Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag har pluggat däck på bilar som gör 200+ km/h och det har aldrig hänt nåt.
Undviker att plugga sporthojsdäck men på en Monster/Hornet funkar det säkert.
Jag kan plugga det åt dig om du lovar att köra sakta![]()
Jag har kört med pluggade däck på Porschen som toppar närmare 300 km/h. Kört både landsväg och bana och haft både pluggade gat och r-däck. Däcken har hållit livslängden ut. Tvekar inte en sekund att plugga så länge punkteringen upptäcks i tid så att man inte skadat stommen på däcket eller att punkteringen sitter illa till. I slutändan är säkerhet A&O.
Fick min första punktering förra året på Duccen och blev rekommenderad att byta däck. Däckfirman ville inte ta några risker (läs ansvar) om något skulle hända. Jag köpte ett nytt däck, men det var ändå något jag tänkt göra. Flyttade över mitt 180/55 däck till 6 tums fälg och det kändes inte helt 100%. Tyckte hojen kändes lite tyngre jämfört med när jag hade samma däck på 5,5 tums fälg. Så jag fick en ursäkt att köpa nytt helt enkelt.
Om jag bara körde runt i lagligt tempo på landsväg hade jag nog vågat köra runt med ett lagat däck. Det är ju inte så att det bara exploderar helt plötsligt bara för att man lagat ett mindre hål på grund av ett litet spik som sedan läcker. Man märker nog i god tid att hojen blir svår att svänga med. Men jag tycker inte att det är värt att chansa med livet som insats om nu en däckfirman inte vill ta ansvar för en lagning man gör. Vore det tillräckligt säkert hade man nog gjort det utan omsvep precis som med bildäck om nu skadan inte sitter illa till.
Ni som arbetar i däckbranschen vad är skälen till att man inte vill laga mc-däck? Jag har aldrig riktigt blivit klok på det trots att jag själv läste runt på nätet när jag råkade ut för punktering och fick rådet av däckfirman att inte laga det. Sökte second opinion på nätet bland annat här och på andra ställen.
TYRE REPAIR
Some punctures in motorcycle tyres may be repaired. Dunlop recommends only permanent patch/plug repairs of small (maximum 1/4-inch diameter) tread area punctures from within the dismounted tyre by a qualified tyre repair shop or motorcycle dealer. Never perform an exterior repair and never use an inner tube as a substitute for a proper repair.
Speed should not exceed 80kph (50mph) for the first 24 hours after repair, and the repaired tyre should never be used at speeds higher than 120kph (75mph). Check inflation pressure after tyre
cools for at least three hours following run-in, or sooner if air loss is suspected.
No form of temporary repair should be attempted because secondary damage caused by a penetrating object may not be detected and tyre or tube deflation may occur at a later date.
Dunlop does not recommend the use of liquid sealants. These are a form of temporary repair, and may adversely affect ply material and mask secondary damage caused by a penetrating object.
Reliance upon sealants can result in sudden tyre failure and accident.
DUNLOP MOTORCYCLE TUBELESS TYRE REPAIR INFORMATION
Dunlop recommends only permanent repairs performed from the inside of the tyre, using a combination patch/plug method. Never attempt a repair from the outside, or inject a sealant, or simply use an inner tube, patch or plug as a substitute for a proper repair.
Only a qualified tyre repair shop or motorcycle tyre dealer should perform repairs. Inspection of the tyre and adequacy of repair becomes the responsibility of the person actually performing the repair and Dunlop does not warrant the results of a repair in any way.
Before any repair is attempted, a tyre must be removed from the wheel and thoroughly inspected. The following are minimum guidelines for the repairer. Tyres should not be repaired if any of the following conditions exist:
- a tyre has been previously injected with a sealant/balancer
- the puncture is larger than 6mm (1/4-inch) in diameter
- the puncture is not perpendicular to the carcass
- the puncture is in the tyre sidewall
- separation of plies, tread separation, separation of any other components
- cut or broken ply cords
- broken or damaged bead wires
- cut or damaged chafers (bead area)
- deterioration of the carcass inside the tyre due to “run flat” or under-inflation
- cracks or other damage to the integrity of the inner liner
- excessive wear – tyre should have at least 1/32 of an inch of tread depth, excluding tread wear indicators
- cracks in sidewall or tread
- impact breaks, cuts, snags or gouges that penetrate the surface.
Please note:
Be sure to consult our Motorcycle Tyre Limited Warranty, Care and Maintenance brochure for additional information regarding the use of Dunlop tyres. Seek a qualified motorcycle tyre repair centre for more details. Never attempt to repair a damaged tyre without the assistance of an experienced tyre mechanic.
- There should be no more than one repair per tyre
- The wheel itself must be in good condition. A cracked or bent wheel may lead to loss of air and cause subsequent deflation of the tyre
- Following repair, the valve assembly should be replaced and the tyre/wheel rebalanced
- Speed should not exceed 80kph (50mph) for the first 24 hours after tyre repair and the repaired tyre should never be used at speeds higher than 120kph (75mph)
- The repairer is solely responsible for instructing the motorcyclist as to the restrictions to be placed on tyre use following repair. In summary, no form of temporary repair should be attempted. Motorcycle tyre repairs leave no room for error and any doubt as to inspection or adequacy of repair should be resolved by discarding the tyre
DYNAMOMETER TESTING
Never put a tyre in use that has been subjected to on-the-motorcycle dynamometer engine testing. This severe use of the tyre may result in tread compound degradation and subsequent failure.
det är stor skillnad på bil däck,lastbil eller traktor! Stommen är så mycket tjockare på ett sådant däck. Att plugga ett bil däck är så mycket säkrare än att plugga ett mc däck där stommen bara e ett par mm tjockt och pluggen har inte så mycket att sitta i.... Vad som är dumsnålt är att plugga
pluggade däck när jag jobbade på statoil i norge. vet att dom gjorde ganks amånga per år åtminstone 50/100 per år kanske mer"vill ligga i underkant". dom hade iallafall aldrig haft någon som tillbaks där pluggen släppt. då var det både fiber sträng och sån där plug från insidan. och det var bildäck då. finns väl inga hundra procentiga garantier. vet inte hur det är på bana och så när man hettar upp däcket mer än vanlig gatkörning. men gata är nog coolt
Jag har ringt till fyra olika däck firmor som reparerar däck, men ingen av dom ville reparera ett mc däck...
Fürsten i Haninge pluggar däcket åt dig så länge du inte använt punkaspray..då vägrar han. Det blir skitbra!
http://www.swt-racing.com/
Företaget finns kvar.
Kan nå'n berätta vilken risken egentligen är med en plugg? Att det blir pyspunka? Att pluggen "skjuts ut"=plötlsigt tomt? Att corden repas upp? Någon som haft en olycka pga ett lagat däck?
Kör iofs bara gata, inte ssk fort, men känner mig inte direkt dumsnål efter att ha lagat m Biltemaplugg då mitt splitt nya däck hade en skruv i sig på premiärturen... Det gamla (kasserades) hade en spik som gick så djupt att den repade corden på sidan inuti och det är ju kanske en annan sak..?
Den mest överhängande risken är väl att folk inte köper ett nytt däck istället.
Med pluggning får däckfirman leverera en arbetsintensiv tjänst med liten marginal (jag betalade en femhundring för en timmes arbete+mtrl senast) istället för att kränga på tjugotumssulor på SUVar för 8k per bil.
Är det högsäsong för däcksfirman lär det inte gå att få tid för pluggning, men har dom inget att göra är fem hundra för en timmes jobb bättre än ingenting.
You do the math.![]()
Den mest överhängande risken är väl att folk inte köper ett nytt däck istället.
Med pluggning får däckfirman leverera en arbetsintensiv tjänst med liten marginal (jag betalade en femhundring för en timmes arbete+mtrl senast) istället för att kränga på tjugotumssulor på SUVar för 8k per bil.
Är det högsäsong för däcksfirman lär det inte gå att få tid för pluggning, men har dom inget att göra är fem hundra för en timmes jobb bättre än ingenting.
You do the math.![]()
Det är lite så det känns... Det blir många "jag skulle inte våga köra...", "det håller inte...", "jobbar på däckfirma..." men var är "the hard facts"? Tester?
Fortfarande ingen med en lagning som pajat?
Jag jobbar på däckverkstad, jag har pluggat mitt däck utifrån en gång och sköt ut pluggen i lagom hastighet och fick köra på det tomt hem så jag kunde inte slänga i en "riktig" lagning innefrån med "gummisvamp" och testa det men det känns bra mycket säkrare att göra en innefrån än utifrån iaf. Även om jag skulle bytt även om det var helt nytt!
Sen den största anledningen till att man inte lagar MC däck är för att man inte vill och det är upp till en själv som däckspecialist att avgöra det oavsett vad kunden tycker. Det är OM någonting skulle hända så vill jag inte ha det på mitt samvete, det är lite som att plocka ur kulorna ur en pistol och knäppa av den mot ditt huvud, du vet att det kommer gå bra men du vill inte göra det.
Risken att en sådan lagning skulle paja/läcka mm är runt 1 på 100000 är en annan femma.
Sen finns det dom som inte har en aning om hur man lagar ett mc däck även med gummiplugg från insidan som tex, slipning, borrning, hänsyn till cord, samt reparera det gastäta skiktet i däcket. Så bara för att någon kan betyder det inte han kan göra det rätt heller!
NEJ jag lagar inte MC däck men är snart lite sugen på att sätta en skruv i mitt däck och prova plugga det.
Det är lite så det känns... Det blir många "jag skulle inte våga köra...", "det håller inte...", "jobbar på däckfirma..." men var är "the hard facts"? Tester?
Fortfarande ingen med en lagning som pajat?
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |