Renoveringskit till bromsok på ZX6-R -97

Sjödda

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R -97
Man kan väl knappast ha sån tur att någon här har ett renoveringskit till bromsok , zx6-r -97, liggande?

Har hållt på i över 2 veckor och försökt få tag på ett och det har dragit ut på tiden en massa hos den firman jag beställt från och idag kom det ett kit, som visade sig vara fel! :mad:

Nu kommer det att ta flera dagar till innan jag får tag på ett, någon som har något tips på någon snabb väg?

En annan fråga, kan man byta packningar på bara det ena oket, eller bör man renovera båda samtidigt?

Nej det läcker inte, men när jag bytte bromsbelägg fick jag rätt ordentlig anliggning. Kolvarna går trögt och vill inte tillbaka riktigt när man bromsat. Tog isär det ena och där var ett par packningar slitna och lite deformerade, så jag tänkte att jag skulle testa med att byta.

Frågan är om man kan byta på ett bara och om det funkar så väntar man med det andra... kan väl inte spela nån roll?

Nej det läcker inte, men när jag bytte bromsbelägg fick jag rätt ordentlig anliggning. Kolvarna går trögt och vill inte tillbaka riktigt när man bromsat. Tog isär det ena och där var ett par packningar slitna och lite deformerade, så jag tänkte att jag skulle testa med att byta.

Frågan är om man kan byta på ett bara och om det funkar så väntar man med det andra... kan väl inte spela nån roll?

Okej, om du kan se med blotta ögat att tätningarna är slitna bör du väl byta men anledningen till att jag frågade var att det oftast brukar samlas skit bakom tädningarna vilket gör att kolven får svårt att rösa sig. Ibland räcker det alltså med att skrapa rent bakom tätningarna och man slipper lägga dyra pengar på en renoveringssats. Dock måste man vara försiktig så man inte skadar tätningarna när man pillar ur dom.

Okej, om du kan se med blotta ögat att tätningarna är slitna bör du väl byta men anledningen till att jag frågade var att det oftast brukar samlas skit bakom tädningarna vilket gör att kolven får svårt att rösa sig. Ibland räcker det alltså med att skrapa rent bakom tätningarna och man slipper lägga dyra pengar på en renoveringssats. Dock måste man vara försiktig så man inte skadar tätningarna när man pillar ur dom.

Bra tips, då kanske det räcker med den satsen jag fått hem nu. Ska riva allt imorrn och verkligen kolla hur många packningar som behöver bytas.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN