Rensad bakdel och beskitningsmännens åsikter

Rullen

Hä ä bar å åk
Gick med
26 Apr 2012
Hoj
Ingen alls =(
Har äntligen kommit mig för att rensa bakdelen på hojen och skruvat på miniblinkers både bak och fram. Jag har dock några frågor kring vad gubbarna på bilprovningen säger om min modifikation. Har ej hunnit fixa regbelysning, men funderar på att fixa en billig lampa/led och fästa ovan regplåten.

Vad säger reglementet egentligen. Dom blinkers jag har nu är av LED-typ med vitt glas (blinkar orange). Pga slöhet har jag inga motstånd vilket gör att dom blinkar en aning snabbt. Jag har fäst ett reflex på själva regplåten (rött) där skattemärket har suttit. Avståndet mellan blinkersen bak är inget problem då det går att justera, just nu sitter dom tight men när jag ska besiktiga så drar jag isär dom max vilket gör att avståndet mellan blir som det var original.

Det är inga problem att se plåten rakt bakifrån.

Utifrån ovanstående, kommer hojen att gå igenom? :confused:

Du måste fixa ett motstånd till blinkersen. Det kommer klaga på hastigheten. Reflexet måste sitta vinkelrätt mot bakomvarande trafik, . skylten får ej luta mot himlen. Reflex på skylten kan de vara griniga på oxå.

Besiktning är inte så ofta så ...så ..så ser t ex min SF ut för besiktning och för körning...

Duc _Bak.jpg

Inför besiktning skruvar man dit lite speglar, nån blinker och det man behöver för att klara sig. Tar inte lång tid.

Nyligen klarade jag mig utan reflex alls. De skrev att den var trasig på min 1098a för att jag skulle slippa åka tbx. Needles to say ålkte hela klumpen av direkt när jag kom hem. Det är bara 2 skurvar ju. En extra skylt sitter på avgaset hela tiden så man bara skruvar på klumpen med den gamla skylten och blinkersen och kopplar in sladdar. Så gör iaf jag.

Last edited:
Jag kör med Biltema-reflex där skattemärket satt, gick igenom besiktningen. Om polisen stoppar en har de dock synpunkter på det...
Vad gäller blinkers har jag för mig att det räcker att de sitter på minst 20 cm avstånd. Mina sitter fästa i en plåt som sitter i kant med nummerplåten, och då sticker de ut c:a 5cm på sidan. Aldrig fått några kommentarer på det.

Så här har jag, ebay skylthållare med tre ledlampor som lyser upp skylten ca 300:- , biltemareflex några kronor.
RR.jpg

Tror inte det ska vara några problem hos varken besiktning eller flygande kontroll, är dock 3 år till första besiktning. Ska man ha skylten undangömd kan man lika gärna köra utan tycker jag, snyggare så.

Edit, att ha reflexen på regplåten ser också lite halvhjärtat ut. Rensa så det ser cleant ut är min favorit.

Last edited:
har också en en skylthållare från ebay.. i min sitter mini led-blinkers monterade i ytterkant.. Har klarglas bak med röda led lampor, men saknar helt skyltbelysning.. Röd reflextejp vart skattemärket har suttit..

gick igenom besiktningen utan problem..

Jo, ibland men inte för skylten...grejen är att har man skylten där kan man argumentera. Har man ingen alls är det inget snack...man kan dessutom vinkla den lite. Jag har hittills inte fått böter någon gång på någon av hojarna pga skyltplacering.

skylt belysning måste finnas
när det gäller avståndet på bakre blinkers så är orginal regskylt ett bra mått
och det får blinka som fortast 35 blink på 15 sek
angående reflex den ska va röd riktad bakåt och inte trekantig

och ja polisen har andra regler

OK, tack för alla svar. Lägger upp en bild för att förtydliga hur min lösning ser ut. Finns det några krav på hur regbelysningen ska se ut/fungera eller räcker det att på enklaste sätt montera en vit lampa som lyser rakt ner mot plåten?

bild.JPG

All belysning måste vara e-märkt samt regskylt måste sitta bakom bakre hjulaxel.

vid vanlig bes så kollar man ingen e-märke och belysningen på skylten får inte lysa bakåt utan vara avskärmad på något sätt

vid vanlig bes så kollar man ingen e-märke och belysningen på skylten får inte lysa bakåt utan vara avskärmad på något sätt

Misstänkte det, men det är ju lätt som en plätt att skärma av belysningen med hjälp av en bockat plåtbit alternativt ett vinkeljärn. Blir helgens projekt.

Enligt lag ska de göra det, men ofta ser de mellan fingrarna bara det lyser som det ska.

Enligt lag får man inte ändra något på nya hojar iom att de är heltypsgodkända.

Angående röd reflex klistrad på reg-plåt. Besiktningen skiter i det, polisen ger dig böter.

Angående röd reflex klistrad på reg-plåt. Besiktningen skiter i det, polisen ger dig böter.

Snutarna är alltsom oftast rimliga. Jag blev stannad utan reflex på Lelleträffen förra året. Blev tillsagd att åka å köpa en reflex på Jula eller var det var, klistra på skylten, så slapp jag böter. SÅ det gjorde jag.. blev stannad här hemma med en högst olaglig moppelampa på fightern, snuten suckade å sa "jaja, du syns ju iaf", sen fick jag åka.

Men visst, det finns ju nitiska människor i alla fack.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti