Reservdelar vid ventiljustering

SVooSh

Kör för lite
Gick med
11 May 2004
Ort
Uppsala
Hoj
RF 900R
Tänkte vara förutsende och beställa packningar redan nu.

Det som ska göras är att kolla/ställa ventiler på KTM 660-04 och det jag kommit fram till att jag behöver är

Ventilkåpepackning: 2st 580.36.053.000
Kopparringar för skruvar till ventilkåpa: 6st 0603 061001

Har jag missat något?

Ska även slå till på specialskruven som låser fast vevaxeln i Ö.D. Men vars sätter jag skruven?
 
SVooSh skrev:
2136176 Tänkte vara förutsende och beställa packningar redan nu.

Det som ska göras är att kolla/ställa ventiler på KTM 660-04 och det jag kommit fram till att jag behöver är

Ventilkåpepackning: 2st 580.36.053.000
Kopparringar för skruvar till ventilkåpa: 6st 0603 061001

Har jag missat något?

Ska även slå till på specialskruven som låser fast vevaxeln i Ö.D. Men vars sätter jag skruven?

Jag har justerat ventiler 3 ggr på min o hjälpt kompisar 3-4 ggr att justera , men har hittills aldrig behövt byta vare sig packningar eller kopparringar. Är du bara lite försiktig så håller de många, många ventiljusteringar...

Har heller aldrig låst veven när jag justerat ventiler. Kicka till du hör "klicket".... Pressa ner kicken ytterligare ngn centimeter så du känner att alla vipporna är obelastade , sen är det bara att justera. 0.15 in o ut !
 
Folkezx9r skrev:
2136210 Jag har justerat ventiler 3 ggr på min o hjälpt kompisar 3-4 ggr att justera , men har hittills aldrig behövt byta vare sig packningar eller kopparringar. Är du bara lite försiktig så håller de många, många ventiljusteringar...

Har heller aldrig låst veven när jag justerat ventiler. Kicka till du hör "klicket".... Pressa ner kicken ytterligare ngn centimeter så du känner att alla vipporna är obelastade , sen är det bara att justera. 0.15 in o ut !


Kom på att det är lite overkill med nya kopparringar... dom håller ju några omgångar. Men nya packningar är beställda, är så surt när man vill plocka ihop prylarna men får vänta på en ny packning.

Nån som vet vart man låser veven med skruven?
 
SVooSh skrev:
2138478 Kom på att det är lite overkill med nya kopparringar... dom håller ju några omgångar. Men nya packningar är beställda, är så surt när man vill plocka ihop prylarna men får vänta på en ny packning.

Nån som vet vart man låser veven med skruven?

Gjorde en egen skruv att låsa veven med,
låser gör du på framsidan på motorn :tummenupp
 
SVooSh skrev:
2138478 Kom på att det är lite overkill med nya kopparringar... dom håller ju några omgångar. Men nya packningar är beställda, är så surt när man vill plocka ihop prylarna men får vänta på en ny packning.

Nån som vet vart man låser veven med skruven?

Men det finns ingen anledning att byta dem, jag har lyft av mina 4 gånger utan att bytt dem, det är först nu vid motorrenoveringen som de byttes. De såg bra ut hela tiden, samt att det är inget direkt tryck där över. Du ser direkt om det läcker, skulle det mot förmodan göra det så fungerar hylomar packningslim perfekt.
 
SVooSh skrev:
2138478 Kom på att det är lite overkill med nya kopparringar... dom håller ju några omgångar. Men nya packningar är beställda, är så surt när man vill plocka ihop prylarna men får vänta på en ny packning.

Nån som vet vart man låser veven med skruven?

På RFS-motorerna och antagligen även LC4 så är det en storskruv i framkant på motorn som sitter där med en riktigt fet kopparbricka. Lossa den och bort med brickan när du ska låsa motorn.
 
acura skrev:
2139596 På RFS-motorerna och antagligen även LC4 så är det en storskruv i framkant på motorn som sitter där med en riktigt fet kopparbricka. Lossa den och bort med brickan när du ska låsa motorn.


Kan det vara den här skruven?
 

Bifogat

  • Låsskruv.JPG
    Låsskruv.JPG
    68.7 KB · Visningar: 70
Jupp.

Men som sagt overkill,kolla i siktglaset på höger sidokåpa så har du ett märke i svänghjulet som skall passa ihop med pricken i fönstret.
 
Långa farbron skrev:
2140839 Jupp.

Men som sagt overkill,kolla i siktglaset på höger sidokåpa så har du ett märke i svänghjulet som skall passa ihop med pricken i fönstret.


Ok!

Skruven är redan beställd men den kostar bara 44kr så det ska jag väl ha råd med.
Sitter siktglaset bakom den svarta plastskruven på höger sidokåpa?
 
SVooSh skrev:
2140884 Ok!

Skruven är redan beställd men den kostar bara 44kr så det ska jag väl ha råd med.
Sitter siktglaset bakom den svarta plastskruven på höger sidokåpa?

Nja då får du lossa skruven så ser du rätt in till svänghjulet,dock vet jag inte om det är någon markering där.
 
Långa farbron skrev:
2140926 Nja då får du lossa skruven så ser du rätt in till svänghjulet,dock vet jag inte om det är någon markering där.

Nej alltså nu har vi bytt ämne:)
Undrar vars siktglaset för markeringen sitter?
 
Långa farbron skrev:
2140994 Risken är att jag har fel..serru :hihi

Inte säkert att det finns siktglas på den modellen :mattias

Jaha där ser man :D
Får ta en titt på vilddjuret imorrn innan jag ska köra, om inte annat så
är ju fixerskruven påväg.
 
SVooSh skrev:
2141035 Jaha där ser man :D
Får ta en titt på vilddjuret imorrn innan jag ska köra, om inte annat så
är ju fixerskruven påväg.

Även om jag har fel så kan jag kanske bjuda på ett par tips.

När att står rätt så är alla vippor lösa dvs du kan rucka på dom och känna ett lite glapp det betyder att dom är obelastade.

Kontrollera att det inte går in ett större bladmått efter/om du har justerat för säkerhets skull.

:grillfest
 
Långa farbron skrev:
2141639 Även om jag har fel så kan jag kanske bjuda på ett par tips.

När att står rätt så är alla vippor lösa dvs du kan rucka på dom och känna ett lite glapp det betyder att dom är obelastade.

Kontrollera att det inte går in ett större bladmått efter/om du har justerat för säkerhets skull.

:grillfest


Tips är aldrig fel, speciellt inte när dom är gratis!
 
Back
Top