Rensa Dator?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Någon som har koll på hur man bäst rensar en dator innan man lämnar tillbaka den? Vill inte bjuda IT-avdelningen på info angående alla hemsidor jag besökt, hur länge jag varit där, vilka saker jag sökt efter på internet och på Gula Sidorna etc. (Den här funktionen vad-den-nu-heter som kommer ihåg sökord i sökfältet).

Gå in under options i Explorer. Välj internetalternativ. Sen tar du bort cookies och filer. Därefter tömmer du papperskorgen. Det finns dock ALLTID möjlighet att få tillbaka rubbet, frågan är om IT-nissarna orkar hålla på med sånt.

Det där är en "light-städning". Det finns program som blåser ur datorn helt...

Har du kört över företagets LAN så har all din trafik säkerligen loggats, den informationen ligger någonannanstans, så det kan du nog glömma att ta bort.

Edit: För att ta bort sökord/passwords etc går du till Verktyg (i explorer)-Internetalternativ-Innehåll-Komplettera automatiskt. Sen rensar du allt där.

Last edited:
Enda säkra sättet är att formattera hårddisken. Installera OS'et på nytt och sen köra en wipe-disk på fil-slack. Registryt innehåller krypterad information (tack Mickeysoft) om all historik. Den tas inte bort med hjälp av "Diskrensning" eller något annat verktyg. Har inte hittat något vertyg alls som klarar av att ta bort den informationen. Enkelt att göra tycker man, det är bara att söka på "url" i registret och själv ta bort infon - som är lätt att identifiera iom att det är långa blaj-binär-info haranger som inte verkar höra hemma i registret. Upplysningsvis finns det här infon även i klartext i registret så genom att ta bort det från ett ställe betyder inte att all spårbar info är borttagen.

Obs, detta gäller enbart Microsoft Internet Explorer. Netscape, Mozilla och Firefox är enklare att rensa. Ta bort rubbet (wipe) under \Documents and Settings\<user-id>\Application Data\Mozilla

Okej, det här räcker för det jag vill göra tror jag. Jag har inte gjort något fuffens, men jag vill inte att nästa som får den här datorn går in på sporthoj.com blir automatiskt inloggad i mitt namn eller att om man skriver "c" i sökfältet på google så radas allt upp:

claudia schiffer+no panties
osv

:hihi

Markus skrev:
Okej, det här räcker för det jag vill göra tror jag. Jag har inte gjort något fuffens, men jag vill inte att nästa som får den här datorn går in på sporthoj.com blir automatiskt inloggad i mitt namn eller att om man skriver "c" i sökfältet på google så radas allt upp:

claudia schiffer+no panties
osv

:hihi

MUAHAHAHA. DU har väl inte suttit och porrsurfat på jobbet? Ajabaja.

Chansen att nån bryr sig är förstås minimal men ska du ta bort allt ev. komprometterande material så är det bara att göra som andersbrink säger, formatera. Förmodligen enklast också.

Framför allt tiden spenderad på SH. Kan vara otrevlig för eventuell löneförhandling...

t-rex skrev:
Framför allt tiden spenderad på SH. Kan vara otrevlig för eventuell löneförhandling...

Loggas tiden man är inne på en hemsida, är det inte bara in/ut? Sedan om jag jobbar imellan vet väl fan inte dom? :rolleyes: :hihi
Nåja, det är för sent - neddragningar. :mad:

Starstriker skrev:
MUAHAHAHA. DU har väl inte suttit och porrsurfat på jobbet? Ajabaja.

Inte så mycket faktiskt, men på mitt förra jobb gjorde jag det och åkte dit så det stänkte om det. Men han som var min chef där lockade hit mig dit där jag är nu, så han kan inte blivit så jättearg (IT-chefen var det dock :lol ).

Markus skrev:
Loggas tiden man är inne på en hemsida, är det inte bara in/ut? Sedan om jag jobbar imellan vet väl fan inte dom? :rolleyes: :hihi
Nåja, det är för sent - neddragningar. :mad:

Jag råkade ut för samma sak själv - neddragningar.
Har du något nytt på G?

Starstriker skrev:
Jag råkade ut för samma sak själv - neddragningar.
Har du något nytt på G?

Ja och Nej... Det finns jobb, men jag är osäker på om jag ska stanna i branchen. Du då?

Formattera och lämna tillbaks den tom. Säg bara "oops, det försvann visst lite för mycket när jag skulle ta bort en fil". Shit happens... även för den bäste.

andersbrink skrev:
Formattera och lämna tillbaks den tom. Säg bara "oops, det försvann visst lite för mycket när jag skulle ta bort en fil". Shit happens... även för den bäste.

Kan man göra så av "misstag"? Hur går ett sådant misstag till? :)

Markus skrev:
Kan man göra så av "misstag"? Hur går ett sådant misstag till? :)

Man stoppar och bootar på en Windows 95 CD, kör FDISK för att skapa "utrymme" och kör en W95-installationen halvklart och avbryter med ett "oops, det stod det på nätet att man skulle göra så om det inte gick att installera normalt... för det var väl Windows installerat redan på den här datorn?". Fast om du har ett IT-relaterat jobb är det bara att börja gräva i registret om du vill vara clean.

Markus skrev:
Ja och Nej... Det finns jobb, men jag är osäker på om jag ska stanna i branchen. Du då?

Vilken bransch? Jag har lite olika öppningar, men jag är också tveksam till om jag håller på med rätt sak. Är inte överdrivet stimulerad av försäljning längre

Att rensa mha explorerers egen rensafunktion är INTE att rekommendera. En polare bad mig göra det en gång för att hans tjej inte skulle se vart han varit. Efter att ha rensat internetfiler+cookies+history+etc så plockade jag enkelt fram en bild av Peter North med tillhörande brandslang :hehe - och detta UTAN att använda nån undeletefunktion. Filerna låg helt enkelt kvar på hårddisken.

Besök FOSI (eller liknande mjukvaruleverantör) och ladda hem Windows Washer. Det är ett kanonprogram som rensar bort alla spår. Du kan också välja att "bleacha" filer, dvs skriva över de deletade filerna flera gånger för att undanröja möjligheterna att enkelt undeleta filerna. Ungefär som att lowlevelformatera disken för just dessa filer. Nackdelen är att det tar en jävla tid.

Edit: vet inte om den tar bort krypterade registerposter, men har för mig att den går igenom registret så jag misstänker att den gör det. Andersbrink kanske vet?

Last edited:
Eller så kan man köra enkla modellen "tappa datorn".

Då man är påväg med datorn till IT avdelningen råkar man bara tappa burken i golvet,
(givetvis har man då redan öppnat skalet och brutalt slagit sönder hårddisken med en hammare).

Använd sen din kreativitet för att förklara händelsen.

:)

Ladda hem följande och gör en boot-disk.

http://www.pcinspector.de/emaxx/uk/welcome.htm

PC INSPECTOR™ e-maxx can be started directly from a boot diskette. The deletion process is always based on the physical drive and is independent of the file system (e.g. FAT12, FAT16, FAT32, HPFS, NTFS, Ext2, Reiser, etc.) or the number of partitions.

PC INSPECTOR™ e-maxx also meets the strict deletion requirements of the US military.

//\//\

Okej, nu är det dags igen. :)
FDISK - vad i helskotta är det?
Hur formatterar man hård-disk?

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien