Repad Hjälm, skrota eller behålla?

Annars är ett gammalt beprövat raceingknep att ta handtaget på en skruvmejsel och banka lite försiktigt på hjälmskalet och sen hör man på klangen om fiberna i hjälmen har deformerats.

Om man sen e snål så kan man alltid snika in sig hos en flygverkstad och be dem röntka hjälmen på jakt efter skador :tummenupp

Tokig skrev:
Byter du hjälm för att du tappat den rakt ner i backen? Isåfall skulle jag byta hjälm tre ggr i veckan så klumpig som jag är.
Herregud!!
Men det låter ju som ett generöst försäkringsbolag. Undrar varför vi har så höga premier...

Det är ju upp till var & en om man vill vara på den säkra sidan om man skulle gå om kull med MC, men som det låter på du så skulle nog jag ta & skaffa en ny hjälm & försöka vara lite rädd om den & inte tappa ner den. Jag har en självrisk på 600:- på hemförsäkringen

R1 Uffe skrev:
Det är ju upp till var & en om man vill vara på den säkra sidan om man skulle gå om kull med MC, men som det låter på du så skulle nog jag ta & skaffa en ny hjälm & försöka vara lite rädd om den & inte tappa ner den. Jag har en självrisk på 600:- på hemförsäkringen

Kan inte du skicka alla hjälmar du tappar till mig sen då.
Om den ändå ska slängas. Jag vill gärna ha en gratis hjälm som det inte finns några fel alls på förutom ett litet märke.

Kan skicka dig adressen sen. Jag kan tillomed bjuda på frakten... O ge dig en 100 för besväret...

Tokig skrev:
Kan inte du skicka alla hjälmar du tappar till mig sen då.
Om den ändå ska slängas. Jag vill gärna ha en gratis hjälm som det inte finns några fel alls på förutom ett litet märke.

Kan skicka dig adressen sen. Jag kan tillomed bjuda på frakten... O ge dig en 100 för besväret...

Tyvärr så måsta försäkringsbolaget ha hjälmen, så dom kan skrota den. Annars skulle nog många plocka ut en "XTRA" hjälm till sig själv eller till nån annan

Men ring till trygghansa & hör om dom har nån du kan får eller köpa.

BYT BYT BYT utan att passera gå :fakta

Ditt huvud är värt mer än papperslapparna i pluskan.

En hjälm som fått en smäll är inte längre lika "stryktålig".

Trist JA, värt det JA...

Fan det låter ju som man måste byta hjälm varje gång
man varit ute och åkt.
Det händer ju att man får en och annan insekt på
hjämen i 200kmh. Håller den för det :confused:
eller ett och annat stenskott av polaren framför. :confused:

Nej men allvarligt så skulle jag självklart bytt ut
hjälmen om jag vurpat med den och slagit
skallen i backen, om inte annat så för en vurpad
hjälm betyder otur så de så.

Så jag röstar på att du lägger den hjälmen på hyllan :hej

Klar du ska byta den, om du får en skallskada kan dom neka dig ersättning om du kört men den skadad hjälm. Errrh jag ska väl inte gnälla som åker runt med en fetskrapad kruka (har en oskadad Nolan också, men när man kört med Agvn så är det som att sticka huvudet en en potta!). :crash

Bifogat

• kruka.jpg
    kruka.jpg
    129 KB · Visningar: 141
Att byta ut hjälmen bara för att man tappar det i backen.....
Hör ni inte hur löjligt det låter??!, tror ni inte en hjälm tål det så tycker jag ni ska köra UTAN!!!!

Men när det blir riktiga märken skall den absolut bytas!

Ha det gött

En glasfiber hjälm ska hålla i alla 8 år och klara deffinitivt en lättare tappning i backen, (ingen jättesmäll alltså). Det är värre om du har en plast hjälm typ nilan eller nå´t.
Sen ska man försöka att inte lägga hjälmen hela dagarna i solen då det käckar plast.!

Teo skrev:
En glasfiber hjälm ska hålla i alla 8 år och klara deffinitivt en lättare tappning i backen, (ingen jättesmäll alltså). Det är värre om du har en plast hjälm typ nilan eller nå´t.
Sen ska man försöka att inte lägga hjälmen hela dagarna i solen då det käckar plast.!

Ja, min Nolan suger... :crash

Men den stoppar iallafall flugorna... :1pajas

Ska faktiskt köpa en "riktig" hjälm nästa månad. Bruden stack med medföljande komplikationer :finger , noll stålar på ett tag nu... hehe, därför det blev billigt.

Nåra tips? Tänkte att det blir en Shoei eller Arai, gamla säkra märken ju.

Ok, nästa ämne: Skinnstället.
Är det lugnt att behålla ett skinnställ med lite smårepor i eller? Det är bara den blanka ytan som är lite repad på några ställen, vad tror ni om det?

//Anders.

UnderDOG skrev:
Ok, nästa ämne: Skinnstället.
Är det lugnt att behålla ett skinnställ med lite smårepor i eller? Det är bara den blanka ytan som är lite repad på några ställen, vad tror ni om det?

//Anders.

Hahahaha!!! :D :D "Jag har krockat med flera stora flugor, dan efter låg stället hos försäkringsbolaget, jag tar inga risker"

:D :D :notme

Jo, det var kul, men jag menar allvar.. Har inte råd att köpa nytt skinnställ.
Jag får förmodligen inte ut så mycket för det då det är 3-4 år gammalt.

Hjälmen kanske jag inte heller får så mycket för då den är köpt i Tyskland.

//Anders.

UnderDOG skrev:

//Anders.

Skinnställ ska väl tåla lite stryk. Det är väl sömmarna som är viktigast att de är hela. Eller? Allvädersställ, som jag har, är ju kaputt efter en marksyning.
Du får väl fråga försäkringsbolaget hur läget är? Skadar ju inte att fråga.

UnderDOG skrev:

//Anders.

Jag hade ett gamalt -93 Lawson ställ när jag klotade -99, och det klippte dom söder på akuten. Jar ringde sedan försäkringsbolaget (skadia) som sa att jag antingen kunde skicka in stället och få det värderat om jag ville ha pengar för det, eller köpa ett likvärdigt och skicka in kvittot. Till saken hör att stället vär gammalt och jag hade köpt det beggat för 2500:- med jag fick ut ett motsvarande (Dainese scratch) för 9500:- så det hela visade sig vara en bra affär!. :tummenupp

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti