"rensa" en slipon ??

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
köpte denna titanslipon för ett tag sedan, märket är leovins

jag vill ha ut insattsen måste ju spara vikt..... borrade ut poppnitarna men insattsen vill ändå inte ut. några bra ideer ?

Bifogat

• PICT0354.JPG
    PICT0354.JPG
    61 KB · Visningar: 123
  • PICT0355.JPG
    PICT0355.JPG
    45 KB · Visningar: 124
Jag gjorde nått liknande i våras. Det var samma för mig. Insatsen satt som berget. Fick knacka lite och gå runt ljuddämparen med ett dorn så kom den lite lite itaget. Det var dock inte samma burk som du har. Kan kanske bara vara ett tips.

Det brukar sitta någon form av packningsmassa ute i kanten som gör att det kan vara svårt att få ut slutdelen. För mig hjälpte det att hetta upp ljuddämparen ordentligt, dock har jag BOS-dämpare. Kan vara värt ett försök.
/Johan

De där ser ut o vara en sån där kammar-variant.
Tar du ur insatsen ur den där kommer det låta helvete..

Sluta larva dig......höj upp fotpinnarna istället å släng på ett par slicks så syns vi på banan.

TRAMS

De där ser ut o vara en sån där kammar-variant.
Tar du ur insatsen ur den där kommer det låta helvete..

det får framtiden utvisa ! min bror har något likanade och hans är bara rakt rör , låter inte så farligt och gick tillockmed egenom besiktningen

Lånar tråden lite då... Har också LeoVince men i kolfiber. Borrade ur nitarna och kunde inte heller få ut insatsen, satt riktigt hårt. Banka och värma funkar kanske på titan, men inte på sprött kolfiber. Andra tips?

kolla så alla nitar e riktigt borta.. kan ligga lite rester om man haft för liten borr som gör att det inte lossnar..
om inte annat så läs popnittråden.. kanske där finns nå tips :tummenupp

Lånar tråden lite då... Har också LeoVince men i kolfiber. Borrade ur nitarna och kunde inte heller få ut insatsen, satt riktigt hårt. Banka och värma funkar kanske på titan, men inte på sprött kolfiber. Andra tips?

värmde tills det glödde och bankade tills brädbitarna bröts.... rörde sig inte en millimeter:huvet

får borra med en modell större borr och hoppas det funkar

Kan de vara någe med dessa ca 15st svetspunker som du har på änden av dämparen:confused: kanske borra ur dessa:va

Kanske kan sticka ner nått smalt och typ såga dig runt förbi dom borrade nitarna. typ med ett löst bågfilsblad:)

Bifogat

• PICT0354.JPG
    PICT0354.JPG
    62.4 KB · Visningar: 91
Last edited:
det får framtiden utvisa ! min bror har något likanade och hans är bara rakt rör , låter inte så farligt och gick tillockmed egenom besiktningen

De e det jag menar, finns två olika iaf, kanske flera varianter.
Dels kammar-modellen, där avgaserna leds igenom typ olika rum så att ljudet "slås" sönder.. Sen finns fullflödes-modellen, då sitter det ett perforerat stålrör rakt igenom med nån form av stoppning runt om som absorberar ljudet.

Tar du ur insatsen i din dämpare så får du bara ett tomt skal kvar, utan nån som helst dämpverksamhet..

Mitt tips: sälj skiten o leta upp en fullflödesdämp istället!:tummenupp

Kan de vara någe med dessa ca 15st svetspunker som du har på änden av dämparen:confused: kanske borra ur dessa:va

Kanske kan sticka ner nått smalt och typ såga dig runt förbi dom borrade nitarna. typ med ett löst bågfilsblad:)

kanske det för den sitter verkligen som berget.... känns dock dumt att slakta den får bli sista alternativet borren och sticksågen :gnissla

väntar dock fortfarande på att sam´s ska skicka min klämma

De e det jag menar, finns två olika iaf, kanske flera varianter.
Dels kammar-modellen, där avgaserna leds igenom typ olika rum så att ljudet "slås" sönder.. Sen finns fullflödes-modellen, då sitter det ett perforerat stålrör rakt igenom med nån form av stoppning runt om som absorberar ljudet.

Tar du ur insatsen i din dämpare så får du bara ett tomt skal kvar, utan nån som helst dämpverksamhet..

Mitt tips: sälj skiten o leta upp en fullflödesdämp istället!:tummenupp

jaha det låter ju inte så kul :huvet antar att det kommer låta lite väl mycket... får prova när jag får ut insattsen, låter det fördjävligt så får man väll bygga om lite

letade länge innan jag hittade denna... men får kolla upp lite mer innan jag köper dämpare igen

Last edited:
Har du borrat ur nitarna i båda gavlarna? finns en del dämpare där insatsen är ett "paket" som sitter ihop med båda gavlarna. Där drar man av ytterhöljet och får kvar gavlarna+insatsen som fortfarande sitter ihop.

skiten är ute men har inte kunnat prova den för sam´s skickade inte med någon klämma eller fjäder fått klämma dock ingen fjäder...

var kan man köpa en fjäder som pallar hålla en slipon ?

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt