Rensa fälgar före lackering?

nää, du skall inte behöva blästra, min lackare kassta in dom i ugnen först för att bränna bort skit från fälgen, sen drog han på nytt pulver, som sagt kolla runt lite

Risken är stor att den gamla färgen börjar koka under den nya. Därför blästrar man alltid. Om inte det är helt ny pulverlack som ligger under.

Har jobbat med detta så trust me! :tummenupp

Risken är stor att den gamla färgen börjar koka under den nya. Därför blästrar man alltid. Om inte det är helt ny pulverlack som ligger under.

Har jobbat med detta så trust me! :tummenupp

då var det de han gjorde när han kassta dom i ugnen först då, för att kolla att den inte koka, å det gjorde den uppenbarligen inte så då var det väl bara att köra, borde ju gälla mickes fälgar oxå eftersom dom är helt nya, lr? kokar inte lacken måste det ju va ogjort arbeta att blästra?

då var det de han gjorde när han kassta dom i ugnen först då, för att kolla att den inte koka, å det gjorde den uppenbarligen inte så då var det väl bara att köra, borde ju gälla mickes fälgar oxå eftersom dom är helt nya, lr? kokar inte lacken måste det ju va ogjort arbeta att blästra?

Jo kokar den inte går det hur fint som helst!

Alltså detta med pulverlack. Jag har kört alla mina fälgar med vanlig billack och det har funkat bra. Slår man hål i lacken släpper väl pulver lika bra som något annat?

shit.. lät avancerat.

Nån som vet nån pulverlackare i sthlm som sköter hela biten(var iaf jävligt billigt jag skulle få lackat om jag plockade ut själv osv. 1100:- )... så jag själv slipper mecka?

Det var ju också ett rövarpris:skrämd Standardpris brukar vara 250-275:-/fälg inklusive blästring.

Alltså detta med pulverlack. Jag har kört alla mina fälgar med vanlig billack och det har funkat bra. Slår man hål i lacken släpper väl pulver lika bra som något annat?
Pulver är hårdare, mycket hårdare än vanlig lack.
Hårdare än billack men mjukare än emalj, dvs nåt mittemellan.

http://www.skelack.se/system/visa.asp?HID=152&FID=219&HSID=1451&ActMenu=1481

Ang pengar så betalade jag nyligen 500 för blästring och 500 för pulverlack av en mc-ram.
(Fälgarna är kromade så där blir det ingen lack.)

Det var ju också ett rövarpris:skrämd Standardpris brukar vara 250-275:-/fälg inklusive blästring.

Standardpris?

Har aldrig fått ett så lågt pris.

400-450 per fälg inkl blästring är vad det brukar kosta där jag lackat. Men då blir det bra gjort, i princip "plåtrent" (nej, det är inte plåt) och sedan ett tjockt lager pulver.

Det verkar sinnessjukt onödigt att byta nya lager till nyare lager. Skit i pulver, våtlacka så kan lagren sitta kvar.

Södertälje Varmförzinkning målar valfri kulör, med bläster, grundfärg, epoxy och färg och lack. Under 1.000,- för bägge...typ.

Pulver är moppefucko, strävt och lossnar i flagor istället för att repa.

Första däckbytet spräcker däcksnubben pulvret, sen oxiderar fälgen.

Jag har både haft pulverlack och våtlack på mina fälgar och jag skulle nog vilja föredra våtlack. MYCKET bättre finish och jag tycker den är lättare att hålla rent då man kan polera och lägga på ett waxlager.

Vilka dumheter? Var har du pulverlackat och bytt däck någonstans?

Dock har våtlacken en mkt bättre finish:tummenupp

Det är ju såhär, att använder man pulver är man nöjd. Tills man testar något annat och blir nöjdare..

En billig tv gör också en nöjd, tills man provar en dubbelt så dyr.

Jag tycker man kan pulvermåla rallyfälgarna, flakmopperamen och traktordelar. Men vill ha ha en hållbar, snygg, blank och lättrengjord yta väljer man våtfärg.

Det är ju såhär, att använder man pulver är man nöjd. Tills man testar något annat och blir nöjdare..

En billig tv gör också en nöjd, tills man provar en dubbelt så dyr.

Jag tycker man kan pulvermåla rallyfälgarna, flakmopperamen och traktordelar. Men vill ha ha en hållbar, snygg, blank och lättrengjord yta väljer man våtfärg.

Min pulverlackade bakfälg är både blank, lättrengjord och har hållit närmare tusen mil och två däcksbyten utan problem. Då har jag ändå kört en del på små grusvägar så den har nog fått smaka en hel del stenskott. Du kanske bara har haft otur med dålig kvalitet på lackarbetet?

Betalade 300:- inkl drevhållare för en bakfälg, men det var iofs några år sen nu.

Jag har både haft pulverlack och våtlack på mina fälgar och jag skulle nog vilja föredra våtlack. MYCKET bättre finish och jag tycker den är lättare att hålla rent då man kan polera och lägga på ett waxlager.

Det blir nog oftast lite bättre finish med våtlack, men varför skulle man inte kunna lägga ett skyddande lager vax på en pulverlackad fälg?

Last edited:
Pulver är hårdare, mycket hårdare än vanlig lack.
Hårdare än billack men mjukare än emalj, dvs nåt mittemellan.

http://www.skelack.se/system/visa.asp?HID=152&FID=219&HSID=1451&ActMenu=1481

Ang pengar så betalade jag nyligen 500 för blästring och 500 för pulverlack av en mc-ram.
(Fälgarna är kromade så där blir det ingen lack.)

Det lite som är nackdelen..att pulverlacken är hård.
Jämförde två ytor innan jag skulle bestämma mig för våt lr pulverlack.
Jag tog då en skruvmejsel o klappa till pulverytan som släppte en hyfsad stort färgflack. När jag gjorde samma sak med lackytan blev det bara en repa just pga att den är "mjukare"

Det lite som är nackdelen..att pulverlacken är hård.
Jämförde två ytor innan jag skulle bestämma mig för våt lr pulverlack.
Jag tog då en skruvmejsel o klappa till pulverytan som släppte en hyfsad stort färgflack. När jag gjorde samma sak med lackytan blev det bara en repa just pga att den är "mjukare"

Många fälgar är ju från början pulverlackerade, och det sitter som apa och håller för även den sämste däcksmontörens bristande kunskaper och misshandel.

De fälgar jag fått eftermarknadspulverlackerade har inte blivit speciellt hårda. Men det kanske skiljer sig från lackeringställe och hur de gör till ställe...
Faktum är att ett stenskott som blottlade lite alu kunde jag själv repa, varmluftspistol och värma området runt och sedan 'knåda' ut lacken över skadan.
Man kunde sedan se att något hänt men inte naken metall.

Vad som är bäst för ett par fälgar eller inte ska jag låta vara osagt. en fd vän lämna sina bilfälgar till en vanlig lackerare, hans fälgar var i stort sett nya som mina är (mina är sprillans jämfört). Hans fälgar är fina än idag. och detta var för 5år sen.

Pallar inte med mecket med att ta ur lagren, fetta om mm osv och allt vad det innebär så jag slänger iväg dem till lackarn istället... kan ju alltid lacka om dem om de blir dåliga(får bra priser där, eller så målar jag om nåt åt honom)

då till en annan fråga. De ska bli svarta, men vad. Blanka? Matta? eller halv-blanka(sidenmatt)?

Vad tycker ni?

Trots det verkar skillnaden på vår erfarenhet av pulverlack vara ganska stor. Det kanske är nåt med luften i 08-land som gör att funkar sämre där?
Det är ju lite knepigare att få lack att sitta kvar på aluminiumunderlag..
Har haft en bil med aluminium i skärmar, dörrar, huv. Kostade en del att få delar lackade, skulle vara etsande underlägg innan topplack (metallic..)
Sannolikt är det hur noga (eller inte) man gjort underarbetet hur slutresultatet blivit och därav de olika erfarenheterna??

Vad som är bäst för ett par fälgar eller inte ska jag låta vara osagt. en fd vän lämna sina bilfälgar till en vanlig lackerare, hans fälgar var i stort sett nya som mina är (mina är sprillans jämfört). Hans fälgar är fina än idag. och detta var för 5år sen.

Pallar inte med mecket med att ta ur lagren, fetta om mm osv och allt vad det innebär så jag slänger iväg dem till lackarn istället... kan ju alltid lacka om dem om de blir dåliga(får bra priser där, eller så målar jag om nåt åt honom)

då till en annan fråga. De ska bli svarta, men vad. Blanka? Matta? eller halv-blanka(sidenmatt)?

Vad tycker ni?

Kör på blankt.

Med lagom med smuts är de matta, man repas snabbt med rengöring :tummenupp

Vill du senare ha matt yta rugga upp och lägg matt klarlack :yoparty

Svarta fälgar är fegt, men så mycket mer praktiskt än vita :krama

*/ ?>
Back