Resa till Los Angeles, tips emottages!

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Hoj
Speed Triple R -15
Tjena!

Jag och tjejen planera en resa till Los Angeles nästa år. Att man kan resa hela året har jag läst mig till ty även de kalla vinterdagarna är som en genomsnittlig svensk sommardag.
Men när är det bäst att resa? Vi kollar lite på Maj, kan nämligen inte resa mitt i sommaren (juni, juli, augusti).

Hur är det med visum? Jag är norrman och vi behöver inget visum för att besöka USA om vi har det nya biometriska passet. Men hur är det för min svenska tjej?

Vem ska man flyga dit med? Jag har kollat lite och Continental har bra priser och man flyger via NY. Men även British Airways, Lufthansa, KLM
och Air France flyger ju dit. Vem flög Ni med?

Hur är det att hyra bil? Priser? Ska man hyra för hela uppehållet (ca 20 dagar) eller ska man hyra den dagen man behöver. Vem hyrde Ni av och vad har Ni för erfarenheter? Det ska finnas en kartbok som de flesta "locals" har med kartor över varenda gata i hela LA. Thomas bla bla bla... någon som vet vilken det är? Googlat utan lycka :confused:

Hur är kollektivtrafiken? Man har ju läst att LA är bilstaden numero uno. Klarar man sig hjälpligt utan bil? Vad kostar en genomsnittlig taxi? (Luddig fråga men jag hoppas ni förstår vad jag menar)

Vart ska man bo? Los Angeles är ju sjukt stort. Ska man kanske prova två, tre olika hotell elle finns det liksom ett nav i Los Angeleshjulet som är sjukt bra att bo i? Har kollat lite löst och man hittar ju bra hotell för ca 400-500 kr natten för mig och damen om man undviker de dyra "inne" hotellen.

Ja och vad gör man i Los Angeles när man tröttnat på Venice Beach och Hollywood? Vad gjorde Ni?

Ja som sagt, läser lite olika reseguider men det är ju era erfarenheter och tips jag vil åt. Reseguider blir så "turistiga" om ni förstår vad jag menar :)

Tack för alla bra tips på förhand!

såhär gjorde jag och några kompisar för en del år sedan:

vi bokade bil härifrån innan vi stack iväg, på avis (tror jag det var) och fixade ett tillfälligt körkort som funkade i staterna. visum-grejjen kommer jag inte ihåg om det behövdes ordnas med...

vi landade i nyc och var där några dagar.

framme i san francisco, så tog vi ut kärran (en modern kärra med ac) och bilade i 2 veckor nedåt kusten. vi sov över på billiga motels, det finns en hel del att välja på. se till att fixa en bra bilkarta i samband med när ni plockar ut kärran. hyr bil för hela trippen om inte ni har vänner där som vill att ni ska göra det ena och det andra, då har de bilar och antagligen plats för er också. kollektivtrafiken i l.a vet jag inget om, däremot är det inte så dyrt att hyra bil, beror mest på vad för typ av bil ni vill ha. ingen i l.a åker kollektivtrafik, förutom de allra fattigaste eller extremt radikala miljöfantaster. ni är på semester, inte på konfirmationsläger.

i l.a var vi bara ett dygn och stack till nevada efter det, närmare bestämt vegas och var där i två dygn. dessutom var vi också i en liten håla mitt ute i öknen som heter palm springs.

efter vegas stack vi tillbaka till frisco, men via en annan rutt.

summa summarum: att bila i usa är apschysst, både i och utanför städerna. se till att ha en modern bil som inte pajjar för minsta lilla och att ni har ac eftersom det är långa avstånd. ha gott om cash för ni kommer ha en del pitstops för att käka, bada etc etc och cash är alltid kung. att ha bil är också frihet; ni kan dra vart ni vill och när ni vill, det är hela poängen med att bila i staterna. ledsnar ni på ett ställe, strand, etc etc drar ni bara iväg till nästa ställe. ha en bra karta som sagt och typ en 'what to do i california'-guide. en del av läxan kan ni göra hemma innan ni drar och lista de ställena ni vill se/uppleva. det vi gjorde mest, var som sagt bila, det var hela grejjen - målet är själva bilandet. sen gjorde vi otaliga pitstops.

ska ni bara vara i l.a missar ni väldigt mycket bra skit som finns utanför den staden. och vad göra i l.a kan ni bla kolla här:

http://www.timeout.com/los-angeles/

ha kul och respect the law.

Last edited:
Din tjej behöver inte heller visum, så gott som alla västeuropeiska länder omfattas av Visa Waiver-programmet, dvs du ansöker om inresetillstånd på en websida (kopplat till dit passnummer), senast 72 timmar innan avresa (fick själv svar på fem sekunder). Dock tror jag att även du behöver ansöka om detta inresetillstånd, oavsett passtyp. https://esta.cbp.dhs.gov/esta

För att hitta billiga flygresor rekommenderar jag www.flygresor.se. Ett tips för billigare resa kan vara att kolla ToR Sthlm-New York och sen boka inrikes i USA, kan bli mycket, mycket billigare jämfört med att boka direkt till LA (inrikesflyg i USA är generellt väldigt billigt).

För bilhyra har www.ebilhyra.se funkat bra. Om du behöver kartor skulle jag rekommendera en GPS, har för mig jag såg en på BestBuy för motsvarande 500 svenska, kanske inte den bästa eller mest omfattande men borde funka om ni inte ska ut på landet.

-edit- fixad länk

Last edited:
Skall ni hyra bil, hyr en med GPS så slipper en leka kartläsare och få skäll när man kör fel. LA i sig är (i mitt tycke) en stad som behöver ett par veckor på sig för att lära sig kännas. Beroende på vad man skall göra så bor man enklast efter Sunset, eller nere i Santa Monica. De har rustat upp tunnelbanan så tro det eller ej, den funkar faktiskt helt ok. Taxi är annars ett säkert kort. Att åka "local" i vilken stadsdel som helst (10-15 minuters resa) kostar ca 20 dollar. Ikring LA så är Six Flags eller Universal (Nöjesparkerna) värt ett besök. Pipa till Vegas med bilen tar ca 3-4h beroende på trafiken. Åka upp till SF kan man också göra, men man bör ta en paus på ett hotell i någon av de sköna gamla surfstäderna på vägen upp. Skulle jag åka på nöjesresa igen, så skulle jag kunna tänka mig att flyga till t.ex Vegas (där har du ingen nytta av bil), plocka ut en hyrbil när det är dags att åka (jag klarar Vegas max 3 dagar, sedan vill jag iväg). Bila till LA, flumma runt lite med vad man nu vill göra, bila upp till SF och sedan flyga hem därifrån istället.

Lycka till.

....mitt tips...dont go!
..kommer o hamna mitt i en talibanattack..DIRECCTT!

bilade runt californien/nevada & mexico i 5 veckor för två år sen, apschysst.

hyra bil i 4 veckor kostar väl en $1500 ungefär hos dom stora biluthyrarna.
har du lite is i magen kan du komma mycket billigare undan dock, jag hittade en firma i inglewood där jag lyckades hyra en bil med GPS och hela skiten för $700.. killen som hyrde ut den höll på att ramla av stolen när jag knallade in från gatan dock, inte LAs bästa stadsdel direkt :P

det är oftast strängt förbjudet att åka till mexico med hyrbil oxå, rätt shady land.. fint som fan och schysst folk men man kan hamna rejält i knipa om man har oflyt.

ett tips är iaf att hyra en bil och sen bila highway 1 längsmed kusten från LA upp till san francisco, kika runt i san fran/san jose nån dag och sen bila ner genom yosemite tillbax mot LA, asfin rutt verkligen på nån vecka om ni tar det lite piano :tummenupp

"big sur" bör ni spendera en dag i iallafall, finns ett as-schysst motel längs vägen när ni kommer in bland träden (låter kanske vagt men det går inte att missa, du ser det när du kommer dit).

Jag åkte dit för exakt 363 dagar sedan och det stör mig som fan att det inte är en återkommande årlig tradition. :mad:

I alla fall:
  1. även de kalla vinterdagarna är som en genomsnittlig svensk sommardag.
  2. Men när är det bäst att resa? Vi kollar lite på Maj, kan nämligen inte resa mitt i sommaren (juni, juli, augusti).
  3. Men hur är det för min svenska tjej?
  4. Vem flög Ni med?
  5. Hur är det att hyra bil? Priser? Ska man hyra för hela uppehållet (ca 20 dagar) eller ska man hyra den dagen man behöver. Vem hyrde Ni av och vad har Ni för erfarenheter?
  6. Hur är kollektivtrafiken?
  7. Vart ska man bo?
  8. Ska man kanske prova två, tre olika hotell elle finns det liksom ett nav i Los Angeleshjulet som är sjukt bra att bo i?
  9. Ja och vad gör man i Los Angeles när man tröttnat på Venice Beach och Hollywood? Vad gjorde Ni?

1. Tyvärr inte, även en sommardag kan vara halvkass. (20-22 grader och molnigt)
  2. Maj är nog bra, likaså hösten
  3. Inget visum
  4. Delta Airlines via Atlanta. Kolla alltid www.reseguiden.se/flyg
  5. Holidayautos.se bokade jag med, kommer inte ihåg om det var Hertz eller Avis eller Budget eller någon av de stora som levererade. De kommer tjata om att du ska uppgradera till bling bling och att du ska ha gps (som du köper en ny billigare för hela vistelsen i butik istället)
  6. Kass förmodligen
  7. Santa Monica tycker jag
  8. Jag har bott i Marina Del rey, Santa Monica, Beverly Hills och jag tycker det är Santa Monica som gäller
  9. Man åker till Universal Studios och köper grejer och sedan drar man någon annanstans. Vegas, San Diego når man på en dag och man missar inte chansen att åka Highway 1 till San Francisco men det är ett längre projekt

Jag har massor med mer info om du vill ha. :)

såhär gjorde jag och några kompisar för en del år sedan:

vi bokade bil härifrån innan vi stack iväg, på avis (tror jag det var) och fixade ett tillfälligt körkort som funkade i staterna. visum-grejjen kommer jag inte ihåg om det behövdes ordnas med...

Jag och sambon ska köra runt i Kalifornien över jul och nyår. Måste vi då ha ett speciellt körkort som gäller i staterna? :va

Är det så ska jag skapa ett nytt r*vhål på han på Big travel, för det har han jävlar inte nämnt!

Verkar f ö som att vi ska göra samma tripp som du har gjort. Börjar i San Diego, ut i öknen, nyår i las vegas, upp genom nationalparkerna till san fransisco och ner till San diego igen. Palm Springs känner jag igen från resplanen.

Har du nåt att rekommendera oss som vi inte får missa är jag tacksam.

Last edited:
Jag kan lova att det tar ett tag innan ni tröttnar på venice o hollywood. Men sen kan ni kolla in La Brea Tar pits, Farmers Market, Beverly Center, Griffith Park, China Town, Downtown, Disney Land, Magic Mountain, Knotts Berry Farm, Rodeo Drive mm mm. Det finns hur mycket som helst. Boyd Carrington för sjyssta bilar. Russel Mitchell, custom hojar. Queen Mary.
Jag skulle definitivt hyra bil hela resan. Buss är nästan helt uteslutet. Håll et borta från söder och öster. Där är det mest gäng. Försök hitta ett hotell i Fairfax området.
Have a rocking trip.:yoparty

Stämmer mer med mina erfareheter.
Så sent som för tre veckor sedan betalade jag $59 för sju dagars gps
hos Enterprise.

Så stannar man två veckor eller mer är det hugget som stucket och då kan man kanske få nytta av den igen.
Jag hyrde 16 dagar förra sommaren och köpte en för 120 USD inkl moms. Den ligger i min skrivbordslåda och stör mig varje gång jag öppnar den nu för tiden, alldeles nyss t.ex, för den är så jävla dålig.

Då svaren ang visum har varit motstridiga så vill jag passa på att säga att en viss form av "tillstånd" behövs och ansöks online innan resan här:
https://esta.cbp.dhs.gov

Ifrån Vings informationssida:
Sedan tidigare gäller att svensk medborgare kan resa till USA som turist under högst 90 dagar utan visum enligt det så kallade Visa Waiver Programme (VWP).

OBS! Det krävs alltid tillstånd för inresa till USA. Ansökan ska göras på ett elektroniskt online-formulär genom ESTA (Electronic System for Travel Authorization) på adress: https://esta.cbp.dhs.gov

Ansökan kan göras hur tidigt som helst, men senast 72 timmar före avresa till USA. I de flesta fall fås svar på en gång eller inom ett par minuter. Passet måste vara giltigt minst 6 månader efter hemresa. Inga provisoriska pass accepteras och passet måste vara maskinläsbart (EU-pass). För barn krävs eget pass. Resenärer av annan nationalitet än svensk bör kontrollera vad som gäller med amerikanska ambassaden alternativt sin egen myndighet. Vid inresa fotograferas alla och fingeravtryck registreras av immigrationsmyndigheten.

OBS! Om man saknar ansökan/tillstånd kan man bli vägrad ombordstigning på planet eller inresa till USA. Vid oklarheter eller frågor, vänligen kontakta amerikanska ambassaden/konsulatet. USA:s ambassad nås på telefonnummer 08-783 53 00. Information kan också hämtas på www.usemb.se

Var där förra sommaren tillsammans med tjejen.

De första 4-dagarna hade vi ingen bil utan åkte med buss från Hollywood (bodde vid orange drive) till Venice eller Santa Monica beach, går precis lika snabbt med buss som med bil, däremot mycket billigare med buss. Tunnelbana finns och fungerar tillfredsställande.

Vi flög då med Brittish Airways: STO - NYC - LA och hem SF - STO gick på knappt 7500kr. Iår flög vi med Air France STO - Miami för 4500kr t o r. Tipset är att kolla flyget på www.flygresor.se går att hitta riktigt billigt! Undvik att flyga fre - sön då det är dyrare.

Är du under 25 har Kilroy Travel grymma priser på hyrbil via National och Alamo.

Internationellt körkort behövs inte.

Åk inte till LA. Åk till San Diego, SF, etc och stanna till i LA på vägen.

Jag och sambon ska köra runt i Kalifornien över jul och nyår. Måste vi då ha ett speciellt körkort som gäller i staterna? :va

Är det så ska jag skapa ett nytt r*vhål på han på Big travel, för det har han jävlar inte nämnt!

Verkar f ö som att vi ska göra samma tripp som du har gjort. Börjar i San Diego, ut i öknen, nyår i las vegas, upp genom nationalparkerna till san fransisco och ner till San diego igen. Palm Springs känner jag igen från resplanen.

Har du nåt att rekommendera oss som vi inte får missa är jag tacksam.

jag minns att vi fixade här hemma, ett tillfälligt usa-anpassat körkort (det här var sommaren '99) att vifta med ifall dirty harry & co stannar en och vill prata. vet inte hur det är idag, men kolla med...kanske vägverket eller någon myndighet alt. en trafikskola med bra renommé.

som sagt, det jag gillade bäst, var att bara bila och så stannar man där det verkar schysst för att bada eller hänga en dag eller två. vi åkte längs med kusten och det finns många san-och santa-städer, som man kan svänga in på och softa. palm springs var det varmaste stället jag nånsin varit på; väl där så hängde vi mest i motelpoolen och sedan på kvällen tog vi kärran och gjorde stan och stack på bio. en sömnig liten håla, sån där som vi alla sett massor av gånger i diverse amerikanska filmer. i vegas var vi 2 dygn; jag är varken intresserad av gambling i alla dess former eller siegfried & roy-shower, däremot gillar jag grymt mycket rollercoasters och det finns en du/ni inte får missa - högst upp på stratosphere tower finns det en berg-och dalbana - åk den! http://www.earlyvegas.com/attractions/big_shot.html

inte mycket för världen, men att luta sig ut litegrann och fatta att du är 300m över marken är en skön känsla. sedan finns det några rollercoasters till, bara att leta upp. vill man se fetma i överflöd och människor med allmänt taskig klädsel, är vegas också en upplevelse.

utöver det, tycker jag att frisco är en schysst stad. känns väldigt europeisk och skön relax atmosfär, häng där några dagar och softa.

köp den här: http://www.timeout.com/shop/products/cal.html

have fun och glöm inte bort att det är dricks som gäller i usa.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman