottningsholmsslott finns under brofästet från brommaplan ett fik som är ett rätt frekvent hojställe.

I denna rutten är det tror jag 3 eller 4 linfärjor, alla kostar inte pengar men räkna med 40kr.

Last edited:
Vaxholm.
Lite linfärjor förbi Adelsö, Nacka osv.
Bogesund.

Tänkte faktiskt också på Vaxholm, så jag lät GPS:en (TomTom Rider 400) lägga upp en kurvig rutt dit och hem. Stannade på 42 mil och 9 timmar i sadeln, så nästan lite långt för en dagstur. Finns något bra ställe att övernatta där?

Finns massor med B&B inne i Vaxholm, men jag gissar att det kostar. Finns även ett vandrarhem vid Bogesunds slott några kilometer utanför Vaxholm. Jag har aldrig bott där, men omgivningarna är jättefina med kurvig väg förbi vatten, ängar och skog.

Tack för tipset! Kollade på hemsidan, och det verkar helt ok för en natt :tummenupp
Får nog bli det, så hinner man utforska skärgården lite mer också!

Hej! Om du skulle vilja åka lite längre än till Vaxholm så är det här en bra tur till Furusund.
ScreenHunter_114 Jun. 07 20.38.jpg
ScreenHunter_115 Jun. 07 20.40.jpgScreenHunter_116 Jun. 07 20.40.jpg

Mvh: Kenneth

Last edited:
Från Furusund går det också att ta sig ut på öarna Yxlan och Blidö om man känner för det.

Annars kan ett alternativ vara att ta vägfärjan över till Ljusterö och sedan köra vidare ut på Östra lagnö.

Tack för tipset på Furusund. Åker ofta i trakterna kring Norrtälje och kan vara en bra avstickare någon gång!

kör du söderifrån bör du svänga av redan i Nyköping, mot Tystberga Vagnhära sedan över skanssundet , rosenhill och slingerbulten. tungelsta Årstahavsbad ut mot Gustavsberg kanske stavsnaäs, färga till Rindö och Vaxholm småvägar genom Roslagen till Simpnäs , sedan är det bara att vända hemåt via vallentuna

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra