resistortändhattar - kritiskt vilken resistans ? (RS250)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Originaltändhattarna till Aprilian (en 96:ans RS250) har oxiderat sönder - den ena är riktigt kass och därmed går inte motorn som den ska.

Jag funderar på om KTMs tändhattar - för samma stift (NGK BR8ECM) - som har en resistans på 5 kOhm, skulle kunna fungera ? Originalen har 10 kOhm, men säljs tyvärr inte separat, utan bara tillsammans med tändkabel och spole (läs: lite dyrare). Leveranstiden är inte heller så imponerande.

Utan resistor går i alla fall motorn riktigt dåligt, så jag misstänker att halva resistansen inte stämmer överrens med Aprilians tändsystem. Att det funkar på KTMs tvåtaktare, är ju kanske beroende på deras anpassning av tändsystemet. Men som sagt, jag vet inte säkert... Någon som har insikter på området ?

Vet inte, men tycker inte det borde vara så kritiskt. Tändspolen i sig har ett motstånd på några kohm (iaf på 4takt). 5 k ligger ju iaf närmare orginalet än 0 k. Jag har bara hört att seriemotståndet dämpar radiostörningar o det torde ju dämpa svängningarna bra mycket fortare så det är säkert så. Kanske blir stabilare ljusbåge då. Låter värt ett försök tycker jag.
/u

Kolla via Suzuki också det e ju gamla RGV motorn.

Men på min med nya motorn så är det kritiskt med tändhattar och kablar, allt måste stämma.

Det är inte speciellt kritiskt. Kör med vilken typ av resistorhatt som helst som inte stör ut den egna tändningen.

Enligt stu i england som tävlade med dem så kan dem bli lätt kinkiga. Han rekomenderade enbart original.

Men men det skiljer väl sig på olika motortyper.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT