Sicilien är ett utmärkt resmål skulle jag nog vilja påstå - längtar faktiskt efter att åka dit igen själv......för tips om sedvanligt turistande så är det väl bara att leta bland de sedvanliga kanalerna om man säger...det finns ju gott om kulturhistoria av det intressantare slaget på den ön!
Dessutom är de små bergvägarna som det klassiska Sicilianska landsvägsrallyt Targa Florio gick på oerhört trevliga att köra runt på medans man känner in de historiska kolvslagen genom alla skymda kurvor, krön, branta backar och genom alla de små byarna längs sträckan...en hel del vacker natur att titta på med om man vill - och det går att hitta små pitoreska byrestauranger där ingen förstår annat än italienska men som å andra sidan serverar gudomlig mat..
Mer info om rallyt här :
http://sv.wikipedia.org/wiki/Targa_Florio -
- vet inte hur lätt det är att googla fram den exakta sträckningen-vägbeskrivningen men - given some time skulle jag kunna ta fram den från någon av mina kulturhistoriska motorböcker om google inte vill hjälpa till.......
Hursom - allt detta hinns med på en rejäl heldag om man startar någorlunda tidigt från Giardini Naxxos och sedan tar kustvägen från Palermo österut till Messina för att sedan följa kusten ner mot Giardini Naxxos igen....det gjorde jag och min hustru en gång i tiden iaf !
Sedan så är väl Etna ett givet mål - mkt mäktig upplevelse faktiskt och har man tur med vädret så är utsikten magisk.....men det hör väl till det "sedvanliga" turistandet som man kan få uppgifter om överallt
Ha en trevlig tur!