Reseförsäkring via sitt visakort?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag flyr sverige imorrn men kom på att det kanske vore bra med en reseförsäkring...
Syrran sa att man har det genom sitt visa-kort om man betalar resan med det, kan det stämma? Hittar inget om det nämligen och givetvis kastar jag all information man får med kortet :(

Annars har jag en hemförsäkring genom länsförsäkringar men bara en helt vanlig sådan, inga specialgrejjer på just den. Har man reseförsäkring genom den kanske?

Förra gången vi åkte så tecknade vi en genom "Europeiska" men det är tydligen helt onödigt att betala 1200:- för en sådan :brinnerup

FSB har också, genom Folksam.

Edit: Skandiabanken också, ser jag nu i mina villkor.

Last edited:
Din hemförsäkring täcker 45 dagar i ett annat land, kolla i försäkringspapperna.
Visa, Mastercard osv ger olika såna där grejer, kolla upp med din bank.

Jag betalade min resa med Mastercard och fick avbeställningsskydd, har hemförsäkring via försäkringsbolaget (TH).

FSB har det om du betalar mer än 75% av resan med kortet.

Vad som kan vara värt att kolla är hur stor ersättning du får i första läget.

Tex reväskan kom inte fram osv

Ett litet tips om du reser med tjejen eller en polare,packa hälften var i väskorna så blir man aldrig av med allt om en väska försvinner.

Glöm inte att beställa intyg från f-kassan om du ska resa i länder som innefattas av
http://www.fk.se/privatpers/utomlands/
Trevlig resa

Last edited:
Amex har om du betalar mer än 50%... ska du inom ett eu land kan man även beställa ett sjukförsäkringskort eller vad det hette?? så får du samma pris som i sverige vid sjukhusbesök. men det kan va lite kört om du åker i morrn...

Bäst du kollar så att du vet hur många bolag som kommer vägra betala för just det som händer.

Blondie skrev:
FSB har det om du betalar mer än 75% av resan med kortet.

Vad som kan vara värt att kolla är hur stor ersättning du får i första läget.

Tex reväskan kom inte fram osv

Ett litet tips om du reser med tjejen eller en polare,packa hälften var i väskorna så blir man aldrig av med allt om en väska försvinner.

Glöm inte att beställa intyg från f-kassan om du ska resa i länder som innefattas av
http://www.fk.se/privatpers/utomlands/
Trevlig resa

Jag har betalat 100% av resan med mitt visakort som jag har genom föreningssparbanken. Beställa intyg har jag aldrig gjort förut så jag hoppar det nu också så får vi se vad som händer.
Förra gången så var jag sjuk i 5 dagar av 16 och vi blev bestulna på lite bagage. Den gången hade vi försäkring genom europeiska men det var så mycket pappersstrul så jag sket i det till slut. Lite dumt så här i efterhand då jag såg i villkoren att jag hade fått tillbaka nästan 50% av resans värde då :huvet
Nu vill jag bara he en försäkring för att täcka upp för tjejens kameraväska som innehåller 3 olika kameror som är hyffsat dyra. Sjukförsäkringen vet jag att det finns i hemförsäkringen och i thailand är det bra sjukvård, sist betalade jag ur egen ficka och fick patientkort där nere och de var bra mycket bättre än här hemma.
Nu drar man till flyget om 2 timmar, så nu oroar jag mig bara för att vi ska krascha. Undrar om försäkringen täcker sånt :gnissla

Dee_cati skrev:
Nu vill jag bara he en försäkring för att täcka upp för tjejens kameraväska som innehåller 3 olika kameror som är hyffsat dyra.

Sånt brukar man kunna ta på din hemförsäkring om du har t ex allrisk eller va det heter...

Tror dem kallar det " Lösöre på annan plats" eller nått dylikt! fick tillbaka pengar för stereoutrustning en gång på det viset...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT