Renoverings-/restaureringstips

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Har kommit över ett objekt som jag tänkte snygga till lite.. Hojen ifråga är på endast 50cc, men jag tänkte ställa lite generella uppfräschningsfrågor så jag hoppas det går bra ändå. Objektet har stått ute i några år och sedan på något lager och skämts. Dessförinnan har den antagligen misshandlats av en rad 15åringar.

Nu till min fråga. Hur går man till väga för att fräscha upp ärjade och matta kopplingsreglage, motorkåpor, krom mm? Autosol, dremel och wd40 ligger redo men finns det något hokuspokusmedel som funkar bättre? Har för mig att jag sett någon här som renoverade någon gammal 80-talare och dokumenterade allt med bilder på någon hemsida.

Tanken med projektet är att renovera genom lite småmek, slipa, lacka och putsa så den ser lite bättre ut.

Seså kom nu med lite tips och idéer!!

Du kanske har hört att det finns folk som lever på att sälja hojar som inte stått ute några år och rostar? MC-handlare kallas de:tuttar

Nädå men de grejerna du har ska nog funka! Fint sandpapper (600-1200) funkar rätt bra också om det är grova repor i metall!

Du kan väl lägga upp lite före/efterbilder sen?

Du kanske har hört att det finns folk som lever på att sälja hojar som inte stått ute några år och rostar? MC-handlare kallas de:tuttar

Nädå men de grejerna du har ska nog funka! Fint sandpapper (600-1200) funkar rätt bra också om det är grova repor i metall!

Du kan väl lägga upp lite före/efterbilder sen?

Det är ju det dåliga skicket som är utmaningen. Håller just nu på att planera renoveringen och ska bara få snurr på motorn innan jag sätter igång med uppfrächningen.

Lyckades få fart på motorn så nu har jag rivit ned moppen i smådelar. Har en liten fråga, jag har slipat ned övre styrkronan så att det är ren metall. Bör jag klarlacka denna yta eller räcker det att hålla putts på den för att undvika rosten. Antar att det är stål...

Det beror på hur den ska användas, ska den stå uppvärmt och användas sällan kan det funka med vax, men ytrost kommer fort!

Har du funderat på att kroma?

Det beror på hur den ska användas, ska den stå uppvärmt och användas sällan kan det funka med vax, men ytrost kommer fort!

Har du funderat på att kroma?

Kroma vore klart det bästa, men det är lite av ett budgetprojekt så jag provar nog att låta delen vara olackad till en början. Jag får väl göra som försvaret gör med alla sina prylar, fetta in och torka torrt efter användning.

Nu är ramen lackad blanksvart. Såhär tänkte jag försöka få besten att se ut när den är klar. Kromet på skärmarna går inte att rädda så de får nog bli svarta.

Bifogat

• lackad3.JPG
    lackad3.JPG
    62.1 KB · Visningar: 66
Fan vad grymt projekt... Kommer ihåg när kompisgänget pissade på en kompis K50...
Men du bor i halmstad så det borde vara lugnt.

Lycka till...

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...