Renovering KTM525SX 2003

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Jag har börjat renovera min KTM, även om den är en 2003'a så är det mycket som har hunnit bli slitet. Här kommer lite bilder på min pågående renovering.

bild1.jpg

bild2.jpg

bild3.jpg

bild4.jpg

bild5.jpg

Som synes är den nu ganska demonterad, kommer att gå igenom alla prylar och byta ut det som är dåligt. Motorn är delad och kamkedja, packningar etc är hemma. En ny bakstötdämpare fick inhandlas då huset på den gamla sitter så långt ut att det har blivigt sönderskavt så att den började läcka runt oringen vid kompressions skruvarna.. Ramen kommer även att svetsas då den hade en spricka och sedan pulverlackas likaså bakfjädern.

Last edited:
Jaha, var det så där portar o förbränningsrum såg ut från början... :)
Nu lite hemmafixade + Dr.Bike som har svårt hålla fingrarna i styr (det tackar man för).

På 'min' var insugsventilerna duktigt 'skårade' efter sätet o 180 tim. Inte bra för flödet,
blev nya såna. Hoppas dom nya håller bättre, Överväg att låta nån som kan fräs(ch)a till
sätena o ev. ventilerna. Slipa in; ska isf var lite o försiktigto m fin pasta, mest för att kolla
anläggningen.

F.ö. blev det ny kolv och nya lager i stort sett överallt (utom vevstaken), mest för att den
ändå var isär.
/u

Last edited:
Nu har lite saker blästrats och underhållsvetsats. Det går saktfärdigt framåt. Även fått hem oljedimmer till kolv och nya ventiler.

ram1.jpg

Last edited:
Hur lackar du fjädern? Pulver? Tänkte på hållbarheten

Oljedimmorna, är det "oljemunstyckena"? byter man dom..?

Hur lackar du fjädern? Pulver? Tänkte på hållbarheten

Oljedimmorna, är det "oljemunstyckena"? byter man dom..?

Jag pulverlackar det ja, har 06'ans dämpare så jag kommer troligen att lacka fjädern orange. Att jag byter oljedimmern under kolven är självförvållat, blåste bort den när jag rengjorde. Försvann spårlöst :rodnar

Jaha, var det så där portar o förbränningsrum såg ut från början... :)
Nu lite hemmafixade + Dr.Bike som har svårt hålla fingrarna i styr (det tackar man för).

På 'min' var insugsventilerna duktigt 'skårade' efter sätet o 180 tim. Inte bra för flödet,
blev nya såna. Hoppas dom nya håller bättre, Överväg att låta nån som kan fräs(ch)a till
sätena o ev. ventilerna. Slipa in; ska isf var lite o försiktigto m fin pasta, mest för att kolla
anläggningen.

F.ö. blev det ny kolv och nya lager i stort sett överallt (utom vevstaken), mest för att den
ändå var isär.
/u

VAD gick alla delar på?

Nu har det äntligen börjat hända lite:

ramlack.jpg

Fjäder och ram tillbaka från pulverlack

motormont1.jpg

Montering av motordetaljer

Äntligen infann sig lite tid under Påskhelgen

Nu börjar det likna en cross
DSC00417.JPG

Första varmkörningen
DSC00419.JPG

Igår blev det 2h bus, dags att verifiera ventilspelet men ... IT'S ALIVE!!!
DSC00424.JPG

Last edited:
Fan va kul att göra en sådan ordentlig service så man vet hojjen är i 100%

:tummenupp

Ja men det har bytts mycket.

Ramen svetsad
Nylackad fjäder / ram
Ny bakstötdämpare (mod 2006)
Nya lager till bromsreglage etc
Kedjeguider från mod 2006 (slippa undre rullen som gnisslar och låter)
Styrlager
Vanlig koll/renovering av motor + byte av kamkedja, insugsventiler, bytt till insex till kåpor, nya oljepluggar etc.
Nytt vajerpaket
osv

Kanske är överpedant men som sagt, det är kul när det är riktigt. :)

Last edited:
Da jag korde Honda CRF med titan insugsventiler blev jag mkt kraftigt avradd fran att anvanda ventilslippasta. Detta for att ventilen tydligen hade en slags ytbelaggning som skulle skydda det relativt "mjuka" titanet fran ventilsatets misshandel...

Inte samma slags titanventiler pa KTM? (annars: kolla snart ventilspelet igen!)

/Lasse

Da jag korde Honda CRF med titan insugsventiler blev jag mkt kraftigt avradd fran att anvanda ventilslippasta. Detta for att ventilen tydligen hade en slags ytbelaggning som skulle skydda det relativt "mjuka" titanet fran ventilsatets misshandel...

Inte samma slags titanventiler pa KTM? (annars: kolla snart ventilspelet igen!)

/Lasse

Det är inte titanventiler på 525'an så det är lugnt.
Ventilslippasta var för grovt, använde lite autosol bara för att få bort lite eventuellt sot samt att verifiera anläggningsytan på de nya ventilerna.

Edit: Det är riktigt att belagda ventiler inte får slipas, just titan är väldigt mjukt. Kollade på att belägga lyftare i titan med ett ytskikt men det verkar svårt att få det att hålla alls, är imponerad över hur bra titanventiler håller ändå.

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...