Renovering framdämpare pris? Styrdämparfråga Suzuki mm

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Jag åberopar den samlade kunskapen här på Sporthoj och bugar mig djupt där inför! :yoparty

Hojen är en Suzuki GSX-R 600 K1 2001:a
Jag tänkte lämna in min framgaffel för renovering, jag antar att ny olja, uppmätning uatv fjädrar, nya packningar mm är standard, samt att jag antar att firman kommer göra en optisk inspektion utav skicket, dvs. ev. knacka in små stenskott och liknande.

Pris för detta, material inkl. jobb, enligt de firmor som finns här i Jönköping är runt 1200:-. Låter det rimligt? Tänkte bara jämföra, så att jag vet att jag får ett vettigt pris.

I samma veva inspekterade jag nyss styrdämparen som sitter orginialmonterad under styret. När jag drog in och ut den för handkraft så gick den väldigt ojämnt, ibland jättetrögt och ibland hur lätt som helst, samt att det pös och krasmade lite i den. Med andra ord verkar den vara ganska kass.

Går en sådan här orginialdämpare att renovera? Jag lyckades inte figuera ut hur man skulle kunna öppna upp den. Jag antar att en Öhlinsdämpare är bättre, men rent ekonomiskt vore det fint om man kunde få orginialdämparen att lira igen. Idéer?

Styrlager tänkte jag byta själv, det verkar vara den lätta biten.

När jag ändå är igång och har rivit ner hela framgaffeln, är det något mer jag bör göra när farten ändå är uppe?

Tacksam för svar!

1200 är absolut rimligt med tanke på tidsåtgången...

Styrdämpare går teoretiskt att renovera men Suzuki själva säljer inga reservdelar utan man får i så fall leta upp tätningar och dyl hos en hydrualfirma. Knappast lönt besväret då en frisk originaldämpare går att få på ebay för en struntsumma.

Låter som ett mkt bra pris.

Låter billig! Jag fick mina packboxar bytta för 1000 kr på min XT med lösa gaffelben, ny olja vart det väll också såklart, men inget mer än så.Fick också priser på 2500 om jag lämnade in hela hojen. Jag hade nog lämnat bort styrlagret också då jag själv tyckte det var ett helvete att byta med oslipad teknik.

1200 är absolut rimligt med tanke på tidsåtgången...

Styrdämpare går teoretiskt att renovera men Suzuki själva säljer inga reservdelar utan man får i så fall leta upp tätningar och dyl hos en hydrualfirma. Knappast lönt besväret då en frisk originaldämpare går att få på ebay för en struntsumma.

Tack! Aha, ungefär som jag gissade. I verkstadshandboken står det bara ordagrant "Kontrollera styrdämparen, är den sliten, köp en ny." :)

Steering damper på engelska antar jag?

Låter billig! Jag fick mina packboxar bytta för 1000 kr på min XT med lösa gaffelben, ny olja vart det väll också såklart, men inget mer än så.Fick också priser på 2500 om jag lämnade in hela hojen. Jag hade nog lämnat bort styrlagret också då jag själv tyckte det var ett helvete att byta med oslipad teknik.

På en kompis R1:a som vi rev ner, renoverade och byggde ihop igen så var det ganska lätt, får se hur det går, något svårare mekjobb känner jag mig redo för:)
Jag har ju verkstadshandboken tillhanda, där är beskrivet exakt tillvägagångssätt i bilder som har dimensionen 2x2 cm:)

Tack för priserna, då har jag ett hum!

Last edited:
Tack! Aha, ungefär som jag gissade. I verkstadshandboken står det bara ordagrant "Kontrollera styrdämparen, är den sliten, köp en ny." :)

Steering damper på engelska antar jag?

På en kompis R1:a som vi rev ner, renoverade och byggde ihop igen så var det ganska lätt, får se hur det går, något svårare mekjobb känner jag mig redo för:)
Jag har ju verkstadshandboken tillhanda, där är beskrivet exakt tillvägagångssätt i bilder som har dimensionen 2x2 cm:)

Tack för priserna, då har jag ett hum!

Jag höll på i 6h med både kyla och värme för det där jeffla lagret så i efterhand kändes det inte värt det men jag har en tendens att göra saker extra krånglit sen underlättar det om man är vällutrustad med bra verktyg:gnissla . Okej, Lycka tiill nu Kompis!:yoparty

Lämnade in gaffeln idag hos en lokal firma (Wenners). Han är Öhlinscertifierad (tror jag), och är den som verkar mest kunnig och trevlig på området jämfört med övriga firmor i närområdet i Jönköping. Han propsade även på att kolla lite på styrdämparen, han hade renoverat orginialdämpare till några hojar innan, lovade inget men sa att det ändå var värt ett försök.

Jag höll på i 6h med både kyla och värme för det där jeffla lagret så i efterhand kändes det inte värt det men jag har en tendens att göra saker extra krånglit sen underlättar det om man är vällutrustad med bra verktyg:gnissla . Okej, Lycka tiill nu Kompis!:yoparty

Haha, vi får hoppas att jag har bättre lycka, är väl inte så värst mekkunnig, men kul att göra lite själv! Kommer definitivt rapportera hur det går!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph