Jag åberopar den samlade kunskapen här på Sporthoj och bugar mig djupt där inför!
Hojen är en Suzuki GSX-R 600 K1 2001:a
Jag tänkte lämna in min framgaffel för renovering, jag antar att ny olja, uppmätning uatv fjädrar, nya packningar mm är standard, samt att jag antar att firman kommer göra en optisk inspektion utav skicket, dvs. ev. knacka in små stenskott och liknande.
Pris för detta, material inkl. jobb, enligt de firmor som finns här i Jönköping är runt 1200:-. Låter det rimligt? Tänkte bara jämföra, så att jag vet att jag får ett vettigt pris.
I samma veva inspekterade jag nyss styrdämparen som sitter orginialmonterad under styret. När jag drog in och ut den för handkraft så gick den väldigt ojämnt, ibland jättetrögt och ibland hur lätt som helst, samt att det pös och krasmade lite i den. Med andra ord verkar den vara ganska kass.
Går en sådan här orginialdämpare att renovera? Jag lyckades inte figuera ut hur man skulle kunna öppna upp den. Jag antar att en Öhlinsdämpare är bättre, men rent ekonomiskt vore det fint om man kunde få orginialdämparen att lira igen. Idéer?
Styrlager tänkte jag byta själv, det verkar vara den lätta biten.
När jag ändå är igång och har rivit ner hela framgaffeln, är det något mer jag bör göra när farten ändå är uppe?
Tacksam för svar!

Hojen är en Suzuki GSX-R 600 K1 2001:a
Jag tänkte lämna in min framgaffel för renovering, jag antar att ny olja, uppmätning uatv fjädrar, nya packningar mm är standard, samt att jag antar att firman kommer göra en optisk inspektion utav skicket, dvs. ev. knacka in små stenskott och liknande.
Pris för detta, material inkl. jobb, enligt de firmor som finns här i Jönköping är runt 1200:-. Låter det rimligt? Tänkte bara jämföra, så att jag vet att jag får ett vettigt pris.
I samma veva inspekterade jag nyss styrdämparen som sitter orginialmonterad under styret. När jag drog in och ut den för handkraft så gick den väldigt ojämnt, ibland jättetrögt och ibland hur lätt som helst, samt att det pös och krasmade lite i den. Med andra ord verkar den vara ganska kass.
Går en sådan här orginialdämpare att renovera? Jag lyckades inte figuera ut hur man skulle kunna öppna upp den. Jag antar att en Öhlinsdämpare är bättre, men rent ekonomiskt vore det fint om man kunde få orginialdämparen att lira igen. Idéer?
Styrlager tänkte jag byta själv, det verkar vara den lätta biten.
När jag ändå är igång och har rivit ner hela framgaffeln, är det något mer jag bör göra när farten ändå är uppe?
Tacksam för svar!