Reparera denna kylare?

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Fick idag ett ordentligt stenskott på kylaren till min cbr 600 fs. Vilket resulterade i ett ordentligt läckage... Går det att löda eller svetsa i denna? Finns det någon i norra Stockholm som kan tänkas fixa detta?
 

Bifogat

  • IMAG0349.jpg
    IMAG0349.jpg
    280.8 KB · Visningar: 260
Prata med adamsky i Karlskoga, jag har skickat dit mina kylare som har sett bra mycket sämre ut än dina.
Bra pris & snabb service:tummenupp
 
IMAG0356.jpg


Jag anlitade Aero svets i vinsta att löda kylaren. Han blev tvungen att stänga tre celler, inte snyggt men det ska tydligen vara tätt.... Ska montera den i kväll och se.
 
Vet inte vad detta kan landa på, men många ggr slutar det billigare att köpa en annan kylare på ebay!
 
Testa att klämma ihop den läckande cellen med polygrip. Det funkar ofta.
 
Ett fint fulknep är att rensa ur fenorna mellan cellerna, klippa cellerna och rulla ändarna som en kaviartub. Sen geggar du in de rullade ändarna med kemisk metall. Det funkar tills du hittar en annan, mera hel kylare.
 
Finns en i Götet som heter kylexperten eller något liknande. Dom lödde cellerna på mitt gammla kyl som var trasigt på 3 ställen utan att kapa något. 500 kr.
 
Vacker lagning kan man inte säga att det är iaf. Men jag monterade dit kylaren nu i kväll och tog en tur och den både höll tätt och tempen låg på normal nivå under färd och sjönk när fläkten väl gick igång på tomgång.

Kollade givetvis ebay och hittade en del billiga kylare, någon som vet hur de kinesiska är i kvalitet?

Främsta orsaken till att jag lät laga den är att man vill ju köra nu! och hela helgen:) tids nog blir det väl ett byte.

kanske någon som vet av en kylare till en cbr 600?
 
Jaha, nu är det dags för mig att läsa på om kylarlagning/utbyte på min CBF600 2004. Den har fått en törn på hö sida längst ned på kylaren, man ser en mindre intryckning. Hålet är mycket litet, det märks först när den kommit upp i temp och det plötsligt bolmar ut ett moln av kylarvätskan.
Funderar på att pröva att hårdlöda, när jag väl monterat av den. Dvs om det är mässing??

Typiskt nog så gick jag i år över från helförsäkring till halv, men gjort är gjort. Skulle lasta av den från en paketbil med z-lyft, och när lyften sänktes så vinklade den ned 20 grader vilket gjorde att hojen föll omkull... Tur att man har en hoj till.
 
Svarar mig själv: Ser ut som aluminium och inte mässing. När jag letade blad olika lod så såg jag att det fanns sådana som var till för att löda aluminium med gasolbrännare. Då måste förstås kylaren bort först, så jag provar med JB Weld som tydligen flera i olika trådar använt med gott resultat och kan användas utan demontering. Funkar inte det så får det blir en ny kylare från Ebay

Ev goda råd ang tankegången ovan??
 
" någon som vet hur de kinesiska är i kvalitet? "

Köpte en ny kylare till min Bandit 1200 på Ebay. Troligen Kinatillverkad.

Hade fler kylkanaler än orginal, det var ju bra. Däremot var ursparingarna i flänsarna för o-ringarna för djupa, så med orginal ringar läckte det olja. Fick tag på grövre o-ringar hos Momentum, och kunde få det tätt.

När man köper Kinatillverkat kan man räkna med att toleranserna inte är dom bästa. Köpte t ex nya glidbussningar till gaffelbenen, som visade sig vara för breda. Aktar mig numer för Kinatillverkat, men i fråga om kylaren gick det till sist bra.
 
Back
Top