Resmål Bulgarien?

Spenderade en semester i Sunny Beach för nåt år ses. Kommer inte åka igen.
Ingen supsemester, utan bara jag och damen.

Sunkigt ställe, fullt med turister, otrevlig lokalbefolkning.
Å andra sidan skulle jag säkert också bli otrevlig om tusentals britter, finnar och svenskar skulle komma till mina hemknutar och grisa...

Klimatet är ju toppen, maten OK, schyssta hotell finns.
Hittar du ett barnvänligt hotell går det säkert bra, men ha inte för stora förväntingar på landet...

Jag var i Sunny beach 2007 och stortrivdes. Åkte dit med tjejen på en avkopplande semester. Jag tyckte däremot att befolkningen var trevlig, klimatet var bra och allt var väldigt billigt. Vattnet är ju inte det där blåa och fina som i medelhavet, men det var ändå kanon och bada i utan att vara för salt. Då har jag ändå varit i massa länder vid medelhavet att jämföra med såsom mallorca, kos, cypern, turkiet, frankrike och kreta. Skulle gärna åka igen!

Var där för några år sen i albena (ligger precis brevid golden sands). Det va kasst måste jag säga, klimat som här hemma ungefär inkl massa regn. Och kallt vart det på kvällar/nätter... Lägg pengarna på medelhavet ist, mycket säkrare kort! :tummenupp

Nu har ju inte jag varit där, men alla bekanta man hört varit där, har varit missnöjda på ett eller annat sätt.
Själv har jag däremot varit i flertalet forna sovjetiska lydstater, inkl. sovjet och sammmanfattningsvis kan sägas, och aven antas för Bulgarien:

Sunkigt, dålig mat, och allt inställt på "ungdomsturism/hojtande engelska fotbollshuliganer" d.v.s bara skitiga stränder, badliv och sprit.

Några större kulturella värden finns ju inte i östblocket, de är nogsamt utraderade under Stalinismen, då endast partiet fick synas och framstå som det enda.
Och brottsligheten samt maffian är minst sagt utbredd (som i alla östländer under forna kommunistspöket...där maffiametoder och dold brottslighet var ett väl inarbetat koncept just för att öht överleva).
Så risken för rån är (enl. nåt reseprogram jag såg för nåt år sedan) överhängande , om man rör sig på fel platser, fel tider. (detta gäller såklart på fler platser i fler länder, men Bulgarien...högriskland)

Bulgarien ger en omedelbar känsla i maggropen av:

- grottmänniskor
- nedgången illa skött sovjetstat som vill profitera på västvaluta genom att sälja ut sig billigt - och billigt är ledordet i dess sämsta mening...
- semi-u-land
- gråbrunbeige
- hopplöshet

Jag har EN erfarenhet av att åka utomlands så jag tar gärna emot tips o förslag! :)

En??

Men du har ju varit på Gotland flertalet gånger!

Satsa stålarna på det istället, eller som nån sa: en sistaminuten till medelhavet.

Last edited:
Nu har ju inte jag varit där, men alla bekanta man hört varit där, har varit missnöjda på ett eller annat sätt.

Sunkigt, dålig mat, och allt inställt på "ungdomsturism/hojtande engelska fotbollshuliganer" d.v.s bara skitiga stränder, badliv och sprit.

Några större kulturella värden finns ju inte i landet, de är nogsamt utraderade under Stalinismen, då endast partiet fick synas och framstå som det enda.
Och brottsligheten samt maffian är minst sagt utbredd (som i alla östländer under forna kommunistspöket...där maffiametoder och dold brottslighet var ett väl inarbetat koncept just för att öht överleva).
Så risken för rån är (enl. nåt reseprogram jag såg för nåt år sedan) överhängande , om man rör sig på fel platser, fel tider. (detta gäller såklart på fler platser i fler länder, men Bulgarien...näe...)

Bulgarien ger en omedelbar känsla i maggropen av:

- grottmänniskor
- nedgången sovjetstat som vill profitera på västvaluta genom att sälja ut sig billigt - och billigt är ledordet i dess sämsta mening...
- semi-u-land
- gråbrunbeige
- hopplöshet

En??

Men du har ju varit på Gotland flertalet gånger!

Satsa stålarna på det istället, eller som nån sa: en sistaminuten till medelhavet.

Tack för era svar! :) Känns som nåt annat resmål är bättre...........säkrare! ;)

Gotland.....mmmmmm ÄLSKAR Gotland men tror jag vill ha mer solsäkert o värmesäkert...........

Medelhavet....var? :)

Jag har inte heller varit där, mina barn har dock varit till "sunny beach".

Efter att ha sett dokumentären om turistinriktad brottslighet/prostitution (främst av Zigenare) så vet jag inte om jag skulle åka dit mot betalning ens.

Ungarna har gillat Sunny Beach dock, förmodligen för att det rensas extra hårt från kriminella för att landet ska kunna skylta med ett turistparadis.
Sen har inte dom så höga krav heller, hög musik, billiga drinkar och en plats i solen att ligga och vara bakis på....

Medelhavet....var? :)

Anywhere.

Adriatiska kusten (Kroatien) - fantastiskt.
Malta - suveränt.
Mallis - etablerad turistfälla, men trots allt en positiv upplevelse.
Grekiska öarna - välj en med badstränder för barnens skull.

Ja kort sagt "varsomhelst" i medelhavet blir oftast "mer rätt än fel"
hur tråkigt och vanligt många än må säga att det låter.
Undvik dock medelhavets södra strand...

Var på Sunny Beach 2001 tror jag eller om det var 2002 med damen.
Jävla skitställe, helt smaklös mat.
Träffade flera som fått hotellrummet länsat, samma hotell som vi bodde på så hade dom vaknat av att det var folk i rummet (klättrat in genom balkongen)och då vart dom hotade med kniv. Poliserna brydde sig inte då man ville göra anmälan etc etc. Då gick allt ut på att lura turisterna på pengar.

Skulle nån bjuda mig på resan skulle jag nog tacka nej och utnyttja den ledigheten med att slappa i sverige istället.

Familjesemester i medelhavet säger du..

Jag skulle rekommendera Menorca. Jag var där med familjen flera år sen och det var jävligt schysst. Vet dock inte vad som hänt där på senaste tiden med exploatering osv. Men det kan vara värt att kolla upp!

(Menorca ligger bredvid Mallorca, men har alltid vart finare och lugnare utan alla hotell)

Åk fan inte till Sunny Beach bara. Var där för 5 år sedan. Asshole of the world. Maten är vidrig, folket otrevliga och det är så jäkla smutsigt och äckligt överallt.
Skulle aldrg få för mig att åka dit med småttingar. Vet inte hur det är i övriga Bulgarien dock.

Det första jag såg när vi landande med bussen vid hotellet var en gammal höckle-käring som hängde över staketet kring området med en skabbig kattfan med knappt nån päls på i ena näven och en rabiesvalp i andra;

You buy cat, you buy dog!

:dummer

Jag fattar inte hur alla kan vara så mot Sunny Beach? Vi hade en kanonsemester och maten smakade bra... som den inte verkade göra i era munnar? Och nej, jag var inte full hela tiden...:gnissla

Nu har jag hittat ett hotell på Rodhos, Ixia.......ser riktigt bra ut......stort poolområde...mina tjejer gillar inte stranden.....
Fy vad det är SVÅRT !!!

Var i Albena för sisådär 10 år sen m ynglen.
Det j reagerade på att de var rent o fräscht överallt.
Tom stranden kördes med en strandrensningsmaskin.
Toaletterna nere vid stranden var så fräscha att du lätt kunde käkat din frukost där.(Vilket vi inte gjorde.....)
Det var avstängt f biltrafik i centrum så knoddarna kunde härja fritt.
Albena var känt som ett familjeställe då o tror att det fortfarande är så.
Inte samma standard på hotellen som i väst men rent o fräscht iallafall.
Hade inte åkt till Sunny Beach m yngel.
Båda mina har varit där själv o större grisfest får man nog leta efter.
Sexualkunskap får ungarna i skola,det behöver dom inte lära sig i Sunny Beach när dom bara är 5-6 år.

Var på sunny beach för 4 år sen och det var inget familjeställe kan jag säga, på kvällarna tog luder över gatorna och dom var VÄLDIGT påstridiga (äckliga), maten var rätt schysst faktiskt speciellt hamburgarna vid stranden. Kul att hyra golfbil eller elmoppe o glida runt.

Var på rhodos för 3 år sen och det passar nog bättre, ni kanske inte ska bo mitt i Rhodos stad bara, många fulla britter.. men annars väldigt fin natur bla bla.. kör på det

Själv har jag däremot varit i flertalet forna sovjetiska lydstater, inkl. sovjet och sammmanfattningsvis kan sägas, och aven antas för Bulgarien:

blablabla

Kul att läsa en recension av ett land från en som inte ens varit där. Jag har också varit i flera föredetta sovjetstater men jag kan ändå inte uttala mej om landet ifråga. Att man kan gissa saker om ett annat land är ju ändå ett ickesvar som faktiskt inte bidrar med särskilt mycket.

Jag har inte heller varit där, mina barn har dock varit till "sunny beach".

Efter att ha sett dokumentären om turistinriktad brottslighet/prostitution (främst av Zigenare) så vet jag inte om jag skulle åka dit mot betalning ens.

Ungarna har gillat Sunny Beach dock, förmodligen för att det rensas extra hårt från kriminella för att landet ska kunna skylta med ett turistparadis.
Sen har inte dom så höga krav heller, hög musik, billiga drinkar och en plats i solen att ligga och vara bakis på....

Du sammanfattar det hela rätt bra.....

När jag bodde i Ungern bidde det roadtrip ner till Sunny Beach för att möta upp folk som flög från Sverige. Värre hål får man leta efter skulle aldrig rekommendera det om man har högre krav än att kunna upprätthålla en veckas konstant fylla till ett bra pris....

Kul att läsa en recension av ett land från en som inte ens varit där. Jag har också varit i flera föredetta sovjetstater men jag kan ändå inte uttala mej om landet ifråga. Att man kan gissa saker om ett annat land är ju ändå ett ickesvar som faktiskt inte bidrar med särskilt mycket.

Liksom ditt nonsenssnack och dravel inte för någon sak någonstans.
OM du hade läst i tråden så HADE du sett att:

- jag har stöd för det jag säger
- jag har skaffat mig den kunskapen på annat håll

Eller tror du oxå på fullaste allvar att man måste ha gjort allt för att veta?
Behöver du bryta benet för att begripa att det gör ont?
Kanske man måste ha varit på månen för att kunna berätta att det är en ogästvänlig plats utan syre och hundra grader kallt?

Men vad vet jag? Vänners egenupplevda utsagor, faktaprogram, och allmän kunskap uppsnappad här och där kanske inte alls fungerar för dig?
Så trist. Det betyder att du oxå måste ta reda på allt själv och göra alla misstag, bryta alla ben, gå på månens baksida osv osv...

Ha ett långt och spännande liv.

Liksom ditt nonsenssnack och dravel inte för någon sak någonstans.
OM du hade läst i tråden så HADE du sett att:

- jag har stöd för det jag säger
- jag har skaffat mig den kunskapen på annat håll

Eller tror du oxå på fullaste allvar att man måste ha gjort allt för att veta?
Behöver du bryta benet för att begripa att det gör ont?
Kanske man måste ha varit på månen för att kunna berätta att det är en ogästvänlig plats utan syre och hundra grader kallt?

Men vad vet jag? Vänners egenupplevda utsagor, faktaprogram, och allmän kunskap uppsnappad här och där kanske inte alls fungerar för dig?
Så trist. Det betyder att du oxå måste ta reda på allt själv och göra alla misstag, bryta alla ben, gå på månens baksida osv osv...

Ha ett långt och spännande liv.

Mitt inlägg var faktiskt inte helt orelevant eftersom jag precis som trådskaparen tänker åka till bulgarien i september.

Har du något behov av att hävda dej? Ditt prat om månen och brutna ben saknar helt verklighetsanknytning och framförallt finns det ingen som helst ankytning till ämnet. Att du saknar erfarenhet av bulgarien som land men har erfarenhet av andra forna sovjetstater ger inte ditt ordbajsande någon som helst tyngd i tråden.

Men det är ju kul att du fångar upp livserfarenhet från wikipedia. Brist på spänning kan det inte finnas i ditt liv i alla fall.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra