Resa på hoj TILL Thailand?

m4ng4n

Retar alltid någon!
Gick med
1 Sep 2008
Ort
Skåneland
Hoj
XT 660 X Adventure edition
Ovanligt resmål men jag tänkte starta upp och köra till Thailand från Skåne via Finland-Ryssland-Kazakstan-Kina. Hemresan blir med flyg och hojen skeppas då tillbaka.

Jag har gjort en hel del Europaturer och känner mig less på civilisationen och känner att jag går back to basic.

Planerna är långt gångna och finanserna i ordning, XTn får snart en 26 liters tank ifrån www.off-the-road.de, Metal mule 2-1 för mer markfrigång, motorskyddsbågar och extra skydd för utsatta delar etc

En jag var i kontakt med på www.advrider.com sa;
-När du kört i 24 timmar utan att se en levande varelse och vurpar pga att du får griller i huvudet så uppskattar du att grejorna håller...

...jag litar på de orden och har överdrivit skydden för hojen.

Jag har haft hojen i 3 år nu och hunnit samla på mig en hel del annat såsom Pelican plastboxar som håller bättre än alu vid en vurpa och som är mer vattentäta samt har bra lastkapacitet. Jag har 2 x Pelican 1650 på sidorna och en som topbox på ett rack jag hittade här:

http://www.twistedthrottle.com/trade/productview/5678/854/

Kostade en spottstyver jämfört med andra "riktiga" MC väskor och är kanske inte snyggast men slår ändå resten med hästlängder vad gäller hållbarhet och täthet!
Väskorna köpte jag på amerikanska ebay och jag betalade ca 4000:- för allt inkl tull! Givi & Hepco becker är rent skräp i en rak jämförelse!

Av erfarenhet så väljer jag vanliga gatdäck då de ändå är slut innan jag når fram till de sämre vägarna och det funkar även på grus om man styr upp gasen rätt.
Tältet är med och dynan är ompackad och vindskyddet sitter på hojen sedan länge.
Eftersom jag bör komma ca 55 mil på den större tanken så chansar jag inte ;) och tar med mig en reservdunk på 10 liter som sitter fast monterad på passagerarplats var den även fungerar som ryggstöd. På det viset kan jag köra 72-76 mil mellan tankstoppen!

Extraljus monterade jag förra vintern "inne" i tanken mellan styrkronan och tankvingarna och de bör kunna sitta kvar även med den nya tanken, jag tar med ett extra par i packningen ifall jag får ett fint stenskott i en lampa.

Det känns som att jag tänkt på det mesta inför denna tripp som tar plats i början på Mars nästa år men vad har jag missat?
Något speciellt jag bör tänka på vad gäller utrustning?

Pass, plast och papper är på ingång och jag har klartecken med visum ifrån Kina vilket var det första jag kollade upp.

Jag har kollat med andra siter också så jag har fått rätt så mycket kött på benen men man kan aldrig få för lite tips, kanske någon sporthojare som har något att tillföra?!!

Alltså, vad mer? Checklista?
 
Har inget att direkt tillföra, men jag måste ändå uttrycka hur otroligt mycket jag önskar att jag hade tid, pengar, mod och jävlaranamma nog att genomföra en sådan resa.

Jag avundas dig och önskar all lycka till! :Bugar
 
Låter spännande och passar på att önska lycka till. Om du kommer att skriva/blogga om färden så kommer jag att följa den. :)

Har du bilder på hojen?

Funderat på att kolla upp dig själv innan avfärd? Till exempel gå till tandläkaren så att du inte åker på något akut ute i rysslands ödemark?
 
Hur är det med att köra motorcykel i kina? Förut har det varit nära på stört omöjligt. Specialtillstånd med guide som åker framför i en jeep. När det där pensionärsparet som åkt flera varv jorden runt kom till kina var det tvärstopp. Har dom ändrat reglerna och lättat upp för vad dom kallar "big bikes"?
 
Nää man behöver nog inte ha med sig så mkt, det e ju inga direkta u-länder du skall åka igenom... ;)

Peli-case tål det mesta, nästa sak som går sönder blir ju ramen de är monterade på eller fästena, men det går väl allt som oftast att kröka till o hänga upp någorlunda med något band/snöre tills man kommer till en svets.

Hur gör man med Visum till Ryssland för en sådan här grej om jag får fråga? Måste inte ryssarna ha datum för in o utresa samt ha koll på vart du bor o trams hela tiden?

Tips jag har är väl fårskinn, men du har säkert fixat till sadeln på något sätt redan.

Lycka till.
 
det var ingen spontan resa det inte, coolt som fan, hoppas det går bra för dig å ja, bilder på hojen innan,resan å efter, glöm inte trippa mätaren :)
 
Tänderna sitter kvar än så jag chansar där...
Däremot så kör jag lite vaccin som Hepatit och Tyfus, vattenkvaliteten lär ju inte vara vad man är van vid.
Jag har haft en del kontakt med 2 Islänningar som brände jorden runt på XT och de har haft en hel del att tillföra.

Att det sedan blev just Thailand har väl mer att göra med att det kändes som en sport att hoja dit med svensk regskylt, belöningen i att svenskar och polare som flyger dit för att möta upp anses fullgod!

Kineserna vill veta exakt färdväg vilket inte varit helt lätt då jag inte vet ett fi...ans barolin om Kina men eftersom jag håller på med kinaimport av varor till Sverige så har jag fått en hel del kontakter som hjälpt mig genom papperstravarna, byråkratin i Kina är enorm men med lite kontakter löser det sig som sagt.
Ryssland var egentligen ganska okomplicerat, färdväg, inresedatum och planerade stopp sedan var det stopp när en dagsetapp låg på 68 mil och Ivan Batong misstyckte till att en MC hade den räckvidden men det löste sig, han hade väl en hojkunnig kollega?
Jag började harva för 2 år sedan och fick klarteken förra veckan...inte helt okomplicerat!

Mitt enda egentliga gissel är 17" däcken eftersom min hoj är en X SM (motard) och inte en R (Offroad) men det känns ändå rätt så att jag i nödfall iaf har samma tum på däcken om man står där med två trasor i olika storlek.

Bilder på hoj och utrustning kommer i vinter när jag bygger om den med tank, motorskydd, väskor mm
 
Fifan vilket kul projekt! Att köra tvärs Ryssland har jag redan gjort, så det kan jag vara utan, men att köra i Kina skulle vara riktigt kul! Var det pyssligt att få tillstånd?
 
Riktigt nice resa!
Jag har nyss tittat på BBC dokumentären Long Way Round med Ewan och Charlie, där åker de från London till USA på hoj, riktigt spännande och givande, titta på den för att få lite tips, inspiration m.m.
Lycka till!
 
Fifan vilket kul projekt! Att köra tvärs Ryssland har jag redan gjort, så det kan jag vara utan, men att köra i Kina skulle vara riktigt kul! Var det pyssligt att få tillstånd?

Utan de kinesiska kontakter som brinner för idén hade projektet inte varit möjligt att genomföra alls. Det mest spännande är när man får hem tillstånd skrivna på kinesiska var jag ska deklarera varenda skruv...på kinesiska...skriftligen...:va
 
Sicket äventyr du ger dig in i... Låter helt klart superspännande och jag önskar dig all lycka på färden :-D
 
Trodde tråden var ett skämt när jag såg topic. Men du verkar vara seriös, helt sjukt om du gör detta. :Bugar

Glöm för fasiken inte kameran!!!!
 
Last edited:
Kul!! :) Ska hålla ett getöga på den här tråden. Lycka till med allt! :tummenupp
 
Kör själv XT och nojar alltid för att immobilisern ska lägga av på fel ställe, och omögliggöra fortsatt färd. Fast jag har inte hört talas om att det någonsin hänt....
 
Läst lite trådar på olika forum genom åren och den enda som jag vet har lyckats komma hela vägen genom oroshärdar var Göran Kropp när han cyklade till Mounteverest.

Jag önskar dig lycka till men du får nog tufft att passera genom alla regioner som numera har blivit hårdare genom alla konflikter som blossat upp.
 
hej hur funkar det med försäkringar?
pm mig gärna för sitter och fundrerar på att ta med hojen till Argentina i vinter:tummenupp
 
Försäkring

Att tänka på då det är färd genom Ryssland, så är det ju det s.k "Rysslandsintyget" man måste ordna via sitt försäkringsbolag. Då de är väldigt strikta, dom släpper väl inte in någon överhuvudtaget om du inte har det med dig. Och vad dom vill veta är hur länge du ska vistas i landet.

Sedan är det bra om man har med sig sitt resebevis som man har genom hemförsäkringen, ett bevis att man har en gällande försäkring hemma i Sverige som man visar upp vid sjukhusvistelse utomlands, och även i värsta fall då det är en hemtransport som gäller.
Och med tanke på att reseskyddet räcker i 45 dagar så måste det utökas om man blir borta längre. Och det måste göras innan man reser.

//Faeldt
 
En sak att ev tänka på som dom gick bet på i long way-filmerna var ju att dom svetsa sönder elektroniken på hojarna när dom skulle laga ramen
Vet inte hur robust elektroniken är på XTn, men behöver du svetsa nåt på ramen ute i tjotaheiti, var jävligt noga med var svetsarna sätter jordpunkten, ta gärna bort ECUn till tändningen om det går...

edut:vfn, glömde ju säga att det låter som en sjukt skoj resa!! =)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top