Resecheckar vs VISA

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Skall till Australien ett par månader och funderar på om man skall ha med sig resecheckar eller bara använda VISA kortet? Uttagen kommer ligga på minst 1000 AUD/gång.

[- sNaIjK -] skrev:
2648678 Skall till Australien ett par månader och funderar på om man skall ha med sig resecheckar eller bara använda VISA kortet? Uttagen kommer ligga på minst 1000 AUD/gång.

Jag har nu inte varit i australien men jag tycker att Mastercard/visa är klockrent. Har men med dig dosan till internetbanken kan men se till att inte ha för mycket stålar på kontot som kortet går till så behöver man ju inte ens oroa sig så mycket om kortet skulle bli stulet eller tappas bort.
Och så är det skönt att ha koll på pengarna.

Använder folk resecheckar fortfarande? Vad är fördelarna?

ozto skrev:
2648743 Jag har nu inte varit i australien men jag tycker att Mastercard/visa är klockrent. Har men med dig dosan till internetbanken kan men se till att inte ha för mycket stålar på kontot som kortet går till så behöver man ju inte ens oroa sig så mycket om kortet skulle bli stulet eller tappas bort.
Och så är det skönt att ha koll på pengarna.

Använder folk resecheckar fortfarande? Vad är fördelarna?

Fördelen med resecheckar är väl att dem är värdelösa om dem blir stulna.

Använde mitt VISA när jag var i tyskland men tyckte kursen var kass + man fick betala en avgift varje gång man använde det. Förvisso får man betala en avgift för resecheckar också.

jag körde visa-kortet i Aus i ett halvår utan problem.
Var bara noga med att inte lämna bort kortet till kasörskan alltför länge, typ restaruang etc.
Tog för det mesta ut pengar själv.

[- sNaIjK -] skrev:
2648770Använde mitt VISA när jag var i tyskland men tyckte kursen var kass + man fick betala en avgift varje gång man använde det.
Om man får betala en uttagsavgift eller inte beror lite på vad man har för avtal med sin bank. Kurserna är nästan alltid bättre än att växla genom Forex eller liknande, åtminstone har det varit så för mig.

Kör med VISA tycker jag, väldigt praktiskt. Resecheckar trodde jag inte ens fanns kvar :)

När ja va i usa senast så hade jag riktigt bra kurs när jag tog ut pengar i automat med mitt mastercard, endast en liten avgift på 20 eller40 spänn.

Skönt att slippa släpa på massa kontanter

Visa

Jag kör alltid med dubbla visa-kort, ett i plånkan och ett i packningen. Det visade sig vara ett smart drag i somras då ett par pundare i Vilnius fick för sig att min plånbok var deras :näsblod . Spärrade kortet jag blev av med och fortsatte resan ca 1000 spänn i kontanter fattigare. Skandiabankens kort har dessutom inga uttagsavgifter, bara det vanliga valutapåslaget = skitbra

Sp3 skrev:
2649108 Jag kör alltid med dubbla visa-kort, ett i plånkan och ett i packningen. Det visade sig vara ett smart drag i somras då ett par pundare i Vilnius fick för sig att min plånbok var deras :näsblod . Spärrade kortet jag blev av med och fortsatte resan ca 1000 spänn i kontanter fattigare. Skandiabankens kort har dessutom inga uttagsavgifter, bara det vanliga valutapåslaget = skitbra

Dubbl visa kort är bra av en annan anledning. Det händer inte så ofta men ibland så avmagnetiseras visakorten, och självklart händer det då du absolut inte vill det. Australien är ett ganska välutvecklat land iofs men fortfarande skönt med ett backup kort. När jag var och reste i asien blev två kort avmagnetiserade på tre månader. Vilket vid det ena tillfället (sista såklart då när jag inte hade nått backup kort kvar) ställde till med ganska jobbiga problem. Inte alltid folk vill fatta va man säger eller hjälpa till. Annars e det smidigt som attan me Visa kort. Vet ej hur det e på din bank men med swedbank går det fixa så du kan föra över pengar på internet mellan dina konton utan att behöva nån dosa. vilket innebär att du inte behöver förlora mycket pengar om du blir stulad på ditt kort...

ha det så kul down under...

..... swedbank har ingen avgift vid kortköp heller... dock kostar det att ta ut pengar. vilket oftast är att föredra....

Resecheckar är såååå 80-tal. VISA funkar överallt och tar du med dig numret till dem så kan du spärra det omgående genom ett samtal om det blir stulet. Även försäkring mm genom VISA som är mkt förmånlig.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg