TomK
hela världen är min rejsingbana
Originaltändhattarna till Aprilian (en 96:ans RS250) har oxiderat sönder - den ena är riktigt kass och därmed går inte motorn som den ska.
Jag funderar på om KTMs tändhattar - för samma stift (NGK BR8ECM) - som har en resistans på 5 kOhm, skulle kunna fungera ? Originalen har 10 kOhm, men säljs tyvärr inte separat, utan bara tillsammans med tändkabel och spole (läs: lite dyrare). Leveranstiden är inte heller så imponerande.
Utan resistor går i alla fall motorn riktigt dåligt, så jag misstänker att halva resistansen inte stämmer överrens med Aprilians tändsystem. Att det funkar på KTMs tvåtaktare, är ju kanske beroende på deras anpassning av tändsystemet. Men som sagt, jag vet inte säkert... Någon som har insikter på området ?
Jag funderar på om KTMs tändhattar - för samma stift (NGK BR8ECM) - som har en resistans på 5 kOhm, skulle kunna fungera ? Originalen har 10 kOhm, men säljs tyvärr inte separat, utan bara tillsammans med tändkabel och spole (läs: lite dyrare). Leveranstiden är inte heller så imponerande.
Utan resistor går i alla fall motorn riktigt dåligt, så jag misstänker att halva resistansen inte stämmer överrens med Aprilians tändsystem. Att det funkar på KTMs tvåtaktare, är ju kanske beroende på deras anpassning av tändsystemet. Men som sagt, jag vet inte säkert... Någon som har insikter på området ?