Resetips Paris

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Har bokat en resa till Paris i månadsskiftet. Googlade på Sporthoj + Paris och såg ingen tidigare tråd som var öppningsbar. En tråd om hotel tips var allt som dök upp.

Både flygresa och hotel är bokat, det jag söker är övriga resetips. Några bra restauranger och övriga tips vad man bör besöka eller uppleva. Har endast fyra dagar och känner inte för att stressa. Måste t ex inte åka upp i Eiffeltornet. Sist jag var i Paris för två år sedan ett par dagar gjorde jag inte ett enda kulturellt besök. Hade tankar på att titta in i Louvren, men insåg att det är enormt och jag kände inte för att lägga ett par timmar där. Får se hur det blir den här gången.

Sök bland Mossbergs trådar, han hade ämnet uppe i höstas.

Jag var där i juni/juli -11 och bodde i Passy, i "utkanten av innerstan". Lite som att bo på Kungsholmen istället för på Vasagatan i Sthlm. För oss var det spot on, man fick en pust av de "äkta" Paris med lokala bagerier och vinbutiker där de inte var less på turister och det inte var självklart med engelska. Sen tog det <10 min till det som är mer konventionellt.

Hinner inte nu, men kan försöka hitta lite mer om området/hotellet senare. Vi hade också 4 dagar och ville mest få en paus från vardagen snarare än se massa skittrista museer vi aldrig bryr oss om i vanliga fall.

Tack för tipset ska se om jag inte hittar tråden om Paris sedan i höstas när jag kommer hem. Tar gärna emot tips på trevliga saker. Behöver inte vara något märkvärdigt. Tanken med besöket är bara att få ett miljöombyte.

Alla har väl sina egna ställen som man av en eller annan anledning har ett speciellt förhållande till och framhåller framför andra. http://www.bofingerparis.com/fr/ har jag i vart fall återkommit till vid ett flertal av mina besök, stabilt kök, bra service och helt ok priser.

Louvren är så enormt att man i ärlighetens namn bara kan planera ett par timmar, beta av dem och koncentrera sig på en liten del, och sedan ta ytterligare en likadan bit vid nästa besök. Att 'göra Louvren' vid ett tillfälle är bara slöseri med livslust.

Eiffeltornet är coolt, men är det lång kö så är det inte värt det. Vill man lägga lite stålar och slå två flugor i en smäll så är ju iofs restaurangen i tornet inte helt illa pinkad, men rätt så dyr... De tar ju betalt för location med, så lägger du samma pengar på en bra brasserie så är det klart att det sistnämnda vinner rent matmässigt.

Maila min lillasyrra, hon bor i Paris och kan säkert ge dig bra tips!
Mailadressen kommer på PM.

En sak som jag inte kände till innan jag åkte dit är ljusshowen på eiffeltornet som körs på slaget varje kvällstimme. Väldigt trevligt att se på.

Även om du inte tänkt gå in på Louvren så bör du absolut åka dit och bara strosa runt på innerplanerna, det är en viss känsla med det. Otroligt mäktig byggnad även från utsidan.

Samma sak gäller för Notre Dame. Kön sträcker sig längs hela ena långsidan (som är låång) men att stå på torget framför och blicka uppåt är grymt. Sen är det trevligt att bara gå runt i området kring Notre Dame med alla holmar, broar, gatumusikanter och crepesstånd (ska man unna sig något är en crepes med nutella inte fel).

Området kring operan är mer shopping men operan i sig är vacker.

Vi åkte en 2h busstur med dessa: http://en.parisvision.com/4,14-paris-city-tour.htm Turen går väldigt fort då den passerar de flesta intressanta platserna. Men om man tar den på morgonen så får man en liten försmak på vad man kanske vill se mer av efteråt i sin egen takt. Rekommenderas absolut.

Detta han vi med på i princip en lördag inklusive shopping :) Om ni har 4 dagar så är väl tipset att ta det lite mer lugnt och att njuta av det. Kanske slänga ut en filt på grönområdet framför eiffeltornet med en flaska vin? Det verkade vara en populär aktivitet.

...Kanske slänga ut en filt på grönområdet framför eiffeltornet med en flaska vin? Det verkade vara en populär aktivitet.

Det där är faktiskt underskattat. Baugetter är godare i Frankrike, och en flaska vin, en stor ost och lite bröd så klarar man sig rätt fint om man bara vill kolla på folk.

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back