Reseförslag/tips för min semester

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
Jag och damen ska till Italien i sommar (Toscana) och ska planera hur vi ska åka ned, vi har planerat att ta hojen och ska alltså från Stockholm till Livorno. Hur lång tid ska man planera ned? Vi ska inte stanna på varje glasskiosk längs vägen men vi ska inte heller maxa hojen hela vägen. Vi ska hålla ett schysst marsch-tempo liksom. Så gärna lite förslag på:
* hur lång restid ska man planera ned?
* vilka vägar ska man satsa på/inte satsa på?
* bör man boka boenden innan man åker? (boendet i italien är redan klart)
* vilken övergång ska man satsa på, gbg-kiel, trelleborg-x, eller öresundsbron?

andra tips skulle också uppskattas om ni har något vi ska tänka på, mer än att packa lätt...

Fränt! Jag och en kompis ska göra samma resa, om det nu blir av.

Har du varit i Livorno på senare tid? När jag va där för några år sen va hela staden rejält sliten. Toscana är najs dock!

Nya hårda touringdäck, ny olja, nytt filter...

HanneZ skrev:
2123040 Fränt! Jag och en kompis ska göra samma resa, om det nu blir av.

Har du varit i Livorno på senare tid? När jag va där för några år sen va hela staden rejält sliten. Toscana är najs dock!

Nya hårda touringdäck, ny olja, nytt filter...

jag har inte varit där innan, men vad jag har hört så är staden rejält uppfräschad nu...vi sätter vår tilltro till det = )

MiZou skrev:
2123051 jag har inte varit där innan, men vad jag har hört så är staden rejält uppfräschad nu...vi sätter vår tilltro till det = )

min kompis var i italien med hojen förra året . sök hornet baby så kan du fråga honom .enligt honom så va det vackert där

MiZou skrev:
2128090 hur långt klarar man av att köra per dag, är 60 mil för mycket?

För att det ska vara bekvämt så tycker jag det är för mycket. Du får ändå räkna med ca 6-8 timmars körning på 60 mil. Då blir det mer "transport-resa" istället för upptäcksfärd eller vad man ska kalla det. 40 går nog gränsen i mitt fall men det är ju upp till var och en.

MiZou skrev:
* vilken övergång ska man satsa på, gbg-kiel, trelleborg-x, eller öresundsbron?

Jag åkte över öresundsbron en gång och det var kul. Betydligt mer stimulerande än färjor.

Italia

Du kan ju ta hojen på tåget i Hamburg(AutoZug)till München, därifrån till Österrike genom Alperna till Italien. Transportsträckor är inga roliga vägar.
I framtiden kommer det att finnas direktresor med buss till Italien(alperna) och bankörningar på GP-banor etc. där hojen åker på nedre däck.

MiZou skrev:
2123024 Jag och damen ska till Italien i sommar (Toscana) ...

Fränt, jag ska också ner till Italien i sommar, toscana närmare bestämt :) Min flickvän (nästan iaf) kom fram till toscana inatt, hon ska vara där hela sommaren och jobba med hästar, så jag och en, eventuellt 2 polare ska köra ner och hälsa på henne i juli!

När har ni planerat att åka ner?

Loco skrev:
2128172 Du kan ju ta hojen på tåget i Hamburg(AutoZug)till München, därifrån till Österrike genom Alperna till Italien. Transportsträckor är inga roliga vägar.
I framtiden kommer det att finnas direktresor med buss till Italien(alperna) och bankörningar på GP-banor etc. där hojen åker på nedre däck.

när det gäller autozug så verkar det inte finnas plats när vi ska åka, men det blir färja från trelleborg - travemünde, sedan blir det att köra ner i hyfsat tempo...

Ponte skrev:
2128177 Fränt, jag ska också ner till Italien i sommar, toscana närmare bestämt :) Min flickvän (nästan iaf) kom fram till toscana inatt, hon ska vara där hela sommaren och jobba med hästar, så jag och en, eventuellt 2 polare ska köra ner och hälsa på henne i juli!

När har ni planerat att åka ner?

Låter härligt att jobba där nere hela sommaren, vi ska åka i början av juli...ska bli jäkligt skönt...har ni planerat boende redan innan eller siktar ni på att boka allt eftersom?

MiZou skrev:
2128540 när det gäller autozug så verkar det inte finnas plats när vi ska åka, men det blir färja från trelleborg - travemünde, sedan blir det att köra ner i hyfsat tempo...
Kan rekommendera att åka Trelleborg - Rostock istället. Åkte den rutten förra sommaren med sikte på Italien.
Anlände kl 07:00 i Rostock och det var väldigt lite trafik på Autobahn söder ut. Vi var söder om München på kvällen och vi snittade ca 150 km/h exkl stoppen.

//\//\

Kul

Jag ska förmodligen på mc semester med min sambo....han har kört ganska många långresor förra sommaren till spanien...hör gärna med honom (T 509)om tipps...ha en skön mc sommar.... :tummenupp

MiZou skrev:
Låter härligt att jobba där nere hela sommaren, vi ska åka i början av juli...ska bli jäkligt skönt...har ni planerat boende redan innan eller siktar ni på att boka allt eftersom?

Vi siktar på att boka allting eftersom, då vi inte riktigt vet hur långa dagsetapper vi kommer att köra, sen vet man ju aldrig om nånting går sönder...då kan man ju tappa en dag eller 2, då är ju som alla förbokningar rätt värdelösa :)

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8