Repad utrustning.

Melvin

Bulldozer
Gick med
23 Mar 2004
Hoj
Honda CBR 1000 RR
Lyckades skrapa lite mer än knäpuckarna för nån vecka sen.
Hål i handske o skinnställ. Funkar det att lappa på en ny skinnbit? Och är det godkänt att tävla med?
Hjälmen blev repig, är den helt körd då? Hört att det kan bli inre skador, men kan man kontrollera det på något sätt. Surt att lägga den på hyllan.

Handskar och skinnställ lämnar du till Tonyz PR Look i just Falkenberg. Han lagar skinnstället och går det inte att laga handskarna får du köpa nya... Hjälmen ska du inte använda om du slagit huvudet i marken, har den däremot skrapats mot marken är det ingen fara sålänge det bara är färgen som tagit skada. Är du osäker föreslår jag att du köper en ny.

/Joakim

Smårepor i hjälmen går nog igenom (jag har det iaf) men för sin egen säkerhet bör man nog byta.

Pålle skrev:
Handskar och skinnställ lämnar du till Tonyz PR Look i just Falkenberg. Han lagar skinnstället och går det inte att laga handskarna får du köpa nya... Hjälmen ska du inte använda om du slagit huvudet i marken, har den däremot skrapats mot marken är det ingen fara sålänge det bara är färgen som tagit skada. Är du osäker föreslår jag att du köper en ny.

/Joakim

Har du hemsida el. tel.nr. till Tonyz? Har inte sett detta ställe men är förmodligen helrätt för mina ändamål.
Minns inte exakt, men har för mig att jag nickade curbsen.
Får väl därmed köpa ny kruka, tyvärr är det ju inte en helt obetydande utgift.

Mindre repor skall ej vara ett problem men bara det faktum att du hasat skallen i marken gör att du bör byta hjälmen. För att kolla om fiberstrukturen är hel kan man i de flesta fall ta skaftet på en skruvmejsel och försiktigt knacka. Om fiberna har tagit en smäll får man ett dött ljud över skadestället. Då skall hjälmen definitivt kasseras.
Denna metod är dock inte helt säker så därför rekomenderas oftast att alltid byta hjälmen.

När mina hjälmar varit i backen får jag de röntkade för att kolla strukturen. Denna utrustning brukar finnas på bla flygverkstäder du kanske har en poolare som jobbar på dylig inrättning :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back