Resereportage från Midlanda

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En kommande artikel i Östra Aros MCKs tidning "Jernet" är nu klar och jag lade upp materialet på webben. Det är lite beskrivning och bilder från körningen på Midlanda den 28/6-2003. Vi var ju några motardåkare på plats och en del har fastnat på bild :)

http://irt.slu.se/tomk/mc/articles/artikel3.html
 
DaPimp står me alla chixen vid korvmojen såklart :hoppa

Edit: Roligt och bra skrivet :)


TomK skrev:
En kommande artikel i Östra Aros MCKs tidning "Jernet" är nu klar och jag lade upp materialet på webben. Det är lite beskrivning och bilder från körningen på Midlanda den 28/6-2003. Vi var ju några motardåkare på plats och en del har fastnat på bild :)

http://irt.slu.se/tomk/mc/articles/artikel3.html
 
Last edited:
jäkligt kul artikel! mer sånt!!

nu ska jag villigt erkänna att jag inte hållit mig ajour bland de stora mc-publikationerna på sistone men för min del får det gärna skrivas mkt mer om supermotard i svensk mcpress. det är väl ett o annat test i bike men övrigt känns det lite tunnsått. motard kommer väl mer o mer nu så man tycker ju att intresset borde finnas!

finns det några renodlade motardtidningar (utländska då) eller är det hålla utkik bland de vanliga tidningarna efter ett o annat motardtest?

nu blev det halvlångt inlägg som vandrade iväg off-topic men jag som nybliven motardförare så undrar jag lite om själva körstilen. ser en som kör med knäskrap medans resten kör med det klassiska hålla ut foten framåt. är det nån stor fördel med detta? hojen väger ju såpass mkt att det inte gärna kan påverka hit eller dit? sliter det inte nåt grymt på stövlarna också, en del verkar ju ha helt vanliga mc-stövlar....
 
TomK skrev:
En kommande artikel i Östra Aros MCKs tidning "Jernet" är nu klar och jag lade upp materialet på webben. Det är lite beskrivning och bilder från körningen på Midlanda den 28/6-2003. Vi var ju några motardåkare på plats och en del har fastnat på bild :)

http://irt.slu.se/tomk/mc/articles/artikel3.html

F-N Vad skoj :banana Man längtar till sommaren :yoparty

Är det ok om vi lägger upp repotaget eller länkar från våran webbsida?
Norra Roadracing Sällskapet, NRS
http://www.n-r-s.se/
 
KTM640Y2K skrev:
F-N Vad skoj :banana Man längtar till sommaren :yoparty

Är det ok om vi lägger upp repotaget eller länkar från våran webbsida?
Norra Roadracing Sällskapet, NRS
http://www.n-r-s.se/

Jarå, det är OK. Går man ner en nivå i URLen så finns det fler artiklar av äldre datum för samma tidning, dock inte enbart motard då...
 
Coola Ola skrev:
finns det några renodlade motardtidningar (utländska då) eller är det hålla utkik bland de vanliga tidningarna efter ett o annat motardtest?

nu blev det halvlångt inlägg som vandrade iväg off-topic men jag som nybliven motardförare så undrar jag lite om själva körstilen. ser en som kör med knäskrap medans resten kör med det klassiska hålla ut foten framåt. är det nån stor fördel med detta? hojen väger ju såpass mkt att det inte gärna kan påverka hit eller dit? sliter det inte nåt grymt på stövlarna också, en del verkar ju ha helt vanliga mc-stövlar....

Det finns en engelsk tidning som man kan prenumerera på - Supermoto Magazine. Inget svenskt finns än så länge, det är nog för lite underlag för det ännu.

Hising körde med knäskrap, i alla fall bitvis, men han är ju gammal plasträseråkare så... :) Fördelen med att sätta fram foten, är att man får vikten över på framhjulet i högre grad och får därmed bättre fäste = högre kurvhastighet innan det släpper. Det gäller dock att ha bra stövlar för ändamålet, dels för att tåla när det hasar lite mot asfalten och så för att rädda foten från skador vid marksyning eller om man slår emot något. Teflonslides under sulan (se bild nr 5) gör att det inte hugger fast i underlaget. Men foten ska fram långt - inte hållas bara ner åt sidan som vid grusåkning (när man stöttar med foten).
 
Coola Ola skrev:
jäkligt kul artikel! mer sånt!!

nu ska jag villigt erkänna att jag inte hållit mig ajour bland de stora mc-publikationerna på sistone men för min del får det gärna skrivas mkt mer om supermotard i svensk mcpress. det är väl ett o annat test i bike men övrigt känns det lite tunnsått. motard kommer väl mer o mer nu så man tycker ju att intresset borde finnas!

finns det några renodlade motardtidningar (utländska då) eller är det hålla utkik bland de vanliga tidningarna efter ett o annat motardtest?

nu blev det halvlångt inlägg som vandrade iväg off-topic men jag som nybliven motardförare så undrar jag lite om själva körstilen. ser en som kör med knäskrap medans resten kör med det klassiska hålla ut foten framåt. är det nån stor fördel med detta? hojen väger ju såpass mkt att det inte gärna kan påverka hit eller dit? sliter det inte nåt grymt på stövlarna också, en del verkar ju ha helt vanliga mc-stövlar....
Inte för att jag vill vara den som är den, men supermoto har förutspåtts som den kommande flugan i ungefär tio år nu. Det är nog upp till er utövare att sprida ordet om SM's härlighet.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top