Rensa bakdelen och crashpuckar

Ecko

Medlem
Gick med
13 Dec 2015
Hoj
Yamaha R1-16
Hej!
Jag vill rensa bakdelen och skaffa crashpuckar till min ninja men jag vet inte vilken jag ska välja, vill ha ganska billiga men fungerande crashpuckar samt bakdel.

Jag såg en video där en kille rensade bakdelen utan att skaffa någon aftermarket, han modifierade alltså orginal bakdelen för att ta bort det stora fula plasten.

Plus så är jag osäker om jag ska ta den till nån mc verkstad där dom kan montera och låta dom hitta nåt åt mig men det kanske blir dyrt (?)

Passar aftermarket fender eliminator till våra reg skyltar i sverige ?

Vad tycker ni jag ska göra ?

Förstör inte orginaldelarna då du troligtvis kommer uppdatera din Ninja 300 mot hoj modell mera cc - köp aftermarket!

Och ja det ska säkert passa mot din skylthållare annars borrar du bara nya hål själv - inte särskilt invecklat.

Här har du en länk till kvalitetsgrejor som du lätt monterar själv med anvisning -

http://www.rg-racing.com/browsebike/Kawasaki/Ninja_300/2015/

Okej, eller ska man ta hojen till nån mc mekaniker istället där han kan välja vilka som är bra , men det kanske blir för dyrt som sagt

Plastramen som håller skylten går att skruva fast i valfri fender eliminator, annars kan du som sagt borra ett par hål vid behov.
Om du tar det lugnt och metodiskt kan du garanterat göra det själv, utan att behöva ha sönder något.

Det kostar nog en tusenlapp eller två på verkstad, men jag har ingen aning om hur mycket jobb det är på din hoj.

Tja vännen!
Gjorde mig precis av med min Z300 och den har samma kaross som din Ninja 300. Lägg inte onödiga pengar på att be en verkstad montera något, jag kan göra det åt dig kostnadsfritt. Jag bor själv i Sollentuna så det är inga bekymmer alls.

Btw. jag har en fender eliminator från TST Industries om du vill ha den. Inga signaler på den dock så den är olaglig i Sverige.

Skruva av "bakdelen".
För att fästa nummerskylt och reflex en hålplatta 80 x 300mm, skylten är 150mm hög så gör du en rakbit på 200mm så har du 50mm till reflexen.
Resten 100mm bockar du så skylten sitter med 30 graders uppåtvinkel på hojen när den är fastskruvad.
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/halplattor-och-halband/halplatta-340082/
Över skylten måste du ha skyltbelysning.
Jag använde 3 st seriekopplade vita LED från Kjell & Co. Inborrade i undertailen och fastlimmade,
I serie med ett motstånd på 150 Ohm.
Blinkers, två st
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysning/LED-Blinkers-2-st-2000020436/
Fastsatta på en hålplatta 80 x 300 mm som bockas i båda änderna så det blir två gavlar att fästa blinkers i
och en ca 170 mm bred mitt bit. Ca 170 mm. Ja med blinker monterade så ska det vara 200 mm mellan de lysande ytorna. I gavlarna på "den bockade hålplattan" borras hål för blinkers. Glömde reflexen så den ska till på bild 2.
Reflexen finns på bild 1
VidKornhallsFärja-20120104.JPGBiltema-82215-B.JPG

Last edited:
Tack så mycket för svaren!!

NewMC jätte snällt erbjudande! Jag vill jätte gärna ha din tst fender eliminator, vi kan träffas om det skulle gå bra? :)

Absolut, jag PMar dig mitt nummer så är det bara att slå en signal/sms.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2