Repigt slipon, hur fixa på enklaste vis?

Shoemaker

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2013
Ort
Borlänge
Hoj
FZR600 -93
Halloj.
Köpte ett begagnat Vance and hines slipon till min FZR 600. Jag såg inga närbilder men tyckte det så bra ut och enligt försäljaren så var den i bra skick. Nu när jag fått det så är det repor längst bak. Betalade 1000kr med frakt så tycker inte att det är något att bråka om, får väll skylla mig själv som inte bad om bättre bilder.
Men nu till frågan hur gör jag för att få bort dess repor? finns det något lätt sätt man kan göra det själv på eller måste man lämna bort det?

IMG_20140109_201232.jpg
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Vända den repiga, delen inåt nedåt kanske? verkar vara öppnat någon gång med tanke på dom fula skruvskallarna
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Slipa ner skadan med olika grova papper, börja med grovt. Sen polerar du hela skiten. Snygga dämpare det där, klassiska vasse hasse. Eller väsnas högt, som de också kallades...

Du kan ju mattborsta hela skiten, men polerat är snyggast.

Det där ser inte alls farligt ut, några timmar i garaget. Ta bara bort emblemet först, eller rättare sagt, leta upp ett par nitar som passar, ta bort emblemet och börja putsa.

EDIT: Såg just att du kanske får gänga om insatsen när du tar bort den. Det ska vara insexskruv i tumstorlek, inte sexkantsbult. Mindre problem...
 
Last edited:

Shoemaker

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2013
Ort
Borlänge
Hoj
FZR600 -93
Vända den repiga, delen inåt nedåt kanske? verkar vara öppnat någon gång med tanke på dom fula skruvskallarna

tyvärr så sitter det ett fäste på andra sidan så jag tror inte det går.

Ni som föreslår att korta ner det. Är detta ett bra alternativ eller driver ni med mig? :confused: Finns det inte innanrör och grejor i ljudämparen? eller är det bara kapa och sen popnita fast bakre delen?
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Jag hade inte kortat ner det. Det är mer jobb än att fixa det, och det kommer förmodligen att väsnas satan. En sån pipa är knappt behaglig att lyssna på ens med quietech insats, ens med ny ull.
Jag minns att sexhundror med supersport pipa skränade som fan, och lät mest illa.
 

AWALKM

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2013
Ort
Vid havet.
Hoj
Kawasaki Z1000 2009, Yamaha R6 2001, Honda MSX125 2013
Jag hade liknande repor på mitt Mivv slipen efter att ha tappat hojen. Använde autosol och dremelmulti med polerskiva och körde på högt varv. Glöm inte skyddsglasögon stänkte en del. Blev mkt fint resultat. Visst syns det men inte lika iögonfallande.
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Kapa på!! Dremel med kapskiva går bra till aluminiumen men till det perforerade innerröret går det betydligt bättre med en vinkelslip.

Jag tejpade ett varv med silvertejp runt innan för att ha något att följa. Efter operationen lät den lite mer men inte så farligt. 65mm kortning blev det. Har tyvärr ingen bild på det när det var färdigt men det blev bra.

IMG_0590.jpgMek3.jpgkortadpipa.jpg

Edit: Efter polerar du allt med autosol tills det blir blankt.
 
Last edited:
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top