Renoveringsprojekt Kawasaki Z750 -82

Clin

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2016
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen än
Mätarn var på topp? Antar att du menar att det var fullt när du kollade i nivåglaset?
När du kollade oljenivån den andra gången, lät du hojen stå någon minut efter att du stängde av den så att oljan hann rinna ner?
Angående förgasarna så brukar de ha en dräneringsskruv, antar att det var den du hittade när det rann ut soppa. När du sen skriver att du "fumlade med ratten" under förgasaren så undrar jag om du skruvat på några andra skruvar? Att göra det utan att veta vad du sysslar med blir inte så bra.

Inte för att vara dryg men tänkte först skriva att jag rekommenderar dig att ta hjälp av någon, då du verkar sakna grundläggande teknikkunskaper. Sen läste jag första inlägget och förstod att syftet vara att skruva för att lära. Jag rekommenderar dig ändå att läsa så mycket som möjligt om fyrtaktsmotorer och motorcyklars funktion. Att bara skruva på måfå blir nog inte så bra varken för dig eller hojen. Lycka till!

Yes, mätgrejen för oljan visade fullt ;) Jag vill minnas att jag kollade både när den var kall, när den hade fått gå ett tag och några minuter efter att den var körd. Men jag kan ha fått för mig saker, ska dubbelkolla ikväll. Kan det ha något att göra med att den står lutad på stödet?

Tack för omtanken Pier, du har rätt i att jag har obefintliga motorkunskaper, iallafall till för en vecka sedan. Det är därför jag är här på forumet och därför jag har beställt en manual för just den här modellen. Däremot har jag faktiskt goda tekniska kunskaper, det är till och med mitt jobb att utveckla och underhålla tekniska system, och jag tycker att jag vid det här laget är bra på att generellt avgöra vad jag kan pilla på för att se vad som händer, och vad jag behöver undersöka grundligare för att inte ha sönder något. Jag lär mig bäst genom att utforska och experimentera, och att skruva isär prylar och sätta ihop dem igen är the story of my life :)
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
:tummenupp absolut! Kul med ett nyvaknat intresse, menade inte att låta som en översittare!
De flesta hojar vill ha oljan kollad då de står vertikalt. Låt någon sitt på hojen eller ställ den mot en vägg. Vill minnas att några udda hojar ska kollas då de står på sidstödet men kan inte vara speciellt vanligt. Det står i en manual, annars hittar du det säkert på nätet.
 

Clin

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2016
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen än
:tummenupp absolut! Kul med ett nyvaknat intresse, menade inte att låta som en översittare!
De flesta hojar vill ha oljan kollad då de står vertikalt. Låt någon sitt på hojen eller ställ den mot en vägg. Vill minnas att några udda hojar ska kollas då de står på sidstödet men kan inte vara speciellt vanligt. Det står i en manual, annars hittar du det säkert på nätet.

Eller hur! Nu när man börjar köra båge finns det ju anledning/ursäkt att lära sig sånt här. Även om jag nog inte lär pilla mycket på min andra fabriksnya hoj i första taget. Där kommer jag nog nöja mig med att byta vätskor och kanske tändstift när det behövs, iallafall till garantin går ut. Om jag ens får.

Kan bekräfta att jag inte får nivåmätaren att visa mer än att oljan nästan är slut på kawasakin. Jag ställde hojen på centralstödet och kollade både före och efter en kort körning. Jag blir inte klok på det, och kan inte hitta så mycket på nätet om att olja bara försvinner.

Kan det vara så att nivåmätaren egentligen bara visar en övre andel av oljan, och att den vid senaste fyllningen inte hade gått ut i systemet ordentligt? Ska kanske testa att toppa upp igen.
 

Clin

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2016
Ort
Sthlm
Hoj
Ingen än
Jepp, det var så att nivåmätaren bara visade en övre del av den faktiska mängden olja. Jag fyllde på lite och den gick snabbt upp till full, och stannar kvar där.

Nu är nästa problem att lista ut vad det är för fel på varvtalsmätaren och hur man får den att funka igen...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jepp, det var så att nivåmätaren bara visade en övre del av den faktiska mängden olja. Jag fyllde på lite och den gick snabbt upp till full, och stannar kvar där.

Nu är nästa problem att lista ut vad det är för fel på varvtalsmätaren och hur man får den att funka igen...

Troligtvis har du vajerstyrd varvräknare, så ett första steg är att kolla att vajern är hel och att den sitter fast i båda ändar.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top