Repade jä*la gaffelben

Nagellack? Epoxi? Båda har jag hört framgångssagor om.

Bevaka ebay, inte ovanligt med enstaka ben.
Lite osäker, men kolla ifall blackbirden och VFRnågonting kan ha samma ben.

Blackbirdens innerben är 30mm längre, då får man köpa 2st och byta fjädrar också.:gnissla
Vfren har inte samma gafflar alls:brinnerup

Själv hade jag ett par gaffelben där tidigare ägare slagit med hammre på, jag körde ruskigt fin smärgelduk och slipa ner alla kanter. Hade gropar kvar men det tätade packboxen.
Körde inge svarv eller något för att behålla diametern på röret. Fint manuellt arbete med tre försök. Slipade minimalt och chansa men det tog tre försök innan det blev bra och tätt.

Du gubben om det tröstar så dog mitt högra ben på Knutstorp i fre :(

Jag tänker ta det säkra före det osäkra och köpa nytt på Ebay.
Då vet man att det håller tills oturen är framme igen.

Kämpa på:tummenupp

Hmmm, tror du inte metallen bågnar då?:brinnerup
Ska jag vara helt ärlig har jag ingen aning om vad för legering innerbenen är i..:va

Du lägger en loppa i skadan sen är det bara att gå på med fil tills du möter benet och sen polerar med finare och finare material. Knappt att kolven blir ljummen.

Finns speciella elektroder för ändamålet då ytan i regel är hårdkromad.

Finns ett företag i Lomma som sysslar med hårdkromering och reparation av hydraulkolvar (vilket ett gaffelben egentligen är). Ring dem och fråga vad de tar för att fixa det om du kommer in med ett tomt ben.

Du gubben om det tröstar så dog mitt högra ben på Knutstorp i fre :(

Jag tänker ta det säkra före det osäkra och köpa nytt på Ebay.
Då vet man att det håller tills oturen är framme igen.

Kämpa på:tummenupp

Hade det varit 1som läcker hade jag köpt på ebay. Nu är det båda som är kass. Pga en viss PIFFES jävla klanteri ju...
2600: har jag inte råd att punga upp med just nu.
Ska se om ja kan lyckas med en sista hemma rep.
Annars säljer jag mig själv så jag kan köpa nya på ebay.

Så kommer det en tråd där mitt rövhål är till salu vet ni hur det gick:huvet

Finns ett företag i Lomma som sysslar med hårdkromering och reparation av hydraulkolvar (vilket ett gaffelben egentligen är). Ring dem och fråga vad de tar för att fixa det om du kommer in med ett tomt ben.

Ska kolla om jag hittar företaget o se vad dom tar.
Då det är industrirep så lär det inte vara billigt, såvidare dom inte kan göra det lite husch husch:D

Last edited:
Har samma problem med min enduro, ett stort jack i ena gaffelbenet, antagligen efter att jag slagit i en sten vid någon marksyning.

Hade biltemas flytande kemiska metall hemma så jag gjorde ett försök men efter 2 timmar i skogen så har mycket av metallen skafts bort. Så nu är det dags att testa annat...

Jag har någon tvåkomponents epoxylim hemma av mera känt märke. Är det värt ett försök? Eller ska man åka till macken och köpa något flytande metall av bättre märke kanske?

Annars får jag göra som trådskapparen och köpa de där loctiten som allshel säljer, men då måste jag göra det genom jobbet och de blir lite krångligare så de vill jag helst undvika.

Har samma problem med min enduro, ett stort jack i ena gaffelbenet, antagligen efter att jag slagit i en sten vid någon marksyning.

Hade biltemas flytande kemiska metall hemma så jag gjorde ett försök men efter 2 timmar i skogen så har mycket av metallen skafts bort. Så nu är det dags att testa annat...

Jag har någon tvåkomponents epoxylim hemma av mera känt märke. Är det värt ett försök? Eller ska man åka till macken och köpa något flytande metall av bättre märke kanske?

Annars får jag göra som trådskapparen och köpa de där loctiten som allshel säljer, men då måste jag göra det genom jobbet och de blir lite krångligare så de vill jag helst undvika.

Alla som säljer loctite kan beställa hem den till dig.:tummenupp
Men vi vet imorgon om den kommer fungera. ska ut och prova den nu under kvällen.
fick leta som fan för att få tag på 2500papper...:gnissla

Orginal packboxar kan vara hjälp på traven mot en problemlösning.
Jag använde pirat på en hoj som sköt sönder dom hela tiden (bakhjulsåkning som var största boven iofs). Efter byte till orginal slutade dom med det.

Okej men om jag först vill pröva nå annat än loctite. Vad är att rekommendera för kemiskmetall, 2 komponents lim har jag uteslutit, verkar inte funkat för någon. Ska försöka hinna mecka i helgen och ingen hinner få tag på just den där loctite tills dess.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back