Repig ram !

GeForce

Zumba
Gick med
16 Feb 2007
Ort
Åbo
Hoj
ingen...
Tjena!
Har försökt anävnda sökfunktionen men inte riktigt hitta ett bra svar.

På vilket sätt får man repor bort från ramen, tror den är av aluminium?
På vissa ställen är reporna ganska så djupa och vissa ställen småa.


Kan man själv på något sätt gnugga bort dem eller fylla dem med någo som inte innebär så mycket arbete??

Finns det någo sätt förutom att lämna in hela ramen till pulverlackering.

//Johan
 
kan ju alltid slipa ner dom med ett fint papper ...tex 2000 ..jag andvänder det när jag slipar ner skit som har kommigt i klarlacken typ damm ...
 
Du menar att man inte behöver göra någo annat efter att man slipa ner dom med t.ex 2000?
 
Eller eloxerad/anodiserad!

Då kommer du att skada det skyddande oxidskiktet om du slipar ner något!

Vad är det för hoj du har? En modern sporthoj med silvermatt ram? Då är den nästan garanterat eloxerad... Vill du inte göra ett jättejobb, så låt reporna vara...

Det fanns en tråd om att högglanspolera en alu-ram som sticky nånstans förr, men jag har inte sett den på länge... läser du början på den så får du lite fakta om hur en alu-ram är ytbehandlad!
 
Eller eloxerad/anodiserad!

Då kommer du att skada det skyddande oxidskiktet om du slipar ner något!

Vad är det för hoj du har? En modern sporthoj med silvermatt ram? Då är den nästan garanterat eloxerad... Vill du inte göra ett jättejobb, så låt reporna vara...

Det fanns en tråd om att högglanspolera en alu-ram som sticky nånstans förr, men jag har inte sett den på länge... läser du början på den så får du lite fakta om hur en alu-ram är ytbehandlad!


Sticky = längst upp i gällande forum. I det här fallet i stylingforumet. :tummenupp

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=40543
 
Det är -05ans FZ6. Ganska modern så troligen är den då eloxerad vilket betyder att det finns inget att göra åt saken förutom ett helvetes med jobb :S
Ganska dyster att försöka sälja en relativt ny hoj som har mycket med repor.

Men tack för svaren.

//Johan
 
Det är -05ans FZ6. Ganska modern så troligen är den då eloxerad vilket betyder att det finns inget att göra åt saken förutom ett helvetes med jobb :S
Ganska dyster att försöka sälja en relativt ny hoj som har mycket med repor.

Men tack för svaren.

//Johan

Så klar är marknadsvärdet ett annat jämnfört med en oskrapad, men osäljbar är den inte bara du justerar priset efter skavankerna:pannkyss
 
Är du inte hundra på om det är stål eller ALU-ram, så är en magnet ett bra verktyg:tummenupp

Tyvärr är nya hojar alldeles för klena och känsliga:mad:

När min BMW hade gått 850 mil var den inne och bytte en hög med grejer på hjulupphägningen fram för att det rostat/oxiderat igenom färgen, och bakramen av stål börjar få taskig lack med!

Farsans BMW R100RS -82 är i princip lika fin:gnissla
 
Last edited:
Om reporna sitter rätt kanske det finns kolfiberramskydd till din hoj som gör att du döljer reporna.
 
Så här ser de ut med lite kolfiber på en aprilia sxv
 

Bifogat

  • sxv vdb 13.JPG
    sxv vdb 13.JPG
    70.6 KB · Visningar: 61
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top