Rescue tape - självulkande tejp - Det läcker!

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Är bl a ägare till en Honda GL500 (den påklädda versionen av CX500) för de oinsatta en V-Twin med cyl stickades ut på sidorna. (670:-/år. helförs)
Förgasarna är monterade i plast/gummirör som är vulkade på Al-insugningsrör. Köps som enhet.
Dessa detaljer är sen länge utgångna, för säkerhets skull finns det piratinsug till CX men inte till GL-versionen, trots samma motor.:va
(ebay? CX ja - GL nej....)
Nu har gummidelen spruckit, inte så lite heller, upptäcktes när det inte gick att synka förgasarna och startspray på insugen fick motorn att rusa upp i över 6000rpm.
Läckage? absolut, lyckades trycka en skruvmejsel genom insugsgummina igår.. :D
Sökt länge och det finns tydligen ett antal fulmek som man kan använda, alltifrån påträdda cykelinnerslangar till .. det mesta..
Krympslang, krympslang med lim på insidan, tejper av olika slag.
Fastnade för en typ av självvulkaniserade silikontejp
http://www.rescuetape.com/

Så, någon som prövat nån sån tejp? Rejsfolket är ju mästare på quick-fix eller nån som har en bättre ide?

Planen just nu är denna tejp + limkrympslang ovanpå allt..
 
Du kan ju köpa en inneslangsreparationssats(flera) och börja vulka fast det ordentligt (massa vulkmedel)
Sedan vulktejpå på det sen när det vulkat - ta tid på dig - tar ett tag.

Det skall bli tätt.

Skulle inte köra på krympslang och lim m.m då dom inte följer gummit exakt i värmexpansion.

Återkom med resultat sen:tummenupp
 
Har du kollat med Kina (Ali Express, t.ex.)? De (kineserna) nytillverkar ju fortfarande många gamla utgångna Japaner (under egna märken men reservdelarna är märkta för kompatibla originalhojar också...) och kanske hittar du grejor där?
 
Rescuetapen är bra skit :tummenupp
Har en rulle i båten som använts flitigt på allt ifrån regnläckage till att sätta under en klämma på slangen till vv-beredaren...

Men hur mycket skiljer det på CX & GL´s insugsrör?
Kan det kanske funka med dem till CX om du moddar?

(Köp bara med en habrovink :crash :D :tummenupp)
 
Rescuetapen är bra skit :tummenupp
Men hur mycket skiljer det på CX & GL´s insugsrör?
Kan det kanske funka med dem till CX om du moddar?
(Köp bara med en habrovink :crash :D :tummenupp)
Har nu sökt i ett antal timmar...
Rescuetejpen tycks vara ett bra val.
Marknaden är stor, variationerna i värmetålighet lika så. +80... +260..
Gör ett första försök med Biltemas tejp..

Har lagt ut frågan ang kompatibilitet GL - CX i ett par fora och enligt de uppgifter jag fått hittills är de inte lika, skiljer t o m inom samma årgång ber på vart hojen först skeppades.. Inte kul.
Förstår inte varför, variationerna på motormekanisk nivå är marginella Finns iof mer sällsynta som 650 cc (US-market) 700cc (JP-market) och nån 800cc model men deras antal är litet jmfrt med 500cc-versionen.
Hade velat ha grejerna fysiskt framför mig för att jämföra:)
 
Om du kan få fram reservdelkoden som Honda har delen kan du från dom få hjälp och få fram vilka som har samma.
Dom kan för en hoj heta modelspecifikt HM008 men sen finns det delar som heter VJ704 m.m på hojen och kan sitt på en
flera.

Finns en sådan databas dom har.Dom kan plocka fram en lista om du skakar fram reservdelskoden.Senhar du kankse en bunt hojar att leta efter för samma del.Ökar ju risken speciellt om hojen är tillverkad senhösten 1876:fakta
 
Förstår inte varför, variationerna på motormekanisk nivå är marginella Finns iof mer sällsynta som 650 cc (US-market) 700cc (JP-market) och nån 800cc model men deras antal är litet jmfrt med 500cc-versionen.


En petitess, men bara så att det inte etableras forumsanningar:
CX 650 har en maskin på 674cc, och samma motor benämns CX700 på vissa marknader.
Ingen skillnad i slagvolym dock.

Någon 800 cc maskin kopplad till CX har jag aldrig sett, men den fanns däremot som 400ccpå några marknader. ...å det klart: 2 stycken CX 400 blir ju lätt en CX 800. :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top