Repade jä*la gaffelben

Stone Cold

Been there destroyed that
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
Honda X11 Screaming Death edition Kawasaki GPZ-900 -86, Suzuki SV650 -01 Honda CBR1000RR -04 Repsol Dark Edition
Finns det verkligen ingen som kan fixa/laga repade gaffelben??
3500:/styck nya i affär i sverige.:död
3500:- för komplett framgaffel begagnad:huvet
1400:-/styck nya på Ebay.:brinnerup

Har nu lagt tillräckligt på att bygga om X11:an och trodde att mitt hemmafix med speciallim och 800papper skulle bli bra, men icke....:mad:

E det verkligen bara att bita i det sura j***la äpplet och köpa nya?

Eller finns det någon superduper snäll stjäl där ute som fixar sånt här?

vet inte hur grova repor du har men mina fixades med smärgelduk ( stavning ? ) i olika grovlekar.

Blev finfint :tummenupp

hur djupa e dom ?

troligtvis e det nog så att det bli billigare att köpa en beg gafel än att få de gamla renoverade .. sen vad gällande "fulmek" känner jag inte till några permanenta lösningar

men som sagt hur djupa e dem ? jag har en 4k slippuck som jag vet funkar ( egen erfarenhet) men då hade jag bara ett minimalistiskt litet stenskott.

vet inte hur grova repor du har men mina fixades med smärgelduk ( stavning ? ) i olika grovlekar.

Blev finfint :tummenupp

Ja har ju fått tipset här inna att Sandpapper från 400-1000 och en jävla massa tålamod skulle bli finfint.
Men tydligen icke på min....:brinnerup
Får väl helt enkelt köpa nya ringar på ebay och ge det ett försök till...

Skulle visserligen kunna köpa 50 ringar för att ens komma upp i priset av 2gaffelben.
Byta varannan vecka eller något:huvet

hur djupa e dom ?

troligtvis e det nog så att det bli billigare att köpa en beg gafel än att få de gamla renoverade .. sen vad gällande "fulmek" känner jag inte till några permanenta lösningar

men som sagt hur djupa e dem ? jag har en 4k slippuck som jag vet funkar ( egen erfarenhet) men då hade jag bara ett minimalistiskt litet stenskott.

Repan eller jacket är rätt djupt, ser det "gula" bakom det blanka.
Ca 1.5mm diameter. Fick tips att fylla i det med accelerator lim och sen slipa utav helvete... fungera inte...

Repan eller jacket är rätt djupt, ser det "gula" bakom det blanka.
Ca 1.5mm diameter. Fick tips att fylla i det med accelerator lim och sen slipa utav helvete... fungera inte...

jag testade och gjorde detta på endurohojen jag hade för ngr år sen.

Flytande kemisk metall och ruggade upp ytan och smetade på och lät härda.

sen slipa med mycket finkornings blött slippapper.

det håller än idag :tummenupp

jag testade och gjorde detta på endurohojen jag hade för ngr år sen.

Flytande kemisk metall och ruggade upp ytan och smetade på och lät härda.

sen slipa med mycket finkornings blött slippapper.

det håller än idag :tummenupp

Hmmm flytande kemiskt metall lät intressant... var finnes detta?:banana
Würth butikerna?

Att slipa manuellt är dödsdömt. Montera upp benet i svarven och slipa där så har du en chans att fixa det. 600-2000 i grovlek med flera mellansteg är melodin.....

Att slipa manuellt är dödsdömt. Montera upp benet i svarven och slipa där så har du en chans att fixa det. 600-2000 i grovlek med flera mellansteg är melodin.....

Ja det håller jag med om. Men känns som jag måste ha något att lägga i repan.

JB weld eller liknande 2k metall duger utmärkt men viktigast är att få ner kanterna som repar hål i pboxen...

Kanterna hade jag faktiskt fått bort helt, det är snarare en liten grop eller hur man ska säga som naturligtvis passerar packboxen hela tiden vid aktiv körning. Kan jag bara fylla igen det med något so håller så blir det kanon. Vanlig kemisk metall fungerade ej, 2k lim fungerade ej.

Får ge era medel en chans. Känns billigare.

Jag tycker inte svarven är bra till att polera bort repor från gaffelbenen eftersom man då polerar runt hela diametern. Det leder till att man kan tvingas polera ner diametern ganska rejält för att få bort en liten repa. Det är inte bra vare sig för tätningen eller för styrningarna.

Jag föredrar att bara polera just precis kring där repan är.

Man kan gärna börja med en brynsten om man har en sådan med lite radie.

På "mitt sätt" får man alltså en liten försänkning där repan funnits men packboxen kommer ändå följa längs ytan och täta. Det ska heller inte finnas repor kvar som kan påskynda nötningen av packboxen.

Jag tycker inte svarven är bra till att polera bort repor från gaffelbenen eftersom man då polerar runt hela diametern. Det leder till att man kan tvingas polera ner diametern ganska rejält för att få bort en liten repa. Det är inte bra vare sig för tätningen eller för styrningarna.

Jag föredrar att bara polera just precis kring där repan är.

Man kan gärna börja med en brynsten om man har en sådan med lite radie.

På "mitt sätt" får man alltså en liten försänkning där repan funnits men packboxen kommer ändå följa längs ytan och täta. Det ska heller inte finnas repor kvar som kan påskynda nötningen av packboxen.

Om man har lite tid över så är nog det bästa att bygga ett verktyg som spänner fast smärgelduken och som går att sätta fast i verktygshållaren på sliden. Fördelen med det är att man kan använda skalan på svarven till att bestämma hur mycket man avverkar. Det kräver dock lite mer arbete med att klocka in benet vid uppspänningen så att det inte slår. Men bra blir det :tummenupp

här :)

http://www.wurth.se/kunder/wurth/WurthProdKat.nsf/p/04301100-1.pdf/$file/04301100-1.pdf

Börjar med att skriva att det blev inte detta, hade lika bra kunnat köpa ett nytt innerben. 855:- på Würth:huvet

Kommer fylla i det med Loctite 3540 tror jag det hette. Till bla för att reparera jack i Hydraulkolvar. Får det imorgon. Med personalrabbat på ahlsell 45:-:banana

Last edited:
är dom väldigt djupa så lägg i svets och slipa av sedan.
Det är så vi lagar våra stora hydralkolvar på våra Pulvriserare på jobbet. Och armerings järnen är rätt stygga mot dom kolvarna:P

är dom väldigt djupa så lägg i svets och slipa av sedan.
Det är så vi lagar våra stora hydralkolvar på våra Pulvriserare på jobbet. Och armerings järnen är rätt stygga mot dom kolvarna:P

Hmmm, tror du inte metallen bågnar då?:brinnerup
Ska jag vara helt ärlig har jag ingen aning om vad för legering innerbenen är i..:va

Nagellack? Epoxi? Båda har jag hört framgångssagor om.

Bevaka ebay, inte ovanligt med enstaka ben.
Lite osäker, men kolla ifall blackbirden och VFRnågonting kan ha samma ben.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back