Reservdelar vid långresa

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hepp!

Ska ut på långresa med hojjen i sommar. Sydkorea-Stockholm via Sibirien, Mongoliet, Khazakstan och Ukraina
(Läs mer på www.transasia.se)

Jag kommer att köra på min F650 Dakar och har så smått börjat fundera på vad man ska ha med sig för reservdelar.

Vi kommer att ha med oss några bilar, så utrymme är inget stort problem, även om det såklart finns restriktioner i hur mycket jag kan packa med mig.

Är (nästan) helt grön på det här, därför vänder jag mig till er kunniga personer här.

Har hittills kommit fram till att jag behöver:

Bromssbelägg
Gas/kopplingshandtag
Kopplingswire
Däck + extra framfälg
Luftfilter
Oljefiler
Tändstift
Drivpaket
Hjullager

Säkert femtielva saker jag glömt.

HJÄLP!

Bra o ha

Lite tips.

Om jag vore dig skulle jag montera på ett bensinfilter, skonar insprutningen, ifall du skulle få skit bensin.

/C

sunkan skrev:
2099990 du tar med oljefilter men ingen olja??? hehe

Jo, olja ska såklart med :) Men det ser jag inte som en reservdel :)

Chronic skrev:
2100009 Tar du med drivpaket så kapa kedjan till rätt längd innan du åker :tummenupp

Bra där.... Trist att stå på stäppen och behöva hacka sönder sin nya kedja med en sten.....

Canoli skrev:
2100034 Lite tips.

Om jag vore dig skulle jag montera på ett bensinfilter, skonar insprutningen, ifall du skulle få skit bensin.

/C

Mycket bra.... Noterar i min lista.........

vafan är inte din hoj hel när du åker.... :va
Man kan inte ta med saker "för att det kanske händer" då får du ha hur mkt packning som helst :3freak

Lampor (kanske kan vara svårt att få tag i)

Varför skall du har med en framfälg :va

Rasorblade skrev:
2100082 vafan är inte din hoj hel när du åker.... :va
Man kan inte ta med saker "för att det kanske händer" då får du ha hur mkt packning som helst :3freak

Haha. Jodå, den är tipptopp, men det vore trist om den pajar ute i ingenstans och man inte kan laga. Visserligen kommer jag garanterat ändå inte ha med mig "rätt" reservdelar vär jag står där i Gobi-öknen. Blir väl till att anlita någon bysmed :)

Vi är 8 MC-förare och 4 4x4-bilar. Man sinkar de andra ganska rejält om man inte har med sig rätt grejjer. Bara en punka tar ju 1h att laga.....

Rasorblade skrev:
2100082 vafan är inte din hoj hel när du åker.... :va

Fast det kan kanske vara lite svårt att få tag på grejer i t ex Mongoliet :rolleyes:

EDIT: Ah, nu var jag för långsam!

RR_Jonas skrev:
2100089 Lampor (kanske kan vara svårt att få tag i)

Varför skall du har med en framfälg :va

Därför att asfaltsvägarna i vissa områden är bedrägliga. Kan vara hur släta och fina som helst för att sedan innehålla påtthål av badkarsstorlek. Brakar man ner i ett sånt blir det tvärstopp och både jag och hojjen (framhjulet) kommer gå sönder.

En annan anledning är att ha en framfälg med däck och allt så att man bara kan byta hjul rakt av om man får punka - så kan man reparera punkan senare på kvällen när man stannat. Då har man sparat in en timme :)

Starstriker skrev:
2099976 Hepp!

Ska ut på långresa med hojjen i sommar. Sydkorea-Stockholm via Sibirien, Mongoliet, Khazakstan och Ukraina
(Läs mer på www.transasia.se)

Jag kommer att köra på min F650 Dakar och har så smått börjat fundera på vad man ska ha med sig för reservdelar.

Vi kommer att ha med oss några bilar, så utrymme är inget stort problem, även om det såklart finns restriktioner i hur mycket jag kan packa med mig.

Är (nästan) helt grön på det här, därför vänder jag mig till er kunniga personer här.

Har hittills kommit fram till att jag behöver:

Bromssbelägg
Gas/kopplingshandtag
Kopplingswire
Däck + extra framfälg
Luftfilter
Oljefiler
Tändstift
Drivpaket
Hjullager

Säkert femtielva saker jag glömt.

HJÄLP!

Däck och Luftfilter skulle jag ta med. Och liknande delar.

Resten skulle jag köpa men lägga kvar hemma. Så kan "staben" hemma skicka till dig där du är.

Mats757 skrev:
2100117 Däck och Luftfilter skulle jag ta med. Och liknande delar.

Resten skulle jag köpa men lägga kvar hemma. Så kan "staben" hemma skicka till dig där du är.

Visst, så skulle jag gjort om jag rest ensam med det begränsade packutrymme som det medför. Nu har jag ju som tur är lite plats i en av bilarna där jag kan ha lite pinaler. Dessutom veteffan om DHL levererar till inre Mongoliet :)

Köra på mousse (korvar i däcken) kan va en bra idé. Tydligen ett helvete o kränga, men det behöver du inte göra så ofta:p

Extra kedjelås är guld (som du i förväg pillat ihop/isär för att de lättare ska gå o montera).

Sen en uppsjö med saker för raggarlagningar (silvertape, najtråd, najband etc)

Släng på en FET hasplåt. Kan spara rätt bra på block o sånt.

Släng en tråd i offroad forumet eller på soe.se/enduromx.com.
Endurolirare har rätt bra koll på saker som kan va bra o ha.

Canoli skrev:
2100034 Lite tips.

/C

Utökar genom att säga flera soppafilter då dessa gärna sätts igen emellanåt.

Slänger på lite allt möjligt, du hade ju plats sade du... En del är sånt som ni säkert delar på, även med bilarna

-däcksjärn
-däcksrepsats
-luftpump
-Silvertejp
-Ståltråd i olika dimensioner
-spännband
-Kemisk metall (hjälpte en dansk reparera en tank som spruckit vid ett fall mot en sten i Sahara, det höll i mer än två veckor, förmodligen ännu längre)
-lim
-buntband
-bromshandtag (hade du kanske tänkt men inte skrivit, ta ett par stycken, de går åt ;))
-depåstöd fram och bak
-bromsslang (om du har otur och knäcker en nippel vid ett fall)
-fotpinnar, bromspedal, växelpedal
-styrpinnar
-fjädringen lär ta stryk, men det vet BMW-ägarna förmodligen om det är något man ska ta med som reservdel, jag menar om det finns någon känd svag punkt

Ett tips är att träna på däcksbyte/reparation hemma, skönare att göra det första gångerna i lugn avslappnad miljö. I vildmarken är allt svårare...

Last edited:
Haftigt!!!

Naturligtvis ska du ha med en laptop sa du kan skriva reseberattelse o lagga in pa SH nar du springer pa ett internetkafe (som numer brukar dyka upp fore bade vag, telefon och hjulets uppkomst i varldens avkrokar).

Jag ar avundsjukt pa aventyret :tummenupp

Kan inget om hojar rep men tipsar garna om foljande som alltid bor finnas i fickan:
Xinix Aquacare - vattenrening
alcogel - handtvatt o eldstartare
tandstickor

Tack alla! På mindre än ett dygn har ni hjälpt mig fram till en hyfsat komplett reservdelslista! Toppen!

Äventyret kan följas på www.transasia.se

Kajan skrev:
2101894 Naturligtvis ska du ha med en laptop sa du kan skriva reseberattelse o lagga in pa SH nar du springer pa ett internetkafe (som numer brukar dyka upp fore bade vag, telefon och hjulets uppkomst i varldens avkrokar).

Jag ar avundsjukt pa aventyret :tummenupp

Kan inget om hojar rep men tipsar garna om foljande som alltid bor finnas i fickan:
Xinix Aquacare - vattenrening
alcogel - handtvatt o eldstartare
tandstickor

Nu var man utan hoj.......

Sådär!

Igår lastades all utrustning på en båt i Wallhamn (Tjörn) som ska ta grejjerna till Seoul i Sydkorea. Kändes lite otäckt att bararäcka över nycklarna till en snubbe på hamnområdet som inte visste någonting om våra överenskommelser med rederiet. Hua. Hoppas bara att grejjerna är på plats när vi kommer dit i slutet av juli, annars blir det lite knepigt. :huvet

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back