Renovering Yamaha Dt125

Mattsson91

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Tuna
Hoj
1987 Yamaha XJ 600
Var och köpte mig en gammal yamaha dt125 från 83 nu i helgen. Dock är cykeln krockad och behöver nya gafflar fram, lyse, skärm och färg. Även en genomgång av motorn kommer det att bli när jag kommer så långt. Bilder på projektet kommer att komma såfort jag får in dom på datorn.


Det som ska göras på hojen är alltså

gjort = [/]
ogjort = []

Byta framgaffel []
Köpa ny lykta []
Byta tänningslås []
Köpa nya skärmar fram och bak []
Ny lack []
Besikta []
Ny bakfälg []

Var ute och skulle tappa av oljan idag och det kom ungefär lika mycket vatten som olja. (cykeln har stått ute i drygt 3-4 år hos förra ägaren):5sure
 
Ska även bygga om så att det blir 12V system istället. För det var tydligen inte uppfunnet 1983 :(.
 
Det absolut enklaste är nog att åka till närmsta Suzuki återförsäljare och införskaffa dig en ny Gixxer! :tungan
 
Ska även bygga om så att det blir 12V system istället. För det var tydligen inte uppfunnet 1983 :(.

Hur gör man detta? Är det så enkelt som att byta regulator och lampor?

För övrigt verkar det vara rejält mycket att göra på hojen du skaffat, men jag antar att du fick den billigt. Lycka till med projektet hur som!
 
Jo visst betalar du så. Och sen är det inte lika roligt. Och vad ska jag då göra i vinter? När man är arbetslös osv.

EDIT:

Å andra sidan skulle jag aldrig ens komma på tanken att åka suzuki

Hur gör man detta? Är det så enkelt som att byta regulator och lampor?

För övrigt verkar det vara rejält mycket att göra på hojen du skaffat, men jag antar att du fick den billigt. Lycka till med projektet hur som!

Hur man gör det har jag ingen aning om. Lamporna är ju bara att byta. Ska köpa ledljus till den istället för lampor. En polare fixar elen åt mig då jag inte kan ett smack om el. Jag bytte bort stycken 12" mds-basar som jag hade tröttnat på. Jag har ju alla sakerna till den då jag har en annan med död motor. Tar max 5 timmar att byta allt sammanlagt. Inte ens det. Är väl motorgenomgången som tar lite längre tid. Kommer att lägga upp bilder efter helgen då jag fått mitt nya. Har så segt internet nu så tar en kvart o ladda upp en bild.
 
Last edited:
??

Varför över huvudtaget lägga pengar på en sådan hoj, du lär inte få tillbaka dom??:confused:
 
Äh, kom igen nu allihopa.
Låt han bygga/modda det han själv vill.
Hjälp honom på traven under tiden istället för att klanka ned på han.

Alla vi börjar någonstans och skulle ekonomin väga in tyngst hela tiden så skulle ingen på detta forum få komma i närheten av sin hoj med en hylsnyckel i handen.

:krama
 
Äntligen ett vänligt bemötande på detta forum. Dessutom är ju hojen snart nostalgi :P. Och sen bygger jag ihop den mest för att ha nånting att ta mig med från A-B innan jag får B-kortet. Och som jag skrev tidigare så har jag ju alla delarna hemma från en annan hoj. Annars hade jag aldrig påbörjat detta projekt.

Skaffa nåt annat roligt chassi att sätta motorn i istället? En gammal gubbmoped t.ex? Jag är svag för övermotoriserade prylar.

Har iofs en tom DT-50 ram :D. Men nej så mycket orkar jag inte bygga om. Inte just nu iaf. Kanske blir nästa gång man inte har nånting att göra. Nu behöver jag bara ha igång hojjen så jag kan komma någonstans.. (bor mitt ute i skogen)
 
Last edited:
Go boy! :yoparty
18412_0_1_2_dt%20125%20lc_Image%20credits%20-%20Pierre-Luc%20Leclerc.jpg

Det handlar som sagt inte om att tjäna storkovan utan om
att stå några kvällar i vebon med skiftnyckel och liten slägga. :gnissla
Får du ihop den är det bra. får du inte ihop den är det också bra.
Du har lärt dig en massa och kommer att klara nästa projekt bättre.
Win-win! :D

ungefär lika mycket vatten som olja.
Var det typ rostig 'dressing' som kom ut?
Går den att dra runt?
Med utan växlar ilagda?
Fyll med ny(billig)olja och dra runt den några varv och töm sedan ut.
Vattnet måste bort. (Om den nu inte är helrostig invändigt.)

Hur kan vattnet ha kommit in? Någon?
Stått med öppet påfyllninglock?

Kan kanske vara läge att kolla den andra motorn också?
Den kan faktiskt vara bättre, hur död är den på en skala?
Kan ju vara allt från loppa på stiftet till 2takts-ebola.

Byta framgaffel []
Köpa ny lykta []
Byta tänningslås []
Köpa nya skärmar fram och bak []
Ny lack []
Besikta []
Ny bakfälg []
Do eet!

Angående 12voltskonvertering så skulle jag strunta i det.

Du behöver en 12volts-generator till att börja med.
Jag vet inte om det ens finns att köpa som passar
'bolt on' på DT'n. Enklare kanske att behålla 6v?

Kolla åtminstone upp om du kan fåt tag på en 12v
generator INNAN du köper några 12v grejer.


Ehhhh.....det var väl allt från mig för tillfället!

Happy mecking och lägg upp lite bilder på objekten.

:tummenupp
/e
 
Äntligen ett vänligt bemötande på detta forum. Dessutom är ju hojen snart nostalgi :P. Och sen bygger jag ihop den mest för att ha nånting att ta mig med från A-B innan jag får B-kortet. Och som jag skrev tidigare så har jag ju alla delarna hemma från en annan hoj. Annars hade jag aldrig påbörjat detta projekt.



Har iofs en tom DT-50 ram :D. Men nej så mycket orkar jag inte bygga om. Inte just nu iaf. Kanske blir nästa gång man inte har nånting att göra. Nu behöver jag bara ha igång hojjen så jag kan komma någonstans.. (bor mitt ute i skogen)

JAG tycker åtminstone att det är kul att någon lägger tid och energi på hojar som andra inte hade brytt sig om. Dels för att din hoj kommer bli mer unik än många andras (om du nu gör en ordentlig renovering) och dels för att jag gillar sådana som tar hand om saker som annars hade hamnat på skroten så småningom. Dessutom är det kul att följa en byggtråd som avviker från normen, jetmatad-turbo-kompressor 1404cc i all ära..
 
Go boy! :yoparty
18412_0_1_2_dt%20125%20lc_Image%20credits%20-%20Pierre-Luc%20Leclerc.jpg

Det handlar som sagt inte om att tjäna storkovan utan om
att stå några kvällar i vebon med skiftnyckel och liten slägga. :gnissla
Får du ihop den är det bra. får du inte ihop den är det också bra.
Du har lärt dig en massa och kommer att klara nästa projekt bättre.
Win-win! :D


Var det typ rostig 'dressing' som kom ut?
Går den att dra runt?
Med utan växlar ilagda?
Fyll med ny(billig)olja och dra runt den några varv och töm sedan ut.
Vattnet måste bort. (Om den nu inte är helrostig invändigt.)

Hur kan vattnet ha kommit in? Någon?
Stått med öppet påfyllninglock?

Kan kanske vara läge att kolla den andra motorn också?
Den kan faktiskt vara bättre, hur död är den på en skala?
Kan ju vara allt från loppa på stiftet till 2takts-ebola.


Do eet!

Angående 12voltskonvertering så skulle jag strunta i det.

Du behöver en 12volts-generator till att börja med.
Jag vet inte om det ens finns att köpa som passar
'bolt on' på DT'n. Enklare kanske att behålla 6v?

Kolla åtminstone upp om du kan fåt tag på en 12v
generator INNAN du köper några 12v grejer.


Ehhhh.....det var väl allt från mig för tillfället!

Happy mecking och lägg upp lite bilder på objekten.

:tummenupp
/e

Nu blev det mycket o svara på här :). Tack för den goda responsen och tipsen :D.

Nej det kom först rent klart vatten sen kom oljan ut.
Motorn går runt hur bra som helst.
Har fyllt på ny olja men inte tappat av då jag letar fel. (kommer ingen soppa till tändstiftet)
Hur vattnet egentligen har kommit in har jag ingen aning om. Den har stått ute året runt i 4 år.

Det är växellådan som är slut i den andra motorn. Och eftersom det inte är samma motor så kan jag inte plocka delar heller. Antar jag. Den andra är en DT-R och nyare. Och detta projekt är en DT gammal som gatan :P.

Jag ska kolla hur mycket det är man måste göra och om det är värt det. Måste köpa nya lyktor hur jag än gör :P. Då det fattas bakljus på denna och framlyset gick sönder i krocken..

Och bilder kommer att komma upp såfort jag får mitt nya internet.

JAG tycker åtminstone att det är kul att någon lägger tid och energi på hojar som andra inte hade brytt sig om. Dels för att din hoj kommer bli mer unik än många andras (om du nu gör en ordentlig renovering) och dels för att jag gillar sådana som tar hand om saker som annars hade hamnat på skroten så småningom. Dessutom är det kul att följa en byggtråd som avviker från normen, jetmatad-turbo-kompressor 1404cc i all ära..


Det är ju såna här inlägg som får en att vilja fortsätta bygga :). Det kommer att bli ordentligt efter hand. Tar en sak i taget då ekonomin är helt kass eftersom jag är arbetslös. Då får man köpa en bit i taget :P
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top